Mýto

Štát má zatiaľ podpísané s poskytovateľmi európskych mýtnych služieb len dve zmluvy o budúcich zmluvách. Dopravcovia tak ešte nemôžu na Slovensku jazdiť s ich palubnými jednotkami a mýto platia prostredníctvom SkyTollu.

CzechToll ponúkol najlepší pomer ceny a kvality, zdôvodňuje NDS opätovné víťazstvo firmy v dôležitom mýtnom tendri. Národná diaľničná spoločnosť už raz sestru SkyTollu za dodávateľa IT pre nové mýto vybrala, ale výsledok jej nariadil prekontrolovať Úrad pre verejné obstarávanie.

Sesterská firma SkyTollu aj po opätovnom vyhodnotení vyhrala tender na kľúčovú časť nového elektronického mýta. CzechToll za systém ponúkol cenu 13,8 milióna eur. Na výsledok upozornili Hospodárske noviny.

Za rok 2022 vybral Skytoll na mýte približne 241 miliónov eur, čo je v porovnaní s rokom 2021 vzostup o viac ako štyri percentá. V decembri v roku 2022 vybral správca mýtneho systému na mýtnych poplatkoch približne 17 miliónov eur. V porovnaní s decembrom predminulého roka ide o trojpercentný pokles.

Národná diaľničná spoločnosť chce v tendri na nákup mýtnych služieb vyzbierať ponuky do konca februára. Nulové prieťahy sú skôr raritou než pravidlom, potvrdzujú to aj skúsenosti s mýtnymi tendrami, aj tento sa už opakuje.

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila novú súťaž na mýtne služby. Predpokladaná hodnota zákazky je 49,92 milióna eur bez DPH. Ide o druhý pokus obstarať služby v budúcom mýtnom systéme.

Taliansky Telepass sa stane prvým poskytovateľom Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS). Firma je tesne pred podpisom zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou. EETS by mal otvoriť cestné mýto konkurencii a znížiť náklady štátu.

Dohodnutá odmena za výber mýta pre SkyToll vo výške 63 miliónov eur je naďalej predražená. V Česku si vláda objednala výber mýta za 40 miliónov ročne. Približne toľko mala byť odmena pre SkyToll podľa pôvodnej zmluvy aj odhadované náklady na úplne nový systém, ktorý štát plánoval vybudovať.

Za mýtne služby od SkyTollu by mohol štát na budúci rok zaplatiť 63 miliónov eur. Taká je dohoda medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a prevádzkovateľom elektronického mýta. Už dlhšie bolo jasné, že SkyToll bude v roku 2023 pokračovať aj po vypršaní 13-ročného kontraktu.

Na piatok plánuje ministerstvo dopravy verejnú diskusiu o elektronickom mýte. Je to reakcia na stredajší protest mimovládok a autodopravcov, ktorí kritizujú, že tesne pred koncom platnosti kontraktu so SkyTollom chýbajú informácie o cene a podmienkach ďalšieho fungovania mýta.

Autodopravcovia a mimovládky zorganizovali pred úradom vlády symbolický protest proti podobe výberu mýta. Upozorňujú na to, že štát dlhodobo odmieta informovať o detailoch ďalšieho fungovania mýtneho systému.

Pred úradom vlády odstavili účastníci protestu dva ťahače na kamióny. Foto - N

Štát stále nemá dodatok s firmou SkyToll, za akých podmienok bude jej mýto fungovať na budúci rok. Vypínať sa má totiž postupne. „Sme tesne pred finále a myslím, že v rámci prvej polovice decembra by sme to mali aj odkomunikovať,“ povedal minister dopravy Doležal.

Na mýte sa v októbri vybralo 21,05 milióna eur, výber za desať mesiacov bol medziročne vyšší o 10,42 milióna eur. Na diaľniciach a rýchlostných cestách sa od začiatku roka vybralo na mýte 140,33 milióna eur, na vymedzených úsekoch ciest prvej triedy 62,58 milióna eur. (tasr)

O mesiac a pol sa končí kritizovaný mýtny kontrakt s firmou SkyToll, no stále zostáva veľa otázok, aké bude mýto v budúcnosti. „Aby sme vedeli, či štát nezostane rukojemníkom SkyTollu technologicky,“ hovorí šéf združenia Slovensko.Digital Peter Kulich.

Foto N - Tomáš Benedikovič

Vláda by mala zobrať ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi kompetencie spojené s výberom mýta, píše Ján Kováč. Doležal chystá predĺženie zmluvy so SkyTollom, ktorý za 13 rokov obral štát o polovicu mýtnych výnosov. Podľa ministrových krokov to vyzerá tak, že nepresadzuje záujmy štátu, ale SkyTollu.

Vláda by mala zakázať predĺženie zmluvy s firmou SkyToll, lebo opäť hrozí, že za výber mýta bude platiť nafúknuté sumy, píše Ján Kováč. Pred podpisovaním ďalších zmluvných dodatkov musí byť jasné, koľko to celé bude stáť. Zatiaľ len nahrubo odhadli, že do 50 miliónov.

Politikov sme sa pýtali, čo hovoria na plánované predĺženie mýtnej zmluvy so SkyTollom o rok. Peter Kremský z OĽaNO plánuje k mýtu zvolať mimoriadny hospodársky výbor, KDH volá po odvolaní ministra dopravy a PS odporúča návrat k diaľničným známkam.

Dopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska sa cítia byť oklamaní. Dôvodom je informácia, že mýtny systém od SkyTollu sa predsa len nevypne na Silvestra 2022, ale až v priebehu nasledujúceho roka. „Nemôžeme sa pohnúť z jedného škaredého miesta,“ povedal Stanislav Skala z únie.

SkyToll bude prevádzkovať mýto až do konca roka 2023. Vyplýva to z prezentácie Národnej diaľničnej spoločnosti na stretnutí s novinármi. Systém sa má vypínať postupne počas budúceho roka zároveň so zavádzaním Európskej služby elektronického výberu mýta.

Výnosy mýtneho systému sa majú budúci rok udržať na úrovni 250 miliónov a náklady majú výrazne klesnúť, tvrdia štátni diaľničiari. O presnej sume nákladov hovoriť nechcú. Aktuálna mýtna zmluva s firmou SkyToll vyprší na konci roka.

Ministerstvo financií vyzvalo NDS, aby do konca septembra začala fázu prevodu mýtneho systému na štát, ktorá bola dohodnutá v zmluve. Reagovalo na vyjadrenie, že diaľničná spoločnosť nevyužije možnosť získať mýtny systém SkyTollu do svojho vlastníctva.

Národná diaľničná spoločnosť nevyužije možnosť získať mýtny systém SkyTollu do svojho vlastníctva, ale chce od neho kúpiť mýtne brány. Tvrdí, že ak by spustila fázu prevodu, musela by urobiť všetko preto, aby systém naozaj odkúpila. Mimovládky aj ministerstvo financií si myslia, že by tým získala iba opciu.

Národná diaľničná spoločnosť nesúhlasí s tým, že by sa mala pokúšať o získanie mýtneho systému SkyTollu do svojho vlastníctva, ako jej to odporúča ministerstvo financií. Podľa ministerstva už štát za systém zaplatil a nemal by platiť druhýkrát.

Štát by mohol vyberať cestné mýto aj tak, že by prevzal existujúci systém od SkyTollu do svojho vlastníctva, tvrdí ministerstvo financií. Za kľúčové považuje, aby zaň už neplatil druhýkrát, keďže SkyTollu už celkovo uhradil 860 miliónov.

V auguste tohto roka sa na mýte vybralo 19,89 milióna eur. Takmer polovicu z toho zaplatili zahraniční vodiči.

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital žiadajú preveriť mýtny systém a nový tender na mýto, podali podnet na Najvyšší kontrolný úrad. Mal by prešetriť, či NDS pri nakupovaní IT služieb nemíňa peniaze v rozpore so zákonom.

Protimonopolný úrad schválil českej skupine PPF ovládnutie výbercu elektronického mýta SkyToll. Vlastniť ho bude spolu s jeho súčasným šéfom Matejom Okálim. Súčasným oficiálnym majiteľom SkyTollu je český podnikateľ Petr Syrovátko.

Národná diaľničná spoločnosť musí nanovo vyhodnotiť mýtny tender, aj keď v ňom už za víťaza vybrala CzechToll. Úrad pre verejné obstarávanie má obavu, že diaľničiari nedostatočne overili, či víťazná cena za mozog nového mýta nie je mimoriadne nízka.

Národná diaľničná spoločnosť bude opäť hodnotiť prvú zo série súťaží o nové elektronické mýto, povedal minister dopravy Andrej Doležal. „Úrad pre verejné obstarávanie nám nariadil, aby sme súťaž vyhodnotili znovu a my ju znovu vyhodnotíme,“ dodal.

Výber mýta na Slovensku v prvom polroku opäť vzrástol, zároveň bol o 11 percent vyšší než v rovnakom období roka 2019, teda pred pandémiou. Dopravcovia od januára do konca júna zaplatili 122,27 milióna eur, čo predstavuje nárast o 7,3 percenta.

Peter Kremský (OĽaNO) zvoláva na budúci štvrtok mimoriadny hospodársky výbor k mýtnemu tendru. „Verejnosť nesmie mať o obstarávaní nového mýtneho systému najmenšie pochybnosti.“

Parlamentný výbor pre hospodárstvo otvoril debatu o novom mýtnom systéme, ktorého pravdepodobným dodávateľom bude CzechToll, spriaznený so SkyTollom. Debatu však prerušili pre nabitý program, budú v nej pokračovať na mimoriadnom výbore.

Mýtny tender za 40 miliónov eur ešte nie je úplne uzavretý, jeden z uchádzačov podal podľa ministerstva dopravy námietku. Predbežne Národná diaľničná spoločnosť vybrala za víťaza CzechToll.

Tendrom na nový mýtny systém sa bude zaoberať hospodársky výbor parlamentu. Jeho predseda Peter Kremský pozve na najbližšie rokovanie ministra dopravy Andreja Doležala a šéfa diaľničiarov Vladimíra Jacka. Reaguje tak na námietky, že podmienky tendra z neho vylúčili viacero záujemcov a že mal byť šitý pre doterajšieho prevádzkovateľa SkyToll.

Minister dopravy Andrej Doležal zatiaľ nebude komentovať hlavný tender na nový mýtny systém, v ktorom diaľničiari označili za víťaza CzechToll prepojený so SkyTollom. Výsledok totiž ešte nie je právoplatný.

Slovensko.Digital a Nadácia Zastavme korupciu kritizujú hlavný tender o nový mýtny systém. Súťaž, ktorej predbežným víťazom je CzechToll prepojený so SkyTollom, mala vo finále iba tri ponuky. To považujú organizácie za minimálnu a nedostatočnú súťaž.

Progresívne Slovensko kritizuje vládu za to, že ešte nevysúťažila nový mýtny systém, a už to podľa nej načas ani nestíha. Kontrakt SkyTollu má platiť do konca tohto roka. „Za dva a pol roka tejto vlády nebudeme mať nového poskytovateľa mýtneho systému na Slovensku,“ kritizuje odborník PS na dopravu Martin Pekár.

CzechToll, prepojený so SkyTollom, je predbežným víťazom v novom mýtnom tendri s cenou 13,8 milióna eur bez DPH. Vyplýva to zo zápisnice z otvárania ponúk, ktorú má Denník E k dispozícii.

Diaľničiari označili za víťaza mýtneho tendra český CzechToll, sestru SkyTollu. Ich konkurenti sa ešte môžu odvolať, avšak sú len dvaja a nie sú to známe firmy. Tie sa neprihlásili s odkazom, že ich odradili podmienky súťaže.

Protimonopolný úrad začal posudzovať vstup českej skupiny PPF do prevádzkovateľa mýtneho systému SkyToll. Skupina zosnulého českého miliardára Petra Kellnera informovala o týchto plánoch v marci.

Diaľničiari pripravujú systém na odvrátenie hrozby, aby s koncom roka neprišli o výber mýta. SkyTollu sa má vtedy končiť zmluva a nový systém ešte nie je vysúťažený. Riešenie má zároveň zlepšiť život kamionistom a ich zamestnávateľom.

Česká skupina PPF založila nový holding, do ktorého bude patriť aj slovenský prevádzkovateľ elektronického mýta SkyToll. Vlastníkom holdingu bude PPF spolu so šéfom SkyTollu a CzechTollu Matejom Okálim.

Ministerstvo dopravy vidí priestor v zľavách pre autodopravcov až v novom mýte, ktoré bude férovejšie a pre štát efektívnejšie. Nevidí už zmysel rokovať so zástupcami Únie autodopravcov Slovenska, za partnera na diskusiu považuje len združenie ČESMAD.

V novom mýtnom systéme môžu súťažiace firmy použiť aj staré palubné jednotky do kamiónov, píše Úrad pre verejné obstarávanie vo svojom rozhodnutí. SkyToll to podľa neho nezvýhodní, akurát to mala NDS vopred jasne napísať v súťažných podmienkach 200-miliónového tendra.

Minister dopravy Andrej Doležal podmieňuje rokovania s protestujúcimi autodopravcami účasťou Česmadu. Toto združenie sa do blokád na hraničných priechodoch nezapojilo.

Minister dopravy Andrej Doležal nevidí dôvod na to, aby odstúpil, ako žiadajú protestujúci autodopravcovia. „Mám odstúpiť preto, lebo som s nimi komunikoval veľmi slušne?“ pýta sa na sociálnej sieti.

Republiková únia zamestnávateľov kritizuje autodopravcov pre blokády ciest a hraničných priechodov. Podniky si podľa nej budú vymáhať škody za meškajúce dodávky. (tasr)

Minister dopravy Andrej Doležal nenaznačil veľké ústupky protestujúcim autodopravcom. „Diskusia áno, vydieranie nie,“ komentoval. Dodal, že je rád, „že máme na to spoločný názor s pánom premiérom“.

Kritika súťaže na obstaranie nového mýtneho systému u nás prichádza aj z Nórska. „Začali sme pripravovať ponuku, ale po toľkých zmenách a prolongáciách v procese sme sa rozhodli nezúčastniť. Dôvodov bolo veľa,“ tvrdí nórska firma Q-Free.

Národná diaľničná spoločnosť si chce objednať nový mýtny systém od firmy CzechToll, ktorej dodávateľom je slovenský SkyToll. Podľa informácií Denníka E považuje NDS z troch ponúk za najvýhodnejšiu tú od CzechTollu. Proti výsledku sa dá ešte odvolať.

Nové na Dennikn.sk

20:56Newsfilter: Víťazom bezvládia je Boris Kollár 20:22Spolužiakov som doučovala na balkóne, aby som si mohla dovoliť štúdium, hovorí nositeľka Nobelovej ceny Ada Yonath 20:13Nová daň pre elektrárne zoberie Bratislave 14 miliónov, môže zabrzdiť rozvoj solárnej energie 19:54Predseda SaS Sulík: Ak vyhráme voľby, budem ašpirovať na premiéra 19:45Ficovo stretnutie s veľvyslancami sa obrátilo proti nemu, ostro ho skritizovali za dezinformácie 18:44Smer sa s Dankom pred voľbami spájať nebude, SNS sa snaží dohodnúť s komunistami a so socialistami 18:30Ženy už neplačú, ženy zarábajú, spieva Shakira. A svojím hitom o rozchode láme rekordy 18:23Chcel byt v novostavbe v Rovinke: Vinou developera ho nemám, stratil som čas aj veľké peniaze 18:14Ako to číta Ivan Mikloš: Peniaze sú drahšie, ale nie je ich menej. Udržateľnosť systému je otázna 16:20Graf dňa: Novoročný šok sa nekoná, inflácia ďalej klesá v eurozóne aj na Slovensku 16:15Jazyk je bariérou, priame styky pomáhajú. Čo hovorí nový výskum o vzťahu Slovákov a Maďarov 15:25Danglár: Komunisti a eštebáci 15:14Tunel Višňové má byť hotový o 1,5 roka, ale štátu sa stále nedarí objednať technológie 14:41Vývoj bojov (342. deň): Po tankoch sa spomínajú lietadlá, prekvapujúco aj francúzske Mirage 2000 13:08To, čo robí Rusko na Ukrajine, je horšie než zločin – je to chyba, vraví historik ekonómie Tooze 12:55Všetci (ne)mocní Kremľa 12:16Autori a umelci sa tešili predčasne. Naďalej musia platiť dve percentá do umeleckých fondov 11:47Máme to tu také pekné, tak prečo sa lynčujeme? pýta sa film Duchovia Inisherinu 11:29Budajov spis a otázka viny 11:27Nikoho som nezradil, tvrdí Budaj po objavení zväzku ŠtB. Zmluva s diablom sa nepodpisuje, odkazuje mu kamarát zo spisu 11:22Album Time Out Of Mind ukázal, že popmusic nie je len výsadou mladých 10:39Za vojnu na Ukrajine môže Amerika, tvrdí vnuk Charla de Gaulla a zahanbuje celú rodinu 10:19Čím novšie auto, tým lacnejšie ho prihlásite. Staršie autá to predraží, kritizuje advokát 07:56Koľko detí zvládne jedna matka a ako riešiť žiarlivosť medzi nimi? Český seriál predstavuje život pestúnskych rodín 07:53Prvé dni Petra Pavla: už nahneval Čínu, nadchol Ukrajincov a zažiaril na akcii s vojakmi 06:59Ráno s NHL: Mne to nevyšlo, ale veľmi prajem Slafkovskému. Je inteligentný a pracovitý, hovorí Martin Réway 06:35Ekonomický newsfilter: Vláda krok po kroku dostáva energie pod kontrolu Včera 19:46Po futbalovej Borussii Dortmund sponzoruje Eset aj prvý klub NHL. V Amerike chce rásť rýchlejšieVčera 19:27Newsfilter: Chaos potrvá do 30. septembraVčera 18:09Nevieme, koľko ľudí si vezme život, preto tomu nevieme ani lepšie predchádzať