Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Minister financií Peter Kažimír si vie predstaviť zavedenie investičnej výnimky do dlhovej brzdy, ak by sa netýkala len diaľnic, ale napríklad aj obrany, vzdelávania a zdravotníctva a zriadil by sa osobitný výbor v parlamente.

„Ak by mala výnimka fungovať, odporúčali by sme, aby vznikol osobitný výbor, mal by zastúpenie podľa výsledkov volieb a rozhodoval by trojpätinovou väčšinou,“ povedal Kažimír na konferencii Trendu.

Kažimír pripustil, že medzinárodné inštitúcie sa pozerajú na investičnú výnimku so zvýšeným obočím, podľa neho poukazujú na diskrimináciu rôznych politík, keďže sa hovorí najmä o infraštruktúre.

„Môj osobný názor je, že by sa nemala týkať len infraštruktúry, ale aj obrany a bezpečnosti, teda nielen vzdelávania a zdravotníctva. Treba o tom diskutovať,“ povedal minister.

Vytvorenie osobitného výboru pre kľúčové investície navrhol aj opozičný poslanec Milan Krajniak zo Sme rodina, dá sa tak predpokladať, že by strana investičnú výnimku podporila.

Kažimír ako alternatívu, o ktorej sa debatuje, označil prechod na čistý dlh alebo zachovanie hrubého dlhu so zrušením klesania sankčných pásiem. Klesať majú od roku 2018.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte prosím na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Dane: Kedy sa vyplatí podať daňové priznanie, ako si ho odložiť a kedy sa to vyplatí
  • Ekonomický newsfilter: Bitku o parlament aj tak rozhodne prezidentka Čaputová

Minúta po minúte

Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Zdieľať

13. dôchodok by v Smere chceli vyplácať namiesto vianočného už tento rok. Na 13. dôchodok by mali mať nárok aj seniori, ktorí žijú v zahraničí, tvrdí Richter. „Je to potrebné. Je tu veľmi veľa dôchodcov, ktorí sú na to odkázaní,“ povedal.

Zdieľať

Šéf Jednoty dôchodcov vystúpil na tlačovej konferencii Smeru: „Som veľmi smutný z toho, čo sa deje tu v parlamente.“ Téma 13. dôchodku si podľa neho zaslúži pozornosť. Hovorí, že „je optimista a dúfa, že poslanci tento dlh splatia“.

Trinásty dôchodok je podľa neho prioritou pre dôchodcov sedem rokov.

„Možno je otázka načasovania, ale privítali sme akúkoľvek možnosť, aby poslanci o tomto rozprávali.“

Zdieľať

Podnikanie Adidasu v takzvanej veľkej Číne už medziročne kleslo o približne 85 %. Epidémia koronavírusu viedla k zatvoreniu množstva obchodov v krajine, zvyšok predajní navštevuje menej zákazníkov.

Nemecký koncern spresnil, že pokles eviduje od začiatku osláv čínskeho Nového lunárneho roka 25. januára.

Adidas ďalej informoval, že zaznamenal nižšiu návštevnosť svojich predajní aj v Japonsku a Južnej Kórei. Dodal však, že koronavírus okrem Číny zatiaľ jeho podnikanie v iných regiónoch výraznejšie neovplyvnil.

„Keďže sa situácia neustále vyvíja každý deň, rozsah celkového vplyvu epidémie na naše podnikanie za celý rok 2020 sa nedá v tomto okamihu spoľahlivo kvantifikovať,“ dodal koncern. (tasr)

Zdieľať

Slovenské elektrárne môžu naďalej vyvážať popoloviny z Novákov na odkalisko v Chalmovej v katastri Bystričian. S niekoľkými podmienkami im to odobrilo ministerstvo životného prostredia.

Vyplýva to zo záverečného stanoviska k procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktoré rezort zverejnil na webe.

Slovenské elektrárne (SE) chcú vytvoriť ďalší akumulačný priestor na uloženie popolovín z výroby elektrickej energie a tepla v Elektrárne Nováky (ENO). Zvýšením hrádze odkaliska po kótu 310 metrov nad morom, čo je o šesť metrov viac ako súčasný stav, vytvoria elektrárne nový priestor na uloženie popolovín v objeme 1.324.500 kubických metrov.

Envirorezort nariadil elektrárňam zmierniť prašnosť počas prepravy popolovín z ENO, rovnako musia zabezpečiť monitoring jednotlivých zložiek životného prostredia, čo SE už zabezpečujú. Súčasťou podmienok je i odstávka externého odberu popola z pláne odkaliska, a to každý rok od 15. mája do 30. septembra.

„Z pohľadu potreby prevádzky ENO je potrebné pokračovať v zvyšovaní hrádze odkaliska tak, aby bol vytvorený dostatočný akumulačný priestor na ďalšie uloženie popolovín minimálne do konca roka 2023,“ ozrejmili SE v zámere.

Do tohto roku je totiž ENO povinná vyrábať elektrinu z domáceho uhlia v zmysle všeobecného hospodárskeho záujmu a vyrábať tak teplo pre Prievidzu a okolitých odberateľov.

Investíciu v hodnote jedného milióna eur plánujú elektrárne riešiť v dvoch etapách, pričom majú na jej realizáciu platné územné povolenie.

Odkalisko v Chalmovej slúži na ukladanie popolovín z výroby elektrickej energie od roku 1988. Súčasná povolená kóta koruny hrádze predstavuje 304 metrov nad morom, pričom celkový akumulačný objem predstavuje 9,334 milióna m3. Po zvýšení kóty by mala mať objem 10,658 milióna m3.

Popol z odkaliska dodávajú SE na protipožiarne zásypy v banských priestoroch, v minulosti ho využívali aj v stavebníctve. (tasr)

Zdieľať

Nemecká obchodná spoločnosť Metro našla nového majiteľa svojho stratového reťazca supermarketov Real. Stane sa ním investičná skupina SCP Group.

Podľa dohody SCP získa celú skupinu Real, vrátane internetového predaja, a 80 nehnuteľností. Pri správe nehnuteľností bude spolupracovať s nemeckou skupinou x + Bricks Group.

Väčšina obchodov Real má naďalej pokračovať v činnosti pod rovnakou značkou alebo prostredníctvom iných maloobchodníkov.

Dohodu ešte musí schváliť dozorná rada ruskej spoločnosti Sistema PJSFC, ktorá zaisťuje financovanie akvizície. Tá oznámila, že poskytne na jej financovanie 263 miliónov eur.

Firma Metro uviedla, že očakáva po dokončení transakcie čistý peňažný príjem okolo 300 miliónov eur. To je asi o 200 miliónov menej, než koľko predpokladala pred niekoľkými mesiacmi.

Transakcia podlieha schváleniu protimonopolným úradom.

Real prevádzkuje 276 hypermarketov a zamestnáva okolo 34 000 ľudí a je na pokraji krachu. SCP uviedla, že časť súčasných obchodov sa predá iným obchodníkom. Jadro asi 50 predajní Real bude ďalej fungovať pod touto značkou dva roky. (čtk)

Zdieľať

Boeing čelí novému problému, ktorý by mohol znamenať bezpečnostné riziko. Firma totiž našla v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX zvyšky cudzích predmetov.

S odvolaním sa na interné vyjadrenie firmy zamestnancom o tom informujú tlačové agentúry.

Lietadlá 737 MAX sú už takmer rok odstavené z prevádzky a nové čakajú zaparkované na dodanie aerolinkám.

Firma uviedla, že v nádržiach sa našli zvyšky cudzích predmetov, čo je termín, ktorý sa používa na rôzny materiál, ako sú handry, nástroje, kovové triesky. Väčšinou zostáva po zamestnancoch, ktorí sa podieľajú na výrobnom procese.

Podobný problém už mala firma pri iných lietadlách, napríklad pri tankovacích strojoch KC-46, upozornila agentúra Reuters. Tieto predmety zvyšujú riziko elektrického skratu a požiaru. (čtk)

Zdieľať

Poslanci okolo Ľubomíra Galka, ktorí odišli z SaS, tvrdia, že hlasovali za otvorenie parlamentnej schôdze, aby sa zvýšili dôchodky seniorom. Navrhnú, aby sa neschvaľoval na schôdzi len 13. dôchodok, ale aj 14. dôchodok.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať