Výklus

Týždenný súhrn diania vo svete behania od Petra Kováča, majstra Slovenska v behu na 1500 metrov.

Švédska atlétka Emilia Brangefältová patrila k veľkým talentom, po zdravotných problémoch zomrela samovraždou. „Moje telo sa vyplo, je ťažké žiť bez behu. Dva 48- a 45-kilometrové preteky za necelý mesiac boli na 21-ročné dievča zrejme príliš,“ napísala. Odborník upozorňuje rodičov a trénerov, že sú v živote dôležitejšie veci ako športové úspechy.

Vedci opísali, kedy pri tréningu necítime hlad; výživový špecialista Martin Čupka radí rekreačným športovcom, ako to využiť pri chudnutí. V inej situácii sú profesionáli, ktorí by sa mali najesť hneď. Vedcov pri výskume zaujala aj nová molekula, nazvali ju lac-phe.

Výskumy naznačujú, že čím silnejšie sú vaše ruky, tým dlhšie budete žiť. V seniorskom veku totiž sila stisku súvisela s úmrtnosťou viac ako krvný tlak či priberanie. Experti preto radia, ako posilniť zápästie a ruky, pomôže uterák aj tenisová loptička. Cvičiť môžeme aj na gauči či na prechádzke.

Odborníci doteraz tvrdili, že tréning neskoro večer môže ovplyvniť kvalitu spánku, najnovšie výskumy to však nepotvrdzujú. „Naplánujte si deň tak, aby ste prestali behať minimálne hodinu pred spaním,“ radí Bob Wright, riaditeľ zdravotníckeho centra, ktoré sa zameriava na životný štýl.

Bratia Ingebrigtsenovci obvinili otca a bývalého trénera z násilia, tvrdia, že bol agresívny a vyrastali v strachu, on to odmieta. Henrik, Filip a Jakob, ktorých preslávili bežecké úspechy, sa s otcom rozišli vlani vo februári, ako dôvod uviedli zdravotné problémy, teraz prvýkrát priznali, že za odlúčením sú hlboké vzťahové rozpory.

Nového maratónskeho svetového rekordéra varujú, že ak neuberie zo svojich tréningov, skončí veľmi zle. Vysvetľujeme, kto je Kelvin Kiptum, ktorý v nedeľu v Chicagu zabehol čas 2:00:35 h, ako je možné, že mladý neznámy Keňan behá tak rýchlo, ako mu pomohli supertopánky, kde má rezervy a či zabehne maratón pod dve hodiny.

Keď atletické preteky v Indii navštívili dopingoví komisári, polovica atlétov zmizla, z ôsmich šprintérov zostal jediný a EPO upchal toalety. Utiekli aj dorastenci, inú juniorku naháňali na trati. Príbeh, ktorý sa odohral minulý týždeň v Naí Dillí, ukazuje, aký veľký problém má India s dopingom, štatisticky sú na tom horšie už len Rusi.

Tie topánky nenávidím, môžu byt až príliš dobré, píše juhoafrický vedec o bežeckej novinke od Adidasu za 500 eur. Z argumentov expertov zároveň vyplýva, že obuv, ktorá v nedeľu prispela k veľkému zlepšeniu svetového rekordu v maratóne, sa rekreačným bežcom kupovať neoplatí. Dokonca hrozí, že v topánkach budete ešte pomalší.

Veľké zlepšenie ženského maratónskeho svetového rekordu prináša aj výrazný posun v oblasti bežeckej obuvi. Tigist Assefová prekonala rekord o viac než dve minúty v „najľahších maratónkach na svete”, ktoré sú jednorazové a stoja 500 eur. Etiópčanka v roku 2016 vyhrala beh na 800 metrov v Šamoríne a mala byť hviezdou stredných tratí. Lenže o pár týždňov sa jej karéra zmenila.

Bežci by sa mali zmieriť s tým, že neexistuje obuv, ktorá ich stopercentne ochráni pred zranením, zhodujú sa odborníci. Pomáha však prevencia, napríklad včasná výmena opotrebovanej obuvi. Odporúčajú aj obmieňanie topánok medzi tréningami; obuv sa dlhšie „regeneruje” a chodidlo zapojí iné mikrosvaly.

Experti radia, ako si vybrať bežeckú obuv: Za 50 eur kvalitu nečakajte, mäkký dopad aj ochranu členka preceňujeme. Subjektívny pocit považujú za kľúčový, no rady od odborníka majú zmysel. Vysvetľujú, ako pomôcť zdraviu chodidla aj životnosti obuvi a aké úskalia má mäkká podrážka či obuv bez tlmenia.

Prerušované hladovanie môže pomôcť pri chudnutí, no k pravidelnému športovaniu nepatrí, upozorňujú odborníci. Diéta by mohla znamenať nižší výkon, únavu, oslabenú imunitu aj pomalšiu regeneráciu. Športujúci by podľa expertov mali hladovať len v špecifických prípadoch a vždy pod dohľadom špecialistu.

Ak sa chystáte na maratón či polmaratón do Košíc, tento týždeň je posledný, keď ešte môžete pridať, prijateľná je aj vyššia únava. Vysvetľujeme, ako by mal vyzerať mesiac pred maratónom, aké tréningy absolvujú vrcholoví bežci a aké stravovanie a životospráva pomôžu k lepšiemu výkonu. Posledný ťažký tréning absolvujte 14 dní pred štartom.

Slovenská atletika má za sebou výnimočný týždeň. Získala medailu na majstrovstvách sveta, 19-ročný šprintér výrazne prekonal Volkove juniorské rekordy a osemstovkárka Gabriela Gajanová sa zaradila medzi svetovú špičku. Pozitívnou správou je aj vek zainteresovaných, ktorý dáva nádej na ďalšie napredovanie.

Tenisový lakeť je zranením, ktoré skôr potrápi bežného človeka ako vrcholového tenistu. Riziková môže byť aj práca za počítačom či v záhrade, beh a turistika s paličkami či dokonca umývanie riadu. Ak lakeť bolí, pomôže masáž, strečing a hlavne ľad. Pozor však na jeho správne aplikovanie.

Kĺb nie je ako pneumatika z auta, ktorá sa pohybom opotrebuje, hovorí vedec, ktorého výskum ukázal, že rekreačný maratónsky beh nie je pre kolenný a bedrový kĺb rizikový. Problémom je skôr nadváha či vyšší vek. Rizikovou skupinou sú však elitní vytrvalci.

Umelú inteligenciu už využívajú aj domáce telocvične a z počítačov sa stávajú osobní tréneri. Vedecký pokrok mení aj svet športu a fitnes a môže pomôcť k lepšiemu zdraviu aj kvalitnejším výkonom. Výmena trénera za počítač prináša aj finančnú úsporu, napriek tomu stále nejde o dobrý nápad.

Mentálna únava ničí aj športový výkon a tréning hneď po práci preto nemusí byť optimálny. Ukázala to nová štúdia, jej autori upozorňujú, že duševnú námahu stále podceňujeme. Jednoduchou pomôckou je 30-minútová pauza, k pokročilej forme prevencie patrí špeciálna diéta.

Na maratónskej scéne sa objavil bežec, u ktorého sa zdá reálne, že raz pokorí hranicu dvoch hodín. 23-ročný neznámy Keňan Kelvin Kiptum bežal len dva maratóny, zakaždým začal s rezervou a potom zrýchlil tak, ako to nedokázal nikto pred ním. V nedeľu vyhral maratón v Londýne, podmienky neboli ideálne, no od svetového rekordu ho delilo len 16 sekúnd.

Keňan Eliud Kipchoge na maratóne v Bostone utrpel len druhú veľkú prehru v kariére, ktorá je výstrahou pred olympiádou v Paríži. Svetovému rekordérovi súperi ušli v najťažšom kopci a potvrdili sa obavy, že v členitom teréne nebude taký dominantný. Parížska trať bude ešte kopcovitejšia ako v Bostone.

Zapotil sa vôbec? žartovali o Chárovi, keď s úsmevom dokončil maratón v Bostone. 46-ročný bývalý hokejista výkonom na náročnej trati prekvapil a bolo vidieť, že ak by chcel, dokázal by bežať aj rýchlejšie. V cieli však priznal, že sa na 42-kilometrový beh tvrdo pripravoval a odpovedal aj na otázku, či bol maratón ťažší ako hokejové zápasy.

Zdeno Chára v cieli Bostonského maratónu. Foto – AP

Príbeh Dicka Fosburyho, ktorý svojou novou technikou zmenil skok do výšky, je ako z motivačnej literatúry. Keď začal skákať naopak ako všetci ostatní, bol terčom výsmechu a dokonca mu lekár napísal list, nech s tým prestane. Fosbury minulú nedeľu zomrel vo veku 76 rokov.

Cyklistka vysadila kofeín, aby jej potom lepšie „zapísal” a je presvedčená, že to pomohlo. Vedci však hovoria, že mohlo ísť len o placebo a pôst pred súťažou zrejme nie je potrebný. Dôležitejšie je správne dávkovanie, lepšia ako káva je kofeínová žuvačka. V práci aj pri športe kofeín zvyšuje výkon až o päť percent.

Ján Volko je podľa časov v životnej forme, no bývalému majstrovi Európy to tento rok ledva stačilo na postup do finále. Sú za tým nové technológie aj zmena pravidiel Svetovej atletiky. „Už to nie je iba o tom, kto viac odtrénuje,“ hovorí Volko v newslettri Výklus.

Keď súperi vypadnú, Armand Duplantis len začína skákať. Švédsky skokan o žrdi vo veku 23 rokov dosiahol úplne všetko a viac ako konkurenti mu robí problém švédčina. Jeho príbeh ukazuje, že keď sa u dieťaťa spojí talent, odborné vedenie a zanietenie, môže dokázať veľké veci. V sobotu šiestykrát v kariére prekonal svetový rekord.

Čínske bežkyne tréner ťahal za motorkou a tvrdil, že im pomáha krv z korytnačiek. Neznáme atlétky v roku 1993 za šesť dní úplne prepísali svetové rekordy a potom sa proti tyranskému trénerovi vzbúrili. Vytrvalkyniam, ktoré volali Maova armáda, doping nikdy nedokázali a viaceré ich rekordy dodnes neprekonali ani elitné bežkyne z Afriky.

Drahé supertopánky nezrýchlia všetkých, niektorých bežcov dokonca spomaľujú, ukázal nový výskum. Obuv s karbónovou podrážkou síce zásadne zmenila vrcholový beh, pri pomalšom tempe však nie je taká efektívna. Odborníci preto rekreačným bežcom radia, akým chybám sa pri kúpe a používaní obuvi vyhnúť a kedy sa oplatí radšej ušetriť.

S nedostatkom vitamínom D zápasíme každú zimu, u športovcov je problém ešte vypuklejší. Údaje z britskej biobanky ukázali úzke prepojenie medzi deficitom D-čka a rizikom úmrtia, japonská štúdia zameraná na športovcov zase odhalila, že silové športy sú rizikovejšie ako vytrvalostné. Riešením je správna suplementácia.

Dĺžku cvičenia možno preceňujeme. Stačia tri minúty denne a riziko úmrtia výrazne klesá, ukazujú nové dáta. Vedci sa k nim dopracovali tak, že sledovali 25-tisíc ľudí, ktorí pravidelne necvičia, no počas dňa sa aspoň trikrát intenzívne namáhali. Pomohlo napríklad, keď vyniesli nákup po schodoch, pobehli so psom alebo sa hrali s deťmi.

Brit Gary McKee má 53 rokov a v priebehu 365 dní odbehol 365 maratónov. Na pomoc v boji s rakovinou vďaka tomu vyzbieral milión eur. Bežeckú výzvu zvládol popri práci a poradil si aj so zdravotnými problémami. K behu inšpiroval aj okolie či svojho syna, ktorý takisto pomohol chorým.

Vybrali sme najzaujímavejšie a najhodnotnejšie bežecké momenty v roku 2022. Po 30 rokoch bol prekonaný bežecký rekord na Ceste hrdinov SNP, odpisovaný Eliud Kipchoge vylepšil svetový rekord v maratóne a podobne inšpiratívny je aj príbeh Jána Volka. Sklamaním roka je kenský doping, antihrdinom je írsky policajt z protikorupčného oddelenia.

Športové dáta z končiaceho sa roka ukazujú, že v skupine dobehnete ďalej a na bicykli vydržíte dlhšie. Rok 2022 znamenal aj viac výstupov na Kriváň, viac maratónov či ďalší vzostup elektrických bicyklov. Ak ideme do práce na bicykli, najčastejšie sa tak deje v utorok alebo v stredu, nie v pondelok, ako tomu bolo doteraz.

Jednoduchý 10-sekundový cvik na jednej nohe môže u starších ľudí odhaliť riziko úmrtia v najbližších desiatich rokoch. Štúdia ukázala, že u tých, ktorí ho nezvládli, bolo dvojnásobne vyššie. Nezvládnutie balančného testu však nie je dôvodom na paniku. Vďaka cvičeniu je možné zlepšiť koordinačné schopnosti aj vo vyššom veku.

Intenzívny beh je najefektívnejšou prevenciou proti rakovine, tvrdí tím vedcov z Izraela na základe nového výskumu. Ten prebiehal na myšiach aj na ľuďoch a odborníci zistili, že intenzívna aeróbna aktivita znížila riziko vzniku metastatických nádorov. Pokles môže byť až o 72 percent.

Zvládli by elitní futbalisti maratón? Ak áno, zrejme by súperili s rekreačnými bežcami, píše newsletter Výklus. Na základe štúdie, v ktorej testovali vytrvalosť hráčov z bundesligy, je možné odhadnúť aj výsledný čas na maratóne. Faktom však je, že futbalisti maratónsku výdrž nepotrebujú.

Kenským bežcom pre vysoký počet dopingových prípadov hrozí plošný zákaz súťaženia podobný tomu, aký dostali v roku 2015 Rusi. Na zozname obvinených sú známe mená vrátane tréningového partnera Eliuda Kipchogeho. Ten označil dopingové prípady za národnú blamáž a bežcom odkázal, že na ceste za úspechom neexistujú skratky.

Eliud Kipchoge vo veľkom rozhovore radí, ako byť lepším športovcom aj človekom. Najlepší maratónec histórie hovorí, že nám chýba vitamín N – schopnosť hovoriť nie. Vysvetľuje tiež, ako vydržal dlhé roky bez vážnych zranení, aj to, prečo bude po kariére ešte viac zaneprázdnený ako dnes.

Vyššia únava je v týchto dňoch normálna. Riešenie môže byť triviálne, napríklad viac spánku, ak nezaberie, treba ísť k lekárovi. Jesenná únava býva spojená s posunom času a aj s úbytkom slnečného svetla, ktoré podmieňuje zmenu cirkadiánnych rytmov. Návšteva doktora je namieste vtedy, ak únava pretrvá viac ako dva týždne.

Rekreačný beh kolená neničí, naopak, sú silnejšie a chrupavka je odolnejšia, tvrdia vedci. Keď oskenovali kolenné kĺby amatérov, ktorí začali prípravu na maratón, všimli si náznaky poškodenia, ktoré sa pravidelným tréningom zmenšili. O výhodách behu pre kolená preto hovoria „sebavedome a s istotou“, napriek tomu sú ľudia, ktorým beh neodporúčajú.

Pred očami Hitlera pomohol súperovi tmavej pleti, a keď s ním prehral, vyjadril mu podporu. Nemecký skokan do diaľky Luz Long sa na olympiáde 1936 v Berlíne zastal legendárneho Američana Jessa Owensa a silné gesto ho stálo život. Jeho striebornú medailu teraz vydražili za 488-tisíc dolárov.

Najlepší triatlonista sveta rozpráva, prečo sú Nóri takí úspešní športovci. Deti nemôžu pretekať, aj keď on po tom túžil, spomína si Gustav Iden, ktorý v nedeľu na Havaji vyhral majstrovstvá sveta v dlhom triatlone. Preteky Ironman vyhral aj vďaka rekordne rýchlemu maratónu, ktorý zvládol za 2:36 h, pri teplote 34 stupňov Celzia, pri vysokej vlhkosti a vetre.

Po štyridsiatke spomaľujeme, odborník vymyslel kalkulačku pre bežcov, ktorá každému ukáže, ako veľmi. Špecializovaný portál Runner’s World pri tejto téme oslovil skupinu expertov, ktorí zostavili päť rád, ako spomaľovanie vo vyššom veku pribrzdiť.

Kipchogeho svetový rekord mohol byť ešte lepší, je však pravdepodobné, že už ho nikdy neprekoná, píše newsletter Výklus. Na druhej strane platí, že ak išlo o jeho posledný pokus, je reálne, že čas 2:01:09 h zostane v platnosti celé roky. Keňan najbližšie plánuje štarty v Bostone a New Yorku, kde by mu potenciálny svetový rekord nemohli uznať.

Emila Zátopka skúšali napodobniť v Tokiu, ďalší pokus ma prísť na olympiáde v Paríži. Relevantný je aj sto rokov od narodenia a tak skoro sa to nezmení, píše newsletter Výklus. Zátopkov športový odkaz je aj v tom, že iní vrcholoví bežci, nehovoriac o rekreačných, by sa mali vyhýbať rovnako náročným tréningom, aké praktizoval on.

Podcast Výklus: Vedci stále nevedia, či pohyb priamo pomáha k lepšej imunite. Dáta z pandémie naznačujú, že áno, viacerí odborníci sú však k výsledkom najnovšej metaanalýzy skeptickí. „Zatiaľ si nemôžem povedať: ‚Idem do posilňovne, aby som sa nenakazil‘,” hovorí jeden z doktorov.

Športujúci boli cez pandémiu v menšom riziku, nemusí to však byť len samotným pohybom. Aj keď u aktívnych ľudí klesla pravdepodobnosť hospitalizácie o 36 percent a riziko úmrtia o 43 percent, odborníci stále nevedia s istotou povedať, či pohyb vedie k priamym zmenám v imunitnom systéme.

Káva pred večerným tréningom nie je dobrý nápad, naznačuje štúdia, ktorá sledovala hráčov ragby, u ktorých sa po aktivite spánok skrátil až o 210 minút. Podľa odborníka mal uvedený výskum viaceré limity, no športovcom radí strážiť si večernú dávku kofeínu.

Údaje zo športovej aplikácie Strava by mohli byť bezpečnostným rizikom. Upozornila na to izraelská watchdogová organizácia, ktorá pomocou takzvaných segmentov odhalila adresy vojakov či pohyb na leteckých základniach. Spoločnosť sľúbila, že problém vyrieši.

Nová štúdia naznačuje, že chôdza môže významne pomôcť eliminovať ďalšie bolesti kolien. Najviac pomohla pacientom, u ktorých sa osteoartróza kolena len začala. Pomocou chôdze oddialili nástup nových bolestí a klesla miera ďalšieho štrukturálneho poškodenia kĺbov.

Naozaj treba pre zdravie 10-tisíc krokov denne? Zbytočne veľa, je to len marketing, reaguje veda. Výskumy ukázali, že navýšenie krokov počas dňa výrazne prispieva k dlhovekosti a celkovému zdraviu, no len po určitú hranicu. Po jej prekonaní už kroky navyše prestávajú byť efektívne.

Nové na Dennikn.sk

17:28High 5ive: Sme rôzni a spolu strážime vodu, hovorí nová fontána vo Viedni 17:25Čo urobí prezidentka, keď sa dozvie, že Rusi chcú zariadiť v jej krajine víťazstvo krajnej pravice (+ ďalšie tipy, čo pozerať) 16:26Bulharský premiér stojí jasne na strane Ukrajiny. Doma je však len bábkou, hovorí novinár (profil týždňa)  16:24Izrael chystá dlhú vojnu s Hamasom. Tajné služby chcú pozabíjať jeho lídrov v zahraničí 14:33Fico nechce zrušiť len Lipšica, ale aj spolupracujúcich obvinených. Prialo by to mafii 14:25Tréner: Ľudia sa mi po silovom tréningu menia pod rukami. Zrazu majú vízie, sex a už to nechcú len dobačovať 14:15Lístky zadarmo. Nemecký klub chce spustiť futbalovú revolúciu. Môže to fungovať aj u nás? 12:05Na dlhopisoch sa dá výnimočne zarobiť, nová príležitosť však nebude dlho trvať  10:20Naozaj neviem, ako vo vláde narátali až 3-miliardové šetrenie, hovorí Šuster z rozpočtovej rady (+ podcast) 09:53Riešia hádanky a možno aj snívajú. Chobotnice sú príliš bystré, aby sme ich jedli, vraví vedkyňa 09:52Marián Leško: Je choré, že sa vôbec Gašpar spomína ako šéf SIS 09:46Češka viedla plastickú chirurgiu v Gaze: Popáleniny tam rodičia natierajú čímkoľvek, aj zubnou pastou 09:36Moderátor ČT Rosí: Na rozhovor s Erikom Kaliňákom sme sa pripravovali niekoľko dní 08:37Ráno s NHL: Ten chlapec je ale sebavedomý. Nemec spravil pri debute dojem dvomi bodmi aj vyjadreniami 08:30Nepamätám si bolesť, pamätám si iba strach. Štyridsiatnik hovorí o šikane, ktorú zažil v detstveVčera 21:34Nový riaditeľ Nemocnice sv. Michala Kužela: Šutaj Eštok mi volal v deň, keď sa stal ministromVčera 19:34Nad Slovenskom sa bude opäť dať vidieť polárna žiara. Ako vzniká a kde sa dá sledovať?Včera 19:16Newsfilter: Ficova pomsta Lipšicovi už má konkrétnu podobuVčera 19:12Ficovi ľudia zneužili protitotalitnú pieseň, aby dehonestovali expertov na propagandu. Skupina Bez ladu a skladu sa ohradilaVčera 19:01Hraničný priechod do Užhorodu blokuje hŕstka kamionistov, ktorým prekáža ukrajinská konkurenciaVčera 18:44Bývalý administrátor Facebooku polície Púchovský: Tri minúty po zverejnení príspevku mi volali, že ministrovi sa nepáčiVčera 18:12Mnohí Maďari na Slovensku sa k svojej identite nepriznávajú, hovoria tvorcovia seriálu o zahraničných MaďarochVčera 16:45„Pláva“ v dunách a nepotrebuje piť vodu. Vedci objavili jedinečné zviera považované za vyhynutéVčera 16:224:3 a trhlina na dôveryhodnosti a dobrej povesti slovenskej justícieVčera 15:33Izrael a Palestína: Stručné dejiny konfliktu, ktorý nemá obdobu ani riešenie. 7. časť (audio)Včera 14:59Šimkovičová a hoaxy: už ste videli muchu, ktorá by prispela na kúpu mucholapky? (udalosti týždňa)Včera 14:35Danglár: Kultúrna revolúciaVčera 14:35Vývoj bojov (646. deň): Vrátilo sa nás 35 zo 100, ako to môže byť úspech? Ruskí zajatci opisujú boje v AvdijivkeVčera 14:10Svoje „nie“ nemusíte vysvetľovať. Psychologička radí, ako nebyť people-pleaseromVčera 13:46Odmietnutie podpory Ukrajine životnú úroveň na Slovensku nezvýši