Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Plynárenská firma Eustream prehrala súd týkajúci sa povinnosti zaplatiť štátu 74,8…

Plynárenská firma Eustream prehrala súd ohľadom povinnosti zaplatiť štátu 74,8 milióna eur na osobitnom odvode. Najvyšší súd zmenil verdikt súdu nižšej inštancie, ktorý dal predvlani za pravdu Eustreamu.
Proti rozhodnutiu Najvyššieho súdu sa nemožno odvolať. O rozhodnutí nižšieho súdu sme písali tu.

Manažérsku kontrolu v Eustreame drží skupina EPH miliardára Křetínského.

Eustream je najziskovejšia firma na Slovensku, ročne produkuje zisk okolo 400 miliónov eur. (čtk)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Pamätáte si sľub o miliardovom fonde z peňazí z bankového odvodu? … aj u Hegera sa na to snažia zabudnúť

Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto - TASR
Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto – TASR

Vláda nedodržala sľub vytvoriť z miliardy eur z bankového odvodu osobitný fond pre verejné investície. Takzvaný Rozvojový fond Slovenska mal vzniknúť podľa memoranda medzi vládou a bankami do konca minulého roka, ale ministerstvo financií na tom ani nezačalo robiť. Vláda sa pri investíciách teraz spolieha na Plán obnovy a banky neprotestujú, lebo im by to peniaze zaplatené v bankovom odvode aj tak nevrátilo.

Minúta po minúte

Úrady získajú viac času na pokutovanie jazdy bez diaľničnej známky. Parlament schválil za jedno popoludnie v zrýchlenom režime novelu od ministra dopravy Andreja Doležala, ktorá opravuje chybu z vlaňajšieho leta v takzvanom „kilečku“.

Právoplatné konanie o pokute tak nebudú úrady musieť stihnúť do 60 dní, čo bolo podľa Doležala v praxi takmer nemožné. Týkať sa to bude nových konaní.

Za jazdu po diaľnici bez známky bude možné pokutovať najneskôr tri roky od problémovej jazdy a zároveň dva roky od momentu, keď sa o nej úrady dozvedeli. Začať konať by úrady mali do 60 dní od deliktu.

Zmena bude platiť dňom vyhlásenia, predtým ešte potrebuje podpis prezidentky Zuzany Čaputovej.

Ministri o probléme vedeli už od leta. Opatrenia v prospech podnikateľov vlani v júli tiež schvaľovali v skrátenom konaní, politici z SaS neskôr pripustili, že v návale zmien si chybu nevšimli.

Prerušenie výroby by spôsobilo lavínu, zastavili by sme výrobu áut v Európe, hovorí šéf senických oceliarov

Senická fabrika ArcelorMittal Gonvarri tvrdí, že vypnutie priemyslu na Slovensku by zastavilo aj výrobu áut v Európe. Oceliarsky závod zásobuje takmer všetky európske automobilky, prerušenie produkcie by spôsobilo lavínu, hovorí šéf firmy Peter Mišo.

Kontext: Keďže pandémia nie je pod kontrolou, debatuje sa o možnosti, že by sa na nejaký čas zatvorili výrobné podniky. Vyzerá to totiž tak, že niektoré firmy nedodržujú stanovené pravidlá dôsledne.

Má to aj druhú stranu. Riaditelia dvoch podnikov pre Denník E hovoria, že k ich zamestnancom sa koronavírus spravidla nedostal na pracovisku, ale mimo neho – či už v rodine, ako hovorí riaditeľ oravskej firmy MTS Peter Laurinčík, alebo medzi susedmi, vraví riaditeľ senickej firmy ArcelorMittal Gonvarri Peter Mišo.

Hroziace škody: Obaja upozorňujú na následky, najmä na to, že svojim zákazníkom nedodajú načas komponenty. „Len náš závod v Senici dodáva do takmer všetkých automobiliek v Európe. Odstavenie na dva týždne znamená odstavenie každej z nich. Viete, akú lavínu by naše zastavenie spôsobilo? A to sme len jedna spoločnosť s dvomi závodmi na Slovensku. Takýchto sú stovky. Keď budeme my stáť dva týždne, tá lavína sa tak nabalí, že výrobcovia áut v Európe budú stáť ešte dlhšie,“ vraví Peter Mišo.

Kde sa šíri nákaza: Vraví, že opatrenia u nich fungujú dobre, vďaka čomu vypadlo pre karanténu alebo chorobu maximálne 10 percent ľudí, takže obmedzenia výroby boli minimálne. Ak sa niekto v senickej fabrike nakazil, podľa Miša sa tak nestalo na pracovisku, ale v mieste bydliska, napríklad od susedov.

Výroba na plné obrátky: Firma vlani dosiahla obrat 210 miliónov, o 33 miliónov menej, ako plánovala. Januárový obrat 22 miliónov už však bol oproti plánu o niečo lepší.

„Môžem potvrdiť, že od štvrtého kvartálu 2020 ide firma na plné obrátky a výborne vyzerá aj prvý štvrťrok 2021. Brzdí nás skôr nedostatok základného materiálu, teda zvitkov, čo je fenomén v celej Európe. A brzdia nás aj rozhodnutia výkonnej moci a ich chaotické opatrenia,“ myslí si Peter Mišo. Vraví, že na rozdiel od štátu majú vo firme jasnú a zrozumiteľnú komunikáciu.

ArcelorMittal Gonvarri má na Slovensku závody v Senici a v Nitre. Venuje sa spracovaniu valcovanej ocele a hliníkových zvitkov pre potreby automobiliek a iných priemyselných odvetví.

Odborári z KOZ chcú žiadať poslancov, aby napadli na Ústavnom súde novelu Zákonníka práce. Potrebovali by na to najmenej 30 zákonodarcov, muselo by sa teda spojiť viacero opozičných zoskupení.

Zámer ohlásil šéf KOZ Marián Magdoško v otvorenom liste prezidentke Zuzane Čaputovej. Odborári sa ju predtým snažili neúspešne presvedčiť, aby zákon nepodpísala.

Novela, ktorú presadil minister práce Milan Krajniak (Sme rodina), okrem iného umožňuje zamestnávateľovi dať výpoveď pracovníkovi, ak má 65 rokov a nárok na dôchodok, do budúcnosti sa ruší záväznosť kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa pre celé odvetvia a na rokovania s vládou a zamestnávateľmi v takzvanej tripartite budú môcť získať prístup aj iné odbory ako KOZ.

Združenie IATA predpokladá, že strata leteckých spoločností tento rok dosiahne 75 až 95 miliárd dolárov. Organizácia v dôsledku sprísňovania cestovných reštrikcií výrazne zhoršila výhľad, v decembri počítala so stratami 48 miliárd.

Mnohé vlády citeľne sprísnili režim na hraniciach v dôsledku nových variantov koronavírusu. Podľa IATA budú aerolinky prichádzať o hotovosť aj v poslednom štvrťroku tohto roka.

Zlomovým obdobím pre aerolinky a cestovné kancelárie, ktoré sú v dôsledku pandémie už takmer rok bez tržieb, bude leto. Mnoho z nich už nemá hotovostnú rezervu a nezaobíde sa bez finančnej injekcie.

Čo sa chystá

Podľa letiska Heathrow je pre oživenie leteckého cestovania nevyhnutné zaviesť možnosť overenia zdravotného stavu cestujúcich pomocou elektronickej dokumentácie.

IATA sa na konci marca chystá zaviesť takzvaný koronavírusový pas, čo je elektronický systém na preukazovanie výsledku testu alebo očkovania proti covidu-19. (čtk, reuters)

Klub 500 privítal vládou schválenú trvalú schému podpory v čase skrátenej práce. Navrhol zároveň, aby štát znížil podmienku prepadu tržieb pri dočasnej prvej pomoci z 20 % na 10 %, kritizoval úvahy o zatváraní fabrík a žiadal zrušiť plošné testovanie.

Združenie zastupuje niekoľko slovenských podnikov s viac než 500 zamestnancami, vedie ho spolumajiteľ Železiarní Podbrezová Vladimír Soták.

Vláda dnes schválila návrh ministra práce Milana Krajniaka, o ktorom rokoval so zamestnávateľmi. Počíta s príspevkom od štátu na náhradu mzdy 60 %. O návrhu bude ešte rozhodovať parlament. V súčasnosti štát využíva dočasnú schému, takzvanú prvú pomoc, ktorú financuje pomocou eurofondov.

„Klub 500 verí, že návrh zákona o podpore v čase skrátenej práce zavádzajúci kurzarbeit bude prijatý v takej podobe, ako ho schválila vláda a poslanci v parlamente návrh zásadne nezmenia,“ napísalo združenie.

Klub okrem toho tvrdí, že prípadné zatvorenie fabrík pre pandémiu by ohrozilo konkurencieschopnosť a spôsobilo stratu odberateľov či zákaziek. Žiada tiež zrušiť plošné testovanie.

V súčasnosti je test podmienkou na dochádzanie do práce.

Startup Joby Aviation, ktorý sa zaoberá vývojom elektrických lietajúcich taxíkov, vstúpi na burzu. Spojí sa s akvizičnou firmou Reinvent Technology Partners, transakcia ho ohodnocuje na 6,6 miliardy eur. Joby je partnerom Toyoty aj Uberu.

Joby vstúpi na burzu prostredníctvom firmy typu SPAC ako prvý vývojár elektrických strojov s vertikálnym vzletom a pristátím, označovaných eVTOL. Vďaka transakcii, ktorej dokončenie sa očakáva v 2. štvrťroku, získa 1,6 miliardy dolárov.

Reinvent Technology Partners vedú spoluzakladateľ sociálnej siete LinkedIn Reid Hoffman, zakladateľ výrobcu počítačových hier Zynga Mark Pincus a investor Michael Thompson. „Joby chápem ako stretnutie Tesly a Uberu vo vzduchu,“ povedal Hoffman.

Viac o partnerstvách Joby Aviation:

  • S Toyotou spolupracuje na návrhu kalifornského závodu na výrobu štvormiestneho stroja eVTOL. Japonská automobilka sprístupnila startupu svoju sieť dodávateľov.
  • Vlani kúpil firmu Uber Elevate, čo bola stratová divízia lietajúceho taxi Uberu.

„Zapojenie Toyoty nám urýchli zvýšenie výroby. Sú pre nás aj kľúčom ku globálnemu dosahu,“ povedal zakladateľ a šéf Joby JoeBen Bevirt. (čtk, reuters)

Foxconn bude vyrábať elektromobily pre americký startup Fisker, ročný objem produkcie by mohol prekročiť 250-tisíc kusov. Akcie Fiskeru reagovali na správu prudkým rastom o približne štvrtinu.

  • Prepokladá sa, že Foxconn začne s výrobou vo 4. štvrťroku 2023. Mal by vyrábať druhý model značky Fisker.
  • Prvý model Fiskeru, SUV Ocean, chce firma uviesť na trh koncom budúceho roka. Vyrábať ho bude kanadský podnik Magna International.

Foxconn je známy najmä produkciou iPhonu pre Apple. V poslednom čase sa však čoraz viac angažuje aj v oblasti elektromobilov.

Ako sa Foxconn púšťa do elektromobilov

Minulý mesiac sa Foxconn dohodol s čínskou firmou Byton, že jej bude pomáhať s výrobou jej prvého elektromobilu.

Uzavrel aj dohodu s automobilkou Geely o vytvorení spoločného podniku, ktorý bude ponúkať ostatným automobilkám zmluvnú výrobu a poskytovať poradenstvo v oblasti technológií pre elektromobily.

Foxconn by mohol v budúcnosti súperiť s tradičnými automobilkami o zmluvnú produkciu elektrických áut pre technologické spoločnosti, napríklad pre Apple. Ten plánuje výrobu osobného auta v roku 2024. (čtk, reuters)

EK chce zlepšiť podmienky ľudí pracujúcich pre digitálne platformy, ako sú Uber či Deliveroo. Začala pripravovať nové pravidlá s cieľom dosiahnuť, aby sa podmienky v tomto sektore nelíšili od iných pracovných činností.

Eurokomisia začala konzultácie o podobe možných záväzných pravidlách, ktoré by chcela predložiť do konca roka. Mali by byť spoločné pre dotknuté firmy vo všetkých členských krajinách Únie.

Prečo je to dôležité

Digitálne firmy, ktoré z veľkej časti nepovažujú ľudí najímaných na diaľku za svojich zamestnancov, zaznamenali počas pandémie veľký rast. Týka sa to najmä doručovacích služieb.

V niektorých krajinách pritom čelia žalobám od pracovníkov, ktorí sa domáhajú lepších podmienok. Napríklad najvyšší súd v Británii nariadil Uberu, aby bral svojich vodičov ako zamestnancov s právom na minimálnu mzdu či dovolenku.

Podobne dopadla vlani v Španielsku doručovacia služba Glovo, ktorá rovnako ako Uber Eats či ďalšie firmy funguje prostredníctvom mobilnej aplikácie.

Čo sa bude riešiť

Verejná konzultácia bude venovaná napríklad zamestnaneckému postaveniu ľudí pracujúcich pre digitálne firmy, prístupu k sociálnym benefitom, možnostiam kolektívneho vyjednávania či cezhraničným aspektom práce. (čtk)

Predstaviteľom komunistického režimu by sa mohlo siahnuť na dôchodky. Touto možnosťou sa bude zaoberať nová pracovná komisia, ktorú odobrila vláda. Povedie ju minister práce alebo ním poverený zástupca rezortu.

O výsledkoch skupiny má kabinet dostať informáciu do konca apríla. Posúdi najvhodnejšiu metódu odobratia benefitov.

Súčasná výška dôchodkov je podľa vládneho materiálu odvodená od nezaslúžených benefitov funkcionárov komunistického režimu. Pracovná skupina by sa mala zamerať na dôchodky vrcholových politických predstaviteľov komunistického režimu, príslušníkov ozbrojených zložiek, funkcionárov inštitúcií zodpovedných za ich riadenie a tiež najbližších pozostalých príbuzných, ako sú vdovy či vdovci.

Úlohou pracovnej skupiny bude pripraviť odborné stanovisko dôchodkového zabezpečenia pre prípravu návrhu zákona o odobratí nezaslúžených benefitov komunistických predstaviteľov.

Ministerstvo vnútra už v tejto súvislosti rokovalo s Ústavom pamäti národa (ÚPN). Dohodli sa na postupe pri vyhľadaní a výbere osobných spisov bývalých príslušníkov štátnej bezpečnosti.

Vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala presadiť plošné zdanenie výsluhových dôchodkov bývalým príslušníkom komunistickej ŠtB sadzbou 50 percent na roky odpracované v ŠtB. (tasr)

Úrad verejného zdravotníctva chce na konzíliu odborníkov otvoriť tému zrušenia výnimky, ktorá umožňuje nákup potravín ľuďom s koronavírusom. Otázkou podľa úradu je, či samosprávy dokážu zabezpečiť donáškovú službu.

Potvrdila to hovorkyňa ÚVZ Daša Račková. Minister zdravotníctva Marek Krajčí avizoval, že rezort spravodlivosti adresuje ÚVZ usmernenie vo veci zrušenia tejto výnimky.

„Úrad verejného zdravotníctva SR takýmto stanoviskom od ministerstva spravodlivosti zatiaľ nedisponuje,“ uviedla Račková.

ÚVZ si podľa nej stojí za argumentmi v prospech výnimky. Upozornila, že v prípade jej zrušenia bez istoty, že ľudia budú mať prístup k potravinám, vzniká priestor na nerešpektovanie takéhoto opatrenia.

„Niektoré pozitívne osoby by do potravín šli napriek zákazu, možno bez vyššieho štandardu ochrany, ktorý im je teraz nariadený,“ dodala.

Hygienici zdôrazňujú, že táto možnosť slúži pre ľudí v mimoriadnych situáciách, ktorí si nevedia zabezpečiť nevyhnutné životné potreby inak. Platná vyhláška stanovuje hygienické podmienky, za ktorých môže pozitívne testovaná osoba vstúpiť do prevádzky.

„Horné dýchacie cesty musí mať prekryté respirátorom FFP2 bez výdychového ventilu alebo s jeho prekrytím chirurgickým rúškom a musí dodržiavať hygienu rúk,“ spresnila. (tasr)

Väčšina z odpustených daňových sankcií sa bude podľa ministra financií Eduarda Hegera týkať DPH. Celkovo štát podľa neho odpustí sankcie za 33 miliónov eur, z toho 21 miliónov sa týka nezaplatenej DPH, 4 milióny už zaplatenej DPH a ďalšie dane z príjmov.

O odpustení rozhodla dnes vláda v nariadení, ktoré nadväzuje na zmeny v daňovom poriadku schválené narýchlo v parlamente. Podmienkou je splniť si povinnosť do konca júna.

Dôvodom odpustenia je pandémia. (e, tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať