Ak zoškrtáme diaľničné plány o 600 kilometrov, bude cestná sieť hotová o 5 rokov skôr a o 5 miliárd lacnejšie, sľubuje inštitút
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) navrhuje zoškrtať vládne plány postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest dlhú takmer dvetisíc kilometrov. Momentálne je z nej hotových 718 kilometrov. „Priemerná odovzdaná dĺžka za rok je 25 km,“ vysvetľuje riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký.

Ak by sme chceli postaviť pri tejto rýchlosti zvyšných necelých 1 300 kilometrov, „tak by sme to stavali viac ako 40 rokov“, dodal Cenký.
Inštitút vidí ako schodné riešenie osekať pôvodné rozsiahle plány bez adekvátneho finančného krytia o takmer 600 kilometrov. Jeho zástupcovia vysvetľujú, že z mapy by škrtli nakreslené úseky, ktorým sa už inde stavia duplicitná cesta v blízkosti.
„Neférovo sľubujeme ľuďom to, čo nevieme splniť,“ vysvetľuje predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.
Pri kreslení alternatívneho riešenia inštitút podľa jeho predstaviteľov prihliadal aj na hustotu osídlenia a na to, aby existovalo prepojenie krajiny v smere západ – východ a aj prepojenia sever – juh.
V navrhnutej mape IDH napríklad nekreslí pokračovanie R7 z Dunajskej Stredy smerom na Nové Zámky, a na strednom Slovensku preferuje predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.
Inštitút tiež navrhuje prerobiť časť ciest prvej triedy na komfortnejšie rýchlostné cesty s maximálnou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu, prípadne stavať v týchto kvalitatívnych úrovniach niektoré takzvané preložky ciest prvej triedy.
Takéto menšie obchvaty či prerobené cesty prvej triedy vychádzajú podľa inštitútu na 3,5 milióna eur za kilometer, čo je výrazne menej než kilometer klasickej diaľnice alebo rýchlostnej cesty.
V inštitúte vyrátali, že väčšinu z toho dokáže štát zafinancovať sám (bez výnimky z dlhovej brzdy), ak sa pokúsi získať aj výnimku z Európskej komisie, a že si ešte môže dovoliť jeden posledný PPP projekt. Celkovo by takto diaľničné plány vyšli na 11,57 miliardy eur, ak tomu prirátame náklady na vynovenú sieť ciest prvej triedy prispôsobenú na rýchlosť 110 kilometrov za hodinu, išlo by o necelých 15 miliárd eur.
Diaľničná mapa, s ktorou štát oficiálne pracuje, si vyžaduje takmer 20 miliárd eur na dokončenie. Inštitút odhaduje, že alternatívna mapa by priniesla časovú úsporu 5 rokov v procese dostavby celej siete.
O návrhu sa inštitút chystá debatovať s ministerstvom dopravy.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.