Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Minister dopravy Érsek sa podľa OĽaNO nechystá stavať diaľnice podľa toho, kde ich treba najviac. „Minister za stranu Most vyberá priority podľa toho, kde má svojich voličov,“ zhodnotil Ján Marosz.

Opozícia takto okomentovala plán deviatich priorít vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý predstavilo ministerstvo dopravy.

Píše sa v ňom, že do konca volebného obdobia by minister rád minimálne vypísal súťaž na 90,5 kilometra autostrády, z toho viac než 70 kilometrov má byť na južnom Slovensku.

OĽaNO vraví, že dobrú infraštruktúru dopraje aj južnému Slovensku, ale minister by mal predstaviť jasný generel dopravy, ktorý ukáže, kde sú priority. Už dnes sú totiž v podobnom štádiu prípravy ako na juhu aj iné autostrády, s ktorými to vyzerá urgentnejšie, ale v zozname priorít ich Érsek nemá.

Marosz spomína, že na niektorých prioritných úsekoch na juhu sú intenzity dopravy okolo 5- až 6-tisíc áut denne.

„Ale máme úplne úzke miesta na Kysuciach a sú tam 20-tisícové intenzity. A vysvetľujte ľuďom, ktorým sa rozpadajú domy, že, žiaľ, vypadol tento úsek z priorít,“ povedal Marosz na tlačovej konferencii.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Výberové konanie: Finančná správa bude mať do septembra nového šéfa
  • Ropa: OPEC+ sa dohodol na nižšej ťažbe do konca júla
  • Program obnovy:  Nemecko bude počas predsedníctva v EÚ tlačiť na dodržiavanie práva EÚ
  • Automobilový priemysel: Trump opäť Európe hrozí clami
  • Energie pre firmy: Vláda sa bude zaoberať vysokými cenami, sľúbil premiér Matovič počas návštevy trnavskej automobilky
  • Správa o stave republiky: prezidentka Čaputová v parlamente aj o chorej ekonomike
  • Štatistika: Slovenská ekonomika klesla v 1. štvrťroku medziročne o 3,7 %, menej než odhad z mája
  • Dotácie: Vláda schválila pomoc štátu s nájmami, parlament ho prerokuje v skrátenom konaní

Minúta po minúte

Zdieľať

Minister práce Krajniak vysvetľuje zmeny na úradoch práce a odvolanie bratislavského šéfa. „Nie je možné, aby ľudia z celého Slovenska, myslím na úradoch práce, vybavovali bratislavské žiadosti, pretože nestíhali,“ povedal.

„Preto som aj v piatok odvolal riaditeľa, alebo dal som pokyn generálnemu riaditeľovi, aby odvolal riaditeľa úradu práce v Bratislave,“ povedal Krajniak v relácii RTVS O 5 minút 12. Problém v manažmente spôsobil meškania, vyplýva z jeho slov.

Zdieľať

Erik Tomáš zo Smeru kritizuje nastavenie štátnej pomoci podnikateľom. „Problém je v tom, že ste zložito nastavili schémy pomoci tak, že buď ľudia nevedia správne vyplniť žiadosti, alebo sa boja tých reštrikcií tak, že radšej o to ani nežiadajú,“ povedal v TA3.

Úroveň čerpanej pomoci je podľa jeho slov príliš nízka. „Ale toto je už doslova na odvolanie ministra,“ dodal Tomáš.

„My sme došli do krajiny, kde je absolútne prázdna kasa, prázdna špajza,“ reagoval Martin Borguľa zo Sme rodina. Preto je podľa jeho slov dôležité ručenie za úvery.

Zdieľať

Richard Sulík hovorí aj o možnosti zmraziť minimálnu mzdu. „Prezentoval som aj iný návrh – aby sme mali minimálnu mzdu podľa okresov,“ povedal v TA3. Očakáva totiž, že priemerná mzda môže vplyvom prepúšťania ľudí s nižšími príjmami rásť.

Zdieľať

Boris Kollár tvrdí, že sa rokuje o všetkých sociálnych opatreniach, ktoré má Sme rodina v programe. Nájomné byty, prenájom auta od štátu, zrušenie doplatkov za lieky pre niektoré skupiny či autobusy pre školákov sú podľa ministra Krajniaka v prvom balíčku pomoci, ktorý bude súvisieť s krízou po epidémii.

„Možno to ešte pôjde v skrátenom legislatívnom konaní, aby sme stihli zareagovať na to, že ľudia majú výpadok príjmov,“ dodal Krajniak s tým, že kľúčové body programu sú ďalej než pred dvoma mesiacmi. „Robí sa na nich. Nie je to tak, že sú len napísané v programovom vyhlásení vlády. Sme v predprípravnej fáze, musíme to prepočítať a dať všetko dokopy.“

Krajniak diskutuje s ministrom financií Hegerom o tom, „ako sociálne opatrenia urobiť a nie ako ich vyškrtnúť“.

Na margo nájomných bytov podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý uviedol, že momentálne sa rieši aj niekoľko problematických oblastí, ktoré bránia masívnejšej výstavbe. Jednou je reforma stavebného práva, ktorá zamedzuje vydávaniu stavebného povolenia v určitých počtoch. Druhou je finančný model, ktorý má v budúcnosti zdynamizovať systém výstavby nájomných bytov vo veľkých počtoch, vysvetlil Holý. (tasr)

Zdieľať

Richard Sulík je naďalej proti zákazu nedeľného predaja. „Neexistujú žiadne relevantné ekonomické argumenty,“ povedal v TA3. Podľa jeho slov ide skôr o ideologickú debatu.

Zdieľať

Minister práce Krajniak tvrdí, že nezamestnanosť za máj bude nižšia ako v apríli, presné čísla však ešte nemá. Argumentuje štátnou pomocou aj tvorbou nových pracovných miest.

„Ak by sa kríza týkala iba odvetví, ktoré sú na Slovensku a ktoré museli byť zavreté pre epidemiologickú situáciu, s istotou vám viem povedať, že toto by sme zvládli. Na to sme pripravení, máme na to zdroje,“ uviedol.

Iná je situácia na svetových trhoch. „Čo bude v ďalších mesiacoch, sa uvidí na situácii v Európe a podľa toho, ako sa podarí naštartovať ekonomiku v Nemecku, Francúzsku, Taliansku či Číne. Tam naše fabriky vyvážajú,“ povedal minister práce. (tasr)

Zdieľať

Richardovi Sulíkovi neprekáža, ak núdzový stav potrvá do 15. júna, keď sa má zo zákona skončiť. „Určite to nebude žiadna tragédia,“ povedal minister hospodárstva a vicepremiér v relácii TA3 V politike.

Dodal, že núdzový stav do 15. júna je v súlade s opatrnosťou. Potom sa podľa jeho slov treba pozerať na to, čo robiť, aby sa ekonomika opäť vrátila na predkrízovú úroveň.

Zdieľať

Nemecko chce podmieniť peniaze na obnovu po pandémii dodržiavaním práva EÚ. Nemecko 1. júla prevezme rotujúce predsedníctvo a jeho politické vyhlásenie jasne mieri na Poľsko a Maďarsko.

Berlín bude na čele EÚ práve v čase, keď členské štáty budú diskutovať o programe, ktorého cieľom je podpora ekonomík zasiahnutých koronavírusom. Jeho schválenie si však vyžaduje jednohlasnú zhodu.

„Plán obnovy sa musí zakladať na solidarite, kohézii a konvergencii pri plnom rešpektovaní našich hodnôt, práv a právneho poriadku,“ uvádza sa vo vyhlásení, ktoré podpísali aj Slovinsko a Portugalsko, teda krajiny, ktoré prevezmú predsedníctvo v roku 2021.

Lídri EÚ budú prvýkrát diskutovať o návrhu programu obnovy v hodnote 750 miliárd eur na samite 19. júna. Podľa návrhu môže Európska komisia odporučiť zastavenie alebo zrušenie finančnej podpory pre niektorú krajinu, ak porušuje európske právo, pričom blokovanie takéhoto trestu musí podporiť väčšina členských štátov EÚ.

Tento systém by poľskej, maďarskej alebo inej vláde sťažil vyhnutie sa trestu v porovnaní s pôvodným plánom, ktorý predpokladal, že väčšina členských štátov musí sankcie navrhované EÚ podporiť.

Nepôjde však o jediný sporný bod pri diskusiách o programe obnovy. Kriticky sa k návrhu stavajú fiškálne konzervatívne štáty – Dánsko, Holandsko, Rakúsko a Švédsko, ktorým prekáža, že plán počíta aj s dotáciami. Tieto krajiny podporujú poskytnutie pomoci či stimulov len vo forme lacných úverov. (tasr)

Zdieľať

Cestovný ruch na Slovensku sa do normálu nedostane skôr ako v roku 2022, tvrdí prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák. „Reštart bude veľmi bolestivý a dlhý, bez pomoci štátu v nasledujúcich mesiacoch to mnohé podniky nezvládnu. Hrozí vlna krachov, druhá vlna prepúšťania, druhotná platobná neschopnosť mnohých dodávateľov.“

Ozdravenie podľa neho závisí od rušenia obmedzení aj núdzového stavu. „Keď sa na to pozrieme z toho ekonomického pohľadu, tak aj keď by som chcel byť optimista, skôr ako v roku 2022 to nebude,“ hovorí Harbuľák.

Zväz avizoval, že podnikatelia a zamestnávatelia v cestovnom ruchu budú potrebovať pomoc nielen počas leta, ale aj počas nasledujúcich mesiacov, pravdepodobne aj rokov. Navrhli niektoré opatrenia, ktoré by mohli pomôcť cestovnému ruchu. Zahŕňajú napríklad zníženie DPH na stravovacie služby, financovanie rekreačných poukazov štátom či flexibilné čerpanie dotácií pre oblastné organizácie cestovného ruchu. Cestovnému ruchu, ktorý tvoria tisíce mikro- a malých podnikov, podľa Harbuľáka nepomôžu všeobecné opatrenia.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že aktívne rokuje s viacerými profesiovými organizáciami či už v oblasti hotelierstva, gastronómie, ale aj s poskytovateľmi iných voľnočasových aktivít.

„Máme záujem, aby sme aj s prichádzajúcou letnou sezónou pomohli oživiť najmä domáci cestovný ruch, a s postupným otváraním hraníc chceme vytvoriť také podmienky, aby aj občania iných krajín mohli navštíviť Slovensko. Už teraz pracujeme na letnej dovolenkovej kampani a pripravujeme systém opatrení na podporu domáceho cestovného ruchu,“ uviedol rezort dopravy s tým, že v tomto smere úzko spolupracuje aj s ďalšími ministerstvami, aby konkrétne riešenia na pomoc turizmu nastavili efektívne a adresne.

Ministerstvo financií tiež uviedlo, že sa intenzívne zaoberá situáciou v jednotlivých sektoroch, ktoré boli negatívne zasiahnuté pandémiou. „O možnej pomoci pre oblasť cestovného ruchu intenzívne komunikujeme s príslušnými ministerstvami.“ (tasr)

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA dnes spustí produkciu aj na poslednej, štvrtej pracovnej zmene. Závod hlási dostatok objednávok do konca júla. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať