Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ak zoškrtáme diaľničné plány o 600 kilometrov, bude cestná sieť hotová o 5 rokov skôr a o 5 miliárd lacnejšie, sľubuje inštitút

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) navrhuje zoškrtať vládne plány postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest dlhú takmer dvetisíc kilometrov. Momentálne je z nej hotových 718 kilometrov. „Priemerná odovzdaná dĺžka za rok je 25 km,“ vysvetľuje riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký.

Cestná sieť podľa predstáv IDH. Obrázok - IDH
Cestná sieť podľa predstáv IDH. Obrázok – IDH

Ak by sme chceli postaviť pri tejto rýchlosti zvyšných necelých 1 300 kilometrov, „tak by sme to stavali viac ako 40 rokov“, dodal Cenký.

Inštitút vidí ako schodné riešenie osekať pôvodné rozsiahle plány bez adekvátneho finančného krytia o takmer 600 kilometrov. Jeho zástupcovia vysvetľujú, že z mapy by škrtli nakreslené úseky, ktorým sa už inde stavia duplicitná cesta v blízkosti.

„Neférovo sľubujeme ľuďom to, čo nevieme splniť,“ vysvetľuje predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Pri kreslení alternatívneho riešenia inštitút podľa jeho predstaviteľov prihliadal aj na hustotu osídlenia a na to, aby existovalo prepojenie krajiny v smere západ – východ a aj prepojenia sever – juh.

V navrhnutej mape IDH napríklad nekreslí pokračovanie R7 z Dunajskej Stredy smerom na Nové Zámky, a na strednom Slovensku preferuje predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.

Inštitút tiež navrhuje prerobiť časť ciest prvej triedy na komfortnejšie rýchlostné cesty s maximálnou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu, prípadne stavať v týchto kvalitatívnych úrovniach niektoré takzvané preložky ciest prvej triedy.

Takéto menšie obchvaty či prerobené cesty prvej triedy vychádzajú podľa inštitútu na 3,5 milióna eur za kilometer, čo je výrazne menej než kilometer klasickej diaľnice alebo rýchlostnej cesty.

V inštitúte vyrátali, že väčšinu z toho dokáže štát zafinancovať sám (bez výnimky z dlhovej brzdy), ak sa pokúsi získať aj výnimku z Európskej komisie, a že si ešte môže dovoliť jeden posledný PPP projekt. Celkovo by takto diaľničné plány vyšli na 11,57 miliardy eur, ak tomu prirátame náklady na vynovenú sieť ciest prvej triedy prispôsobenú na rýchlosť 110 kilometrov za hodinu, išlo by o necelých 15 miliárd eur.

Diaľničná mapa, s ktorou štát oficiálne pracuje, si vyžaduje takmer 20 miliárd eur na dokončenie. Inštitút odhaduje, že alternatívna mapa by priniesla časovú úsporu 5 rokov v procese dostavby celej siete.

O návrhu sa inštitút chystá debatovať s ministerstvom dopravy.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovenské domácnosti sú tak v pohode, že NBS je z toho nervózna
  • Dane: Finančná správa oddnes pokračuje v daňových konaniach, ktoré prerušila pandémia
  • Trest: Bývalý šéf Váhostavu-SK Ján Kato dostal podmienečný trest za zvýhodňovanie veriteľa, prijal dohodu o vine a treste
  • Dovolenky: Štát bude opäť meniť zákon o zájazdoch, upraviť ho musí po tlaku z Bruselu
  • Doprava: V piatok opäť spustia pravidelné lety z bratislavského letiska na Ukrajinu
  • EÚ: Nezamestnanosť stúpla na 7,4 %, rástla piaty mesiac v rade
  • Značky: H&M na budúci rok zatvorí 250 predajní, čo je 5 % celkového počtu, prispôsobuje sa zmene návykov zákazníkov
  • USA: Fed predĺžil do konca roka obmedzenie výplaty dividend a zákaz nákupu vlastných akcií

Guvernér NBS Kažimír ponúkol vláde pomoc s programom obnovy, radí jej čím skôr zverejniť, čo už má

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Guvernér NBS Kažimír spolu s ďalšími členmi bankovej rady predstavil päť priorít, ktoré by mal obsahovať plán obnovy. „Ako bývalý politik rozumiem tomu, že finálne rozhodnutie musí vzniknúť na politickej úrovni. Politikov ale vystríham, aby nenadobudli pocit, že taký plán vytvoria sami.“

Minúta po minúte

Ceny ropy sa prepadli o viac než 5 %, cena Brentu klesla k hranici 40 dolárov a cena WTI pod 38 dolárov za barel. Rýchlo rastúci počet infikovaných koronavírusom po celom svete zhoršuje vyhliadky dopytu po rope.

Situáciu skomplikovali aj informácie o zvýšení ťažby zo strany OPEC za minulý mesiac.

Cena severomorskej ropnej zmesi Brent s dodávkou v decembri dosiahla do 17.32 h SELČ 40,09 dolára (34,11 eura) za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená pokles o 2,21 dolára (5,22 %).

Ešte výraznejší pokles zaznamenala cena americkej ľahkej ropy WTI s novembrovým kontraktom. Dosiahla 37,78 dolára za barel, čo oproti predchádzajúcej uzávierke predstavuje pokles o 2,44 dolára alebo 6,07 %.

„Je evidentné, že vírus sa nepodarilo dostať pod kontrolu. Počet infikovaných rýchlo rastie, počet mŕtvych prekročil milión a nálada sa opäť zhoršuje,“ povedal analytik spoločnosti PVM Oil Tamas Varga.

Navyše, podľa prieskumu agentúry Reuters, produkcia ropy v štátoch OPEC vzrástla v septembri už tretí mesiac po sebe. Dosiahla 24,38 milióna barelov ropy denne, čo oproti augustu predstavuje rast o 160.000 barelov denne. Pod zvýšený rast sa podľa Reuters podpísala vyššia produkcia v Líbyi a Iráne. (tasr)

Vatikán prvýkrát zverejnil detailné dáta z rozpočtu a sľúbil, že jeho finančné toky budú v budúcnosti „priehľadné ako sklo“. Informácie o príjmoch, výdajoch a majetku prezentoval šéf ekonomického sekretariátu Jose Antonio Guerrero Alves.

Katolícka cirkev vlani hospodárila s deficitom 11 miliónov eur, keď výdaje dosiahli 318 miliónov a príjmy 307 miliónov.

Necelú pätinu príjmov – 56 miliónov eur – tvorili príspevky od veriacich. V roku 2018 dosahoval schodok 75 miliónov eur. (čtk)

Arca Capital varuje ľudí pred klamlivými letákmi s poplašnými správami, podala trestné oznámenie na neznámeho páchateľa v súvislosti s ich distribúciou. Popiera informácie o konkurze Arca Capital Slovakia a iných spoločností, ktoré sú terčom útokov.

„Bezprecedentné útoky s cieľom vyvolať paniku boli zatiaľ zaznamenané voči spoločnostiam TeHo Topoľčany a TeHo Bardejov, ktoré prevádzkujú teplárne, ďalej voči spoločnosti Delia potraviny, prevádzkujúcej sieť maloobchodných predajní a kaviarní, a spoločnosti AAH Plastics, ktorá vyrába náhradné diely pre automobilky,“ špecifikovala spoločnosť.

Letáky a upozornenia obsahujú podľa skupiny vysoko zavádzajúce a klamlivé informácie rôzneho charakteru s cieľom vydesiť zákazníkov, klientov, zamestnancov a obyvateľov miest, kde skupina Arca pôsobí. „Autor letákov úmyselne a účelovo šíri hoaxy a iné nepravdivé informácie, ktorých cieľom je vyvolať vážne znepokojenie. Takéto konanie môže byť kvalifikované ako trestný čin šírenia poplašnej správy, ako aj trestný čin poškodzovania cudzích práv,“ dodala spoločnosť.

V letákoch sa má písať napríklad o úpadku viacerých spoločností alebo o hromadnom prepúšťaní. „V letákoch týkajúcich sa spoločností TeHo Topoľčany a TeHo Bardejov sa objavili informácie, že obyvatelia miest Topoľčany a Bardejov majú počas najbližšieho zimného vykurovacieho obdobia očakávať výpadok kúrenia a dodávok teplej vody,“ spresnila skupina.

„Skupina Arca Capital kategoricky odmieta všetky informácie uvedené v spomínaných letákoch a dôrazne upozorňuje, že ide o informácie nezakladajúce sa na pravde, ktoré nielenže predstavujú útok na spoločnosti zo skupiny Arca Capital, ale sú spôsobilé vyvolať vážnu paniku a strach medzi obyvateľmi jednotlivých miest, prípadne zamestnancami či dodávateľmi jednotlivých firiem,“ vyjadrila sa skupina.

Popiera aj všetky informácie o úpadku a konkurze spoločnosti Arca Capital Slovakia a ostatných spoločností, ktoré sú terčom tohto útoku. (tasr)

Desať stoličiek namiesto tridsiatich. Malé bistrá musia vymyslieť, ako prežiť s 2-metrovými rozstupmi medzi stolmi

Desať stoličiek namiesto tridsiatich. Malé bistrá musia vymyslieť, ako prežiť s dvojmetrovými rozostupmi medzi stolmi. Druhú vlnu v gastre prežijú len tí, ktorých to baví. „Pokiaľ vás to nebaví, nenájdete silu ráno vstať a tešiť sa do práce,“ vraví majiteľka populárneho bratislavského bistra Soupa.

Nové berlínske letisko Willyho Brandta získalo potrebné povolenia na prevádzku, otvoreniu k 31. októbru tak už nič nebráni. Pôvodne malo začať fungovať už v roku 2011, termín bol niekoľkokrát odložený.

„Letisko Willyho Brandta je jedným z najvýznamnejších infraštruktúrnych projektov Nemecka,“ povedal brandenburský minister dopravy Guido Beermann, podľa ktorého je letisko kľúčové pre rozvoj tejto spolkovej krajiny.

Viac o novom letisku:

  • nachádza sa na juhu Berlína, začalo sa budovať pred 14 rokmi. Pre problémy s včasným dokončením sa stalo symbolom neschopnosti politikov doťahovať veľké stavebné projekty;
  • zatiaľ bude otvorený iba Terminál 1, ktorého ročná kapacita 27 miliónov cestujúcich v koronakríze postačuje;
  • hotový je tiež Terminál 2 s kapacitou 6 miliónov pasažierov ročne, ktorý bude slúžiť ako rozšírenie jednotky. Začiatok jeho prevádzky sa predpokladá najskôr na jar budúceho roka;
  • v budúcnosti má nahradiť dve berlínske letiská Tegel a Schönefeld. (čtk)
Foto - Berlin Airport
Foto – Berlin Airport

Marian Kočner už nevlastní desiatky apartmánov na Donovaloch, v dražbe ich kúpila jeho exspoločníčka, píše Index, podľa ktorého výsledok aukcie vyvoláva pochybnosti.

Apartmány získala spoločnosť Residence Club za necelé 4 milióny eur, takmer o milión eur menej, ako bola vyvolávacia cena.

Za spomínanou firmou stojí rodina Ježovcov, ktorá mala v minulosti ku Kočnerovi veľmi blízko.

Aukciu pritom organizovala dražobná spoločnosť, ktorá sa objavila aj v inej Kočnerovej kauze, pri dražbe golfového areálu v obci Báč.

Právnici podľa Indexu poukazujú na to, že inštitút dražby má medzery a do veľkej miery chráni nového majiteľa. „Inak povedané, ak by mal Kočner prísť o majetok vo svojich firmách, dražba zabezpečila, že bude viac-menej nedotknuteľný.“ (index)

Košičania si budú chodníky v zime odpratávať sami, mesto im za to zaplatí. Magistrát spúšťa 20. októbra aplikáciu Zimná údržba. Softvér, za ktorý mesto zaplatilo lokálnej firme 65-tisíc eur, má administrovať čistenie a udržiavanie 40 km chodníkov.

Košičania, ktorí sa do aplikácie zaregistrujú, dostanú na starosti dokopy 800 rôznych úsekov chodníkov, o ktoré sa budú celú zimu starať.

Aplikácia pre nich automaticky vytvorí zmluvu, ktorú však musia podpísať osobne na magistráte mesta. Následne inkasujú paušálny príspevok 200 eur na obdobie od polovice novembra do konca marca. Za každý aktívny deň údržby dostane správca chodníka extra päť eur.

Marketing mesta pracuje s výpočtom, že „ak by bola zhruba rovnaká zima ako naposledy, zaregistrovaný používateľ by počas jej trvania zarobil 500 eur.“

„Hľadáme teda 800 Košičanov, ktorí sú ochotní pomôcť, záleží im na svojom okolí a chcú si aj privyrobiť,“ agituje vedenie Košíc.

Mesto sa chce týmto spôsobom zbaviť nepopulárnych tabuliek s nápisom „Chodník je v zimnom období neudržiavaný“, ktoré minulú zimu vyrástli po celých Košiciach na miestach, kde mesto nevedelo zabezpečiť údržbu chodníkov.

Mesto kvôli projektu navýšilo rozpočet na zimnú údržbu o 300-tisíc eur.

Zvolený úsek údržby je naviazaný na trvalý pobyt používateľa a jeho okolie. Vždy, keď nasneží, aplikácia upozorní používateľov, že na ich úsekoch je potrebné vykonať údržbu. Či si svoje povinnosti splnili zdokladujú tak, že do aplikácie nahrajú fotku chodníka pred odpratávaním a po ňom.

Keď Danko v Pellegriniho časoch pretláčal rekreačné poukazy, zarábala na nich vynechaním súťaže Kmotríkova firma

Demonštrácia za gastrolístky v roku 2011. Ilustračné foto - TASR
Demonštrácia za gastrolístky v roku 2011. Ilustračné foto – TASR

V štátnych zákazkách na elektronické stravné lístky a rekreačné poukazy sa za predchádzajúcej vlády darilo Kmotríkovej firme GGFS. Tá sa ku kontraktom dostala potom, čo sa viaceré úrady vyhli súťaži tým, že do hodnoty zákazky nezarátali hodnotu poukazov ani gastrolístkov. Podľa Úradu pre verejné obstarávanie porušili zákon.

Šestnásť úsekov ciest 2. triedy v Trnavskom kraji má byť zaradených do pilotnej časti projektu čiastočného spoplatňovania ciest tejto kategórie. Pôjde o úseky, ktoré sú paralelné s cestami vyššej triedy a najmä nákladná doprava ich využíva, aby sa vyhla poplatkom na diaľnici.

Projekt inicioval Trnavský samosprávny kraj, jeho predseda a zároveň predseda združenia samosprávnych krajov SK8 Jozef Viskupič na tému dopravy v Trnave rokoval s ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom.

Medzi navrhované spoplatnené úseky by patrilo napríklad 30 kilometrov cesty I/51 od severného obchvatu Trnavy po hranicu s Trenčianskym krajom, cesta II/572 od hranice s Bratislavským krajom po Dunajskú Stredu v rovnakej dĺžke, cesta od Senice po Sobotište, od Trstína po Vrbové a ďalšie.

Ako zdôraznil minister, projekt bude musieť odlíšiť tranzitnú dopravu od miestnej obslužnej dopravy. Rátajú s kompenzáciami pre slovenských dopravcov, ktorí sú podľa jeho slov v ťažkej situácii.

„Máme pre nich pripravené schémy, ide predovšetkým o zásadné zníženie cestnej dane, ktorá bude adresná. Regulovať chceme najmä tranzitnú dopravu, vieme, ako dopravnú obsluhu – pekárov, mliekarov, zo systému vylúčiť,“ povedal Doležal.  Zdôraznil, že ministerstvo v žiadnom prípade nepripravuje spoplatnenie ciest druhej triedy ako celku.

„My potrebujeme zvýšiť kvalitu života a bezpečnosť v našich obciach, odkiaľ prichádza čoraz viac protestov proti dosahom prejazdu nákladnej tranzitnej dopravy,“ konštatoval Viskupič.

Na rokovaní boli témami priority štátu vo výstavbe ciest. Hovorili aj o potrebe vzniku nástroja, ktorý by umožnil participáciu štátu na dopravných projektoch, ktoré spadajú pod samosprávy, no tie nemajú prostriedky na ich financovanie. Príkladom toho môže byť oprava cesty pri vstupe do Hlohovca, na ktorú samospráva nemá dostatok prostriedkov, a štát aktuálne nemá nástroj, ako do procesu vstúpiť. „V každom kraji je projekt, na ktorý vyšší územný celok finančne nestačí,“ povedal Doležal. (tasr)

Ľudí, ktorí pre koronu nebudú vedieť splácať pôžičky, nebude veľa, ukazuje druhá vlna prieskumu NBS. V auguste neočakávalo zlepšenie svojej situácie 12 percent ľudí, ktorí si odložili splátky, v júni to bolo 9 % z nich.

  • Domácnosti, ktoré si nevybavili odklad alebo inú úľavu, z veľkej časti predpokladajú riadne splácanie svojich úverov od budúceho roka. Väčšina buď očakáva zlepšenie svojej finančnej situácie, alebo ani nezaznamenala zhoršenie.
  • Z opýtaných domácností, ktoré si zatiaľ nevybavili odklad či inú zmenu, necelých 6 % očakáva, alebo plánuje zmenu úverových podmienok, v rámci toho si ešte plánuje požiadať o odklad 1 %.

NBS tvrdí, že domácnostiam sa výrazne zlepšila ekonomická a finančná situácia, väčšina domácností považuje aktuálny stav za porovnateľný s predkrízovým obdobím.
V prvej vlne prieskumu väčšina zadlžených domácností (90 % z tých, ktorí si vybavili odklad alebo inú zmenu a 60 % z ostatných) poukázala na zhoršenie finančnej situácie počas krízy (strata zamestnania, pokles príjmu a pod.).
Tento podiel sa aktuálne znížil na približne tretinu v prípade oboch skupín. Na predkrízové úrovne sa podľa NBS zotavila aj spotreba domácností.

Křetínský s Tkáčom sa opäť usilujú o väčší vplyv v Metre

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč sa ďalej snažia zvýšiť svoj 29,9-percentný podiel v reťazci Metro. Ostatným držiteľom akcií ponúkajú za ne viac, než sa očakávalo. Dvojica investorov sa pokúsila ovládnuť nemecké Metro už vlani, no neuspela.

Majitelia akcií Metra sa môžu rozhodnúť, či využijú ponuku a predajú svoje podiely do 29. októbra. Křetínský a Tkáč vstúpili do Metra v roku 2018 prostredníctvom firmy EP Global Commerce, sú v ňom najväčším akcionárom.

Za jednu kmeňovú akciu, ktorej držitelia majú právo hlasovať na valnom zhromaždení, ponúka EPGC 8,48 eura. Za prioritnú akciu, s ktorou nie sú spojené hlasovacie práva, ale spravidla vyššia dividenda, dostane jej majiteľ 8,89 eura.

Aký majú plán

Křetínského a Tkáčova firma nepočíta s tým, že by v Metre získala viac než 50 % akcií s hlasovacími právami. Chce mať len väčšiu flexibilitu a zároveň nechce mať povinnosť podať ponuku na úplné prevzatie.

Keď EPGC minulý mesiac oznámila svoj zámer, akcie Metra sa výrazne spevnili. Správna rada reťazca pritom uviedla, že ponuka firmu výrazne podhodnocuje.

Ako je na tom Metro:

  • v posledných rokoch predáva niektoré divízie, aby sa mohlo sústrediť na kľúčové veľkoobchodné aktivity;
  • má v 25 krajinách 770 veľkoobchodov Cash & Carry, ktoré zamestnávajú 150-tisíc ľudí;
  • na Slovensku prevádzkuje šesť veľkoobchodov a čerpacie stanice, v posledných rokoch posilňuje rozvoz tovaru priamo k zákazníkom. (čtk, n)

Koronavírus potvrdili v prvom podniku, ktorý je kľúčový pre zasýtenie krajiny. Hyza má však aj záložné riešenie

Archívne foto - TASR
Archívne foto – TASR

Najväčším domácim hydinárňam Hyza dnes nepribudol nový prípad nákazy koronavírusom, a tak dúfajú, že sprísnené opatrenia začínajú zaberať. Ak by však museli prerušiť výrobu, materský Agrofert má pre slovenský trh riešenie v podobe dovozu mäsa z hydinární v Česku.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať