Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

  • Slovensko: Vyššie prídavky na deti ani zrušenie diaľničných známok Smer a SNS nepresadili, včera však schválili 13. dôchodok
  • Makro: Nemecká ekonomika v 1. štvrťroku porastie len o 0,1 %, predpovedá DIW
  • Ekonomický newsfilter: Lídri opozície majú k reálnemu biznisu bližšie ako koaliční šéfovia
  • Panel expertov: Čo ekonómov potešilo v programoch strán do volieb

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovensko podľa hodnotenia Európskej komisie dosahuje v kľúčových oblastiach len obmedzený pokrok, zaostáva v kvalite školstva a v inklúzii detí. Pozitívom sú zmeny v súdnictve a vo verejnom obstarávaní, korupcia a neefektivita vo verejnej správe zostávajú brzdou ekonomického rastu, pripomína Inštitút finančnej politiky.

Zdieľať

Česko za reformy dostalo od eurokomisie štvorku

Česko dosiahlo v zavádzaní reforiem len „obmedzený pokrok“, čo je druhé najhoršie hodnotenie na päťbodovej stupnici. Najnižšie možné hodnotenie dala ČR Európska komisia za reformu dôchodkov a systému zdravotnej starostlivosti.

Eurokomisia upozorňuje, že obyvateľstvo Česka výrazne starne a bez nevyhnutných reforiem bude štát musieť vydávať na dôchodky a zdravotníctvo výrazne viac peňazí ako doteraz.

Podľa Hospodářských novín krajinu čaká jeden z najrýchlejších nárastov výdavkov na tieto oblasti zo všetkých štátov EÚ. „Bez zásadnej dôchodkovej reformy systém nebude finančne udržateľný,“ uviedla Pavlína Žáková zo Zastúpenia EK v Prahe.

Rovnako zle ako reformu dôchodkov a zdravotnej starostlivosti hodnotila EK aj pokrok krajiny pri vyrovnávaní regionálnych rozdielov a pri budovaní infraštruktúry.

Čo mali byť priority: Pred rokom eurokomisia Česku odporučila prijať protikorupčné opatrenia, podporovať zamestnávanie žien s malými deťmi, podporovať učiteľov, zrýchliť výstavbu diaľníc, ciest a železníc, zvýšiť úspory v spotrebe energie, zlepšiť zadávanie verejných zákaziek a eliminovať zbytočnú byrokraciu najmä vo výstavbe, vede a výskume.
Kým za predchádzajúci rok dostalo Česko za plnenie reformných priorít trojku, vlani sa ešte o stupeň zhoršilo.

Zdieľať

Agentúra Moody’s Investors Service zhoršila pre koronavírus prognózu vývoja globálneho automobilového trhu. Celosvetový predaj vozidiel sa podľa nej v tomto roku zníži o 2,5 %, doteraz odhadovala pokles o 0,9 %.

Na budúci rok Moody’s očakáva mierne oživenie trhu, odbyt by mal stúpnuť o 1,5 percenta, uvádza ratingová agentúra na internetovej stránke.

Pre najväčší svetový trh automobilov, ktorým je Čína, odhaduje na tento rok pokles o 2,9 %. V predchádzajúcej prognóze počítala s 1-percentným znížením.

Predaj v Spojených štátoch zostane slabý, v západnej Európe klesne po prekvapujúco silnom dopyte v závere roka 2019.

Jediným veľkým trhom, ktorý tento rok narastie, bude podľa Moody’s Japonsko, a to o 0,4 % po vlaňajšom poklese o 1,4 %, za ktorým stálo zvýšenie dane z obratu a výpadky vo výrobe po tajfúnoch.

Zníženie globálneho predaja áut v tomto roku by malo byť miernejšie než vlani, keď trh podľa Moody’s spadol o 4,6 %.

Zdieľať

Opel vyplatí zamestnancom prémiu z vlaňajšieho zisku, každý pracovník v Európe dostane 600-eurový bonus. Odmeny z hospodárskeho výsledku dá nemecká automobilka zamestnancom prvý raz od roku 1997.

Opel býval dlhodobo stratový a v súčasnosti masovo prepúšťa.

Vlani zvýšil prevádzkový zisk na 1,1 miliardy eur z 859 miliónov eur, ktoré zarobil pred rokom. Ide o zisk pred zdanením a bez započítania úrokov a tiež bez nákladov na reštrukturalizáciu.

Fakty o automobilke Opel:

  • patrí do francúzskej skupiny PSA, ktorá ju v roku 2017 kúpila od General Motors za 2,6 miliardy dolárov;
  • zamestnáva 30-tisíc ľudí, z toho viac ako polovicu v Nemecku;
  • v Európe má továrne tiež v Španielsku, Poľsku, Maďarsku, Británii a Rakúsku. (čtk)
Zdieľať

Lufthansa ohlásila úsporný program v reakcii na šírenie koronavírusu. Okrem iného zastaví prijímanie nových pracovníkov a súčasným zamestnancom ponúka neplatené voľno. Spoločnosť už skôr zrušila lety do pevninskej Číny do konca marca.

Lufthansa sa vytýčenými opatreniami snaží zmierniť ekonomické dosahy koronavírusu v ranej fáze.

Výber z opatrení:

  • okresanie rozpočtu pre administratívu a rozšírenie ponuky práce na čiastočný úväzok,
  • zrušenie školení nových zamestnancov do apríla (účastníkov prebiehajúcich kurzov firma zatiaľ nezamestná),
  • zníženie objemu administratívnych projektov o 10 % a materiálových nákladov o 20 %.

Skupina už pre koronavírus zrušila lety spoločností Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines do pevninskej Číny do skončenia zimného letového poriadku, čo je 28. marca.

Firma zatiaľ nevie vyčísliť očakávané dosahy vírusu na jej príjmy. Bližšie sa plánuje vyjadriť 19. marca na tlačovej konferencii k celoročným hospodárskym výsledkom, uvádza na internetovej stránke.

Zdieľať

Prezidentka Zuzana Čaputová reaguje na výzvy Smeru, aby podpísala zákon o 13. dôchodku pred voľbami: „Už včera v reakcii na parlamentom prijatú novelu zákona o sociálnom poistení uviedla, že sa k nej vyjadrí po voľbách,“ napísal jej hovorca Martin Strižinec.

Od dnes jej začína plynúť 15-dňová lehota na posúdenie zákona.

„V rámci nej plánuje v nadchádzajúcich dňoch osloviť na konzultáciu aj dôchodcovské organizácie, vrátane Jednoty dôchodcov Slovenska. Do volieb už prezidentka nebude nijakým spôsobom ohľadom tejto témy vstupovať do končiacej sa predvolebnej kampane a zvlášť nie v posledný deň pred volebným moratóriom alebo priamo v čase moratória,“ dodal Strižinec.

Zdieľať

Aerolinky z Nového Zélandu testujú ležadlá v ekonomickej triede

Nový koncept spania v ekonomickej triede Foto - Air New Zealand
Nový koncept spania v ekonomickej triede Foto – Air New Zealand

Air New Zealand predstavili prototyp časti ekonomickej triedy, v ktorej bude možné počas letu spať na ležadle. Novinku musia schváliť úrady, aerolinky chcú rozhodnúť o zaradení konceptu do ostrej prevádzky do budúceho roka.

Dopravca vyvinul „bunku“, do ktorej sa vojde šesť pasažierov tak, aby mohli počas letu odpočívať vo vodorovnej polohe, všíma si portál Zdopravy.cz.

Lôžko na palube má byť viac ako 2 metre dlhé a široké 85 centimetrov. Firma počíta s tým, že počas letu sa na ňom vystrieda niekoľko ľudí – pôjde o doplnok k miestu v ekonomickej triede.

Ďalšie podrobnosti Air New Zealand nezverejnili, chýbajú napríklad údaje o výške ležadla, umiestnení na palube či o tom, koľko miest na ležanie bude v lietadle.

Prečo to robia:

Air New Zealand patria k aerolinkám, ktoré prevádzkujú najdlhšie lety na svete. Tento rok otvoria linku medzi Aucklandom a New Yorkom, cesta má trvať 17 hodín a 40 minút.

Podľa šéfa marketingu spoločnosti Mika Toda preto musia prichádzať s inováciami, ktoré spríjemnia dlhý čas strávený na palube.

Pohodlnejšie cestovanie v ekonomickej triede sa rieši dlhšie obdobie. Airbus napríklad predstavil vlastný koncept spania v nákladnom priestore.

Zdieľať

Akcionári CME budú zajtra hlasovať o predaji Markízy a Novy českej PPF

Mediálna skupina CME si pri predaji piatich stredoeurópskych televízií vyberala z piatich ponúk, napokon sa rozhodla pre finančnú skupinu PPF Petra Kellnera s ponukou 2,1 mld. USD. Zajtra by akcionári na Bermudách mali predaj odsúhlasiť.

Keďže akcie CME by po predaji mali byť stiahnuté z Nasdaqu a pražskej burzy, investori dostali prostredníctvom americkej komisie pre cenné papiere dokument, ktorý opisuje proces predaja. Informoval o ňom portál ihned.cz.

Ako sa predaj pripravoval:

  • PPF do rokovaní vstúpila v roku 2016.
  • CME zvažovala separátny predaj televízií v Chorvátsku a Slovinsku a rokovala s inou firmou, ktorá javila záujem o zostávajúce televízie. Chorvátsku televíziu napokon aj predala. PPF sa do rokovaní striedavo vracala.
  • Po prevzatí spoločnosti Time Warner, hlavného akcionára CME, mediálnou skupinou AT&T dostal plán nový impulz. Vlani v marci CME oznámila, že hľadá možnosti, ako východoeurópsky biznis predať.
  • Poradcovia oslovili 80 možných záujemcov, 16 získalo prístup k detailným informáciám. V máji predložili nezáväzné ponuky piati – jeden chcel kúpiť len televízie na Slovensku, v Slovinsku a Bulharsku, ďalší chcel iba minoritný podiel.
  • PPF signalizovala, že by mala záujem aj o alternatívnu cestu – kúpiť podiel AT&T a refinancovať dlh firmy alebo kúpiť iba Novu a Markízu.
  • Neskôr kontaktovala CME, že by do obchodu išla s dvomi ďalšími stranami – s finančným investorom a s európskym strategickým partnerom.
  • Výbor posudzujúci ponuky PPF vylúčil a Kellner musel vo finále, kde bol už iba s jedným súperom, cenu zvýšiť.

CME, ktorá teraz vlastní televízie na Slovensku, v Česku, Rumunsku, Bulharsku a Slovinsku, sa predáva za cenu takmer o tretinu vyššiu, za akú sa akcie pred uzavretím dohody obchodovali na burzách.

Podľa analytikov je vysoko pravdepodobné, že zajtra na mimoriadnom valnom zhromaždení predaj schvália. Firma AT&T s transakciou súhlasí a disponuje asi 75 percentami hlasovacích práv, čo stačí na schválenie transakcie.

České médiá špekulovali, že o CME mali záujem finančné skupiny J&T, Emma Capital Jiřího Šmejca alebo Daniel Křetínský. V minulosti bolo v hre aj konzorcium čínskej CEFC a Penty, ktoré sa rozpadlo po vyšetrovaní šéfa CEFC v Číne.

Zdieľať

Maroš Ovčarik: Vo viacerých dôležitých bodoch existuje v súčasnej opozícii zhoda a to ma napĺňa nádejou. Ekonóm hovorí v Paneli expertov o pozitívnych prekvapeniach volebných programov.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Čo vás v dobrom prekvapilo vo volebných programoch pred aktuálnymi parlamentnými voľbami?

Maroš Ovčarik, špecialista na osobné financie a investovanie

Môj rebríček pozitívnych prekvapení vnímam hlavne cez osoby, ktoré sú nositeľmi týchto opatrení. Tam je kľúč k tomu, aby opatrenia neostali len na papieri.

Chcem však vyjadriť pozitívnu emóciu z toho, že vo viacerých dôležitých bodoch, ako napríklad voľba generálneho prokurátora, zlepšenie súdnictva, odstránenie podnikateľskej byrokracie, zdravý rozpočet, existuje v súčasnej opozícii zhoda. To ma napĺňa nádejou.

  • Posilnenie regiónov a riešenie marginalizovaných rómskych komunít napríklad cez vzdelávanie, bývanie a prácu v sociálnych podnikoch. Tento príbeh je silný preto, lebo za ním stojí Vladimír Ledecký (Za ľudí), ktorý ho úspešne realizoval v obci Spišský Hrhov. Okrem toho je to téma, ktorej sa politici vyhýbajú už tridsať rokov, pričom problém sa len zväčšuje.
  • Životné prostredie, ochrana národných parkov, rozširovanie zelených plôch, ochrana vodných zdrojov. Príbeh a odhodlanie Erika Baláža (PS/Spolu) je taktiež výnimočné. Ešte v roku 2012 chránil Tichú a Kôprovú dolinu vlastným telom, až ich pred ťažbou ochránil. To dáva jeho plánom v oblasti ochrany životného prostredia silnú autenticitu. Je najvyšší čas, aby aj Slovensko začalo viac žiť ochranou prírody.
  • Posilnenie občianskej spoločnosti a demokracie vnímam v kontexte okolitých krajín, kde je tento pilier vážne naštrbený, ako mimoriadne dôležité. Juraj Šeliga (Za ľudí), mladý človek, ktorý stál na čele najväčších protestov od Nežnej revolúcie, je pre mňa príkladom toho, že kde je odhodlanie, dajú sa spraviť veľké veci. A naša malá krajina veľké činy potrebuje.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Výnosy vládnych dlhopisov európskych krajín vrátane Slovenska v reakcii na koronavírus v Taliansku klesajú. Výnimkou je samotné Taliansko, upozorňuje Inštitút finančnej politiky. Čím nižší výnos, tým viac trhy krajine dôverujú.

Zdieľať

Celkový predaj áut v Číne sa v januári znížil medziročne o 18,7 % na 1,93 milióna. Zväz výrobcov CAAM upozornil, že vo februári bude prepad odbytu oveľa výraznejší pre epidémiu koronavírusu.

CAAM mierne zhoršil svoj pôvodný odhad, ktorý počítal s januárovým prepadom trhu o 18 percent.

Predaj osobných áut klesol o 20,6 % na 1,61 milióna. Podľa čínskeho zväzu osobných automobilov CPCA v prvej polovici februára pre koronavírus spadol medziročne až o 92 %.

Údaje CAAM ukázali, že výroba osobných áut v januári klesla o 28 % na 1,44 milióna.

Trh v útlme:

Koronavírus prehlbuje útlm, s ktorým čínsky automobilový sektor zápasí už dlhšiu dobu. Vlani predaj áut v Číne klesol druhý rok po sebe.

Dopyt zrazilo spomaľovanie ekonomiky, ku ktorému prispel tiež obchodný spor Číny so Spojenými štátmi.

Čína je od roku 2009 najväčším automobilovým trhom na svete. Z pozície lídra odsunula USA. (čtk, reuters)

Zdieľať

Tržby z predaja hudby v USA vlani stúpli o 13 % na 11,1 miliardy dolárov, čo je najviac od roku 2006. Potiahli ich najmä streamovacie služby, ktoré sa na celkovom predaji podieľajú 80 percentami.

Tržby z predaja hudby štvrtý rok po sebe rástli dvojciferným tempom, uvádza Americká asociácia nahrávacieho priemyslu RIAA na webovej stránke.

Ako Američania počúvajú hudbu:

  • streamovacie služby (ako je Spotify): tržby 8,8 miliardy dolárov (medziročná zmena + 20 %),
  • sťahovanie hudby: 856 milióna dolárov (- 18 %), po prvý raz od roku 2006 pod miliardovou hranicou,
  • predaj kompaktných diskov: 614,5 milióna USD (- 12 %),
  • vinylové platne: 504 miliónov dolárov (+ 19 %), tržby vzrástli 14. rok po sebe na najvyššiu úroveň za viac ako 30 rokov.

Streaming za vrcholom:

Tržby streamovacích služieb zvoľnili rast z predvlaňajších 30 %. Tento trend bude zrejme pokračovať, pretože je ťažké nájsť Američana, ktorý streaming hudby ešte nevyužíva.

„Väčšina ľudí je zmierená s tým, že uvidíme spomaľovanie (rastu streamovacích služieb) v Severnej Amerike i na veľkých európskych trhoch,“ hovorí Mark Mulligan z výskumnej spoločnosti Midia Research.

Spojené štáty sú najväčším trhom s hudbou na svete. Vrchol dosiahol v roku 1999, keď tržby dosiahli 14,6 miliardy dolárov, takmer 90 % sa na nich podieľali kompaktné disky. (čtk, afp)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať