Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Minister dopravy Árpád Érsek v utorok poklopal základný kameň juhozápadného…

Minister dopravy Árpád Érsek v utorok poklopal základný kameň juhozápadného obchvatu Prešova. Úsek D1 Prešov západ – Prešov juh skráti cestu autom do Košíc, konštatuje ministerstvo dopravy.

„Som spokojný, že môžeme využiť letnú stavebnú sezónu na prípravné práce. Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie nám to už umožňuje,“ povedal Érsek.

Diaľnica bude dlhá necelých 8 kilometrov, štvrtina z nej povedie tunelom.

Postaví ju konzorcium okolo firmy Eurovia za 356 miliónov eur. Stavba má trvať štyri roky.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Ekonóm Koršňák z UniCredit Bank: Slovensko patrí medzi najpomalšie rastúce krajiny regiónu

Foto -TASR
Foto -TASR

Ani nová automobilka neochránila slovenský autosektor pred poklesom produkcie, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. „Dôvody tohto prekvapivého vývoja môžu byť rôzne, avšak posledné čísla naznačujú, že skôr sa nachádzajú na strane ponuky ako dopytu.“

Predaje áut v Európe v treťom kvartáli ďalej neklesali, dokonca vykazovali známky nepatrného oživenia po slabšom druhom štvrťroku. Naopak, slovenský automobilový priemysel počas leta vykázal pomerne významné a systematické poklesy produkcie.

„Čiastočne by mohli mať i dočasný charakter, keď sa v podstate všetky závody automobiliek na Slovensku pripravovali na spustenie produkcie nových modelov, resp. upgradov starých modelov, čo mohlo dočasne prehĺbiť dovolenkový efekt odstávok na ich produkciu. Septembrový pokles však naznačuje, že pokles automobilového priemyslu je dlhodobejší a sú za ním pravdepodobne štrukturálne problémy,“ hovorí Koršňák.

Koršňák ďalej hovorí, že kľúčová slabosť by nemusela byť ani tak u koncových výrobcov áut ako skôr v subdodávateľskom reťazci. Ten stráca svoju konkurencieschopnosť a je vytláčaný z domáceho i zahraničných trhov producentmi z okolitých krajín, najmä Maďarska. „Sekundárne efekty novej automobilky na subdodávateľský reťazec sa tak prelievajú zo Slovenska do okolitých krajín,“ povedal Koršňák.

Minúta po minúte

Zdieľať

VW schválil nový investičný plán pre elektromobily. O slovenskom závode sa nezmieňuje

Volkswagen investuje v najbližších piatich rokoch 60 miliárd eur do vývoja elektrických áut a digitálnych technológií. Do roku 2029 chce mať v portfóliu zhruba 75 plne elektrických a 60 hybridných modelov.

Nový investičný plán bol schválený na zasadnutí dozornej rady VW, uvádza automobilka na webovej stránke.

Do roku 2029 plánuje vyrobiť 26 miliónov elektrických vozidiel, z toho 20 miliónov kusov na modulárnej platforme MEB, na ktorej tento mesiac spustil produkciu v Zwickau.

VW potvrdil, že elektrické vozidlá bude vyrábať okrem viacerých nemeckých závodov aj v Česku, USA a Číne. O slovenskej fabrike sa v súvislosti s elektromobilmi nezmieňuje.

O umiestnení nového výrobného závodu, ktorý mal pôvodne postaviť v Turecku, rozhodne do konca roka.

Zdieľať

Veľké „jednorožce“ stratili po vstupe na burzu miliardy hodnoty

Akcie viacerých „jednorožcov“ sa v tomto roku po vstupe na burzu prudko zosunuli. Trhová hodnota firiem Uber, Lyft či Slack klesla za niekoľko mesiacov o miliardy dolárov.

Prepad akcií vybraných jednorožcov (firmy s trhovou hodnotou vyššou než 1 miliarda dolárov) si všíma portál Statista.

Primárna verejná ponuka akcií (IPO) Uberu, Lyftu i Slacku boli očakávanými udalosťami tohto roka na kapitálových trhoch.

Po niekoľkých mesiacoch od vstupu na burzu sa však ich trhová hodnota scvrkla o takmer polovicu.

Na porovnanie, akciový index S&P 500, ktorý zahŕňa najväčšie americké spoločnosti, sa v tomto roku posilnil o zhruba pätinu.

Prečo sa im nedarí:

Podľa Statistu pád akcií veľkých jednorožcov ilustruje rozdielny pohľad privátnych investorov a kapitálových trhov.

Zatiaľ čo privátni investori zvyčajne akceptujú veľké straty, ktoré sú súčasťou prudkého rastu firiem, trhy oveľa viac trápia otázky, či spoločnosti nájdu spôsob, ako zarábať peniaze namiesto toho, aby ich míňali vo veľkom štýle.

Podľa štatistík CB Insights je vo svete viac ako 400 jednorožcov. K najväčším patrí čínska technologická spoločnosť ByteDance (vlastní sociálnu sieť TikTok) či americký portál na sprostredkovanie ubytovania Airbnb.

Zdieľať

V nedeľu 17. novembra budú obchody na Slovensku opäť zatvorené. Otvorené môžu mať len predajne na staniciach, letiskách a benzínkach, lekárne, obchody so suvenírmi a veľkoobchody.

Predaj nie je zo zákona zakázaný ani v prevádzkach, kde neobsluhujú zákazníkov predavači, ktorí sú zamestnancami. Podobne ako počas iných sviatočných dní tak zrejme budú otvorené menšie predajne, kde predáva ich majiteľ či obsluha v postavení živnostníka.

Fungovať môžu tiež reštaurácie a iní poskytovatelia služieb, vrátane kín, fitness centier a podobne.

V Českej republike je 17. november síce tiež štátnym sviatkom, ale patrí medzi sviatky, na ktoré sa nevzťahuje tamojší zákon upravujúci obmedzenie času predaja počas vybraných dní. Preto tam môžu byť v nedeľu 17. novembra obchody otvorené bez obmedzenia. No treba rátať s tým, že nie všetky predajne bývajú otvorené ani počas nedele, keď sviatok nie je.

Zdieľať

Poliaci oznámili Rusom, že už od nich nechcú plyn

Poľské štátne plynárne PGNiG nechcú po roku 2022 nakupovať plyn od Gazpromu. Dôvodom sú vysoké ceny a povinnosť platiť za plyn určitú čiastku bez ohľadu na odobraté množstvo.

PGNiG už informovala Gazprom, že po vypršaní súčasného kontraktu nemá záujem o jeho predĺženie, píše Reuters.

Obe firmy podpísali kontrakt známy ako zmluva Jamal v roku 1996. Okrem iného vyžaduje, aby prehlásenia o budúcej spolupráci strany formálne predložili tri roky pred vypršaním dohody.

Poľsko od Gazpromu stále berie väčšinu plynu, ktoré spotrebuje. Snaží sa však o zníženie závislosti od Ruska, pretože Jamal vníma ako nevýhodný.

Odkiaľ budú mať Poliaci plyn:

PGNiG sa spolieha, že bezpečnosť dodávok plynu po roku 2022 jej zaručia dohody na dodávky skvapalneného zemného plynu (LNG) a akvizícia nálezísk plynu v Severnom mori.

Poľsko zároveň rozšírilo svoj systém prepravy plynu.

Zdieľať

Inflácia v eurozóne klesla opäť hlbšie pod cieľ ECB

Medziročný rast spotrebiteľských cien v eurozóne sa v októbri spomalil na 0,7 % zo septembrových 0,8 %. Ceny rastú najpomalšie za tri roky, inflácia zostáva hlboko pod cieľom ECB nastaveným pod 2 percentami.

Medziročná inflácia v celej EÚ sa v desiatom mesiaci spomalila tiež, a to na 1,1 percenta z 1,2 percenta v septembri.

Údaje o vývoji spotrebiteľských cien zverejnil Eurostat.

Ako sa vyvíjali ceny v odvetviach (medziročná zmena):

  • najviac rástli ceny služieb (o 0,69 %);
  • potraviny, alkohol a tabakové výrobky zdraželi o 0,29 percenta;
  • ceny priemyselných výrobkov stúpli o 0,07 percenta;
  • energie zlacneli o 0,32 percenta.

Najrýchlejšie rástli ceny v Rumunsku (3,2 %), Slovensko malo tretiu najvyššiu infláciu, 2,9 percenta.

Pokles cien zaznamenali juhoeurópske krajiny Portugalsko, Grécko a Cyprus.

Pred rokom dosahovala inflácia v eurozóne aj v celej Únii 2,3 percenta.

Ako reaguje ECB:

Nová šéfka ECB Chritine Lagardeová chce pokračovať v prorastových opatreniach predchodcu Maria Draghiho.

Centrálna banka ešte pred jej novembrovým nástupom uvoľnila menovú politiku, keď znížila depozitný úrok na nové minimum mínus 0,5 percenta.

Od novembra zároveň obnovuje nákupy dlhopisov v objeme 20 miliárd eur mesačne.

Voľnejšia menová politika by mala podporiť oslabený ekonomický rast v eurozóne a prispieť k zrýchleniu inflácie k 2-percentnému cieľu ECB.

Zdieľať

Najdrahšia ulica na svete z pohľadu výšky nájomného pre obchodníkov je v Hongkongu. Za ročný prenájom štvorcového metra na miestnej Causeway Bay platia takmer 26-tisíc eur.

Poradie najdrahších ulíc sveta zostavuje realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield. Hodnotí vyše 400 atraktívnych nákupných destinácií v 68 krajinách, píše portál Ihned.cz.

rebríčku sa nachádza vždy jedna najdrahšia ulica z každej krajiny. Poradie zohľadňuje výšku nájmu pre obchodníkov, neodráža ceny tovaru.

V prvej desiatke je päť ulíc v európskych mestách – Londýn, Paríž, Miláno, Zurich a Viedeň.

Pražskej ulici Na Příkopě patrí 18. priečka s ročným nájomným 2820 eur za štvorec.

Zdieľať

Po revolúcii sme jedli horšie párky a šunky. Ale môžeme si za to sami, hovorí profesor Turek

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Politici klamú, keď hovoria, že Slovensko je „smetisko“ pre potraviny zo Západu, hovorí veterinár a hygienik Peter Turek. „Kúpili ste si už nejaký nemecký výrobok podradného charakteru?“ pýta sa. Aj v Lidli má zákazník podľa Turka na výber, či si kúpi kvalitnejšiu nemeckú značku párkov Dulano, alebo menej kvalitnú značku Pikok z Poľska a Česka.

Zdieľať

Odborníčka na zdravotníctvo Za ľudí Letanovská: Za desať rokov postavíme desať nemocníc

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Za desať rokov postavíme desať nemocníc, hovorí odborníčka na zdravotníctvo zo strany Za ľudí Andrea Letanovská. „Chceme apolitický profesionálny manažment, ktorý bude mať hmotnú zodpovednosť za to, ako manažuje svoje inštitúcie. Zrejme potom o tieto miesta nebude bitka, ale budú to robiť len tí, ktorí na to majú,“ vraví o návrhu, aby nemocnice boli akciovými spoločnosťami.

Zdieľať

Austrálska letecká spoločnosť Qantas uskutočnila najdlhší let bez medzipristátia z Londýna do Sydney. Let trval 19 hodín a 19 minút. Od roku 2022 by na tejto trase chcela prevádzkovať pravidelnú linku.

Lietadlo austrálskej leteckej spoločnosti preletelo približne 17 800 kilometrov bez prestávky, píše CNN.

Qantas už raz leteli bez medzipristátia medzi britskou metropolou a Sydney. V roku 1989 ju zvládol Boeing 747-400 za viac ako 20 hodín.

Austrálske aerolinky pred pár týždňami uskutočnili podobne dlhý testovací let medzi New Yorkom a Sydney.

Najdlhšie pravidelné komerčné lety ponúka v súčasnosti spoločnosť Singapore Airlines medzi Singapurom a Newarkom na východnom pobreží USA. Let trvá približne 18,5 hodiny.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Pamätáte sa na nočnú moru o kríze automobilového priemyslu? Už je to tu +

  • Len tak-tak, ale predsa – Nemecko nie je v recesii.
  • Disney+ začal skokom na 10 miliónov.
  • Európske úvery na plynové elektrárne o dva roky skončia.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať