Týždeň v zdraví

Každý utorok v prinášame najdôležitejšie informácie o zdraví, prevencii ochorení, ale aj praktické rady, ako sa pohybovať v slovenskom zdravotníctve a ako dostať to, na čo máte nárok. Newsfilter Týždeň v zdraví píšu pre Denník N lekári Tomáš Havran a Marek Karman, ktorí pripravujú newsletter Od môjho lekára.

Týždeň v zdraví analyzuje, či vieme, čo je ľudské vedomie. Čerstvá štúdia publikovaná v Nature Communications rieši funkčnú geometriu mozgovej kôry, kódujúcu dimenzie vedomia. Veľmi zjednodušene: prepojenia nie sú „2D“ medzi jednotlivými funkčne oddelenými oblasťami či sieťami mozgu, ale celé to funguje vo viacerých „3D“ dimenziách.

Odborníci vysvetľujú, ako sa stravovať počas chrípky: Kľúčová je hydratácia, pomáha konzumovať vývary a polievky. Vyhnúť sa okrem alkoholu a kofeínu treba mliečnym výrobkom, všetkým ťažkým a aj prehnane koreneným jedlám a cukru.

Vidíte poletujúce mušky alebo pavučinky? Nemusia to byť halucinácie. Týždeň v zdraví vysvetľuje, že tento špecifický problém môže byť spôsobený zákalmi v sklovci. Nemusíte však mať obavy, nemáte vidiny a nie je to ani signál straty zraku.

Týždeň v zdraví vysvetľuje, ako sedavý životný štýl zrýchľuje biologické starnutie: nízka fyzická aktivita zodpovedá 8-ročnému biologickému rozdielu medzi ženami v seniorskom veku, ženy s najvyššou sedavosťou boli biologicky staršie o 8 rokov.

Lekári opisujú, aké sú príznaky narodeninovej depresie. „Niektorí ľudia môžu zažívať namiesto očakávania dňa radosti a osláv frustráciu, stres, úzkosť a sú deprimovaní,“ upozornili odborníci.

Odborníci vysvetľujú, či sa dá predchádzať zabúdaniu vo vyššom veku. Keď sa u staršieho človeka rozvinie demencia, zhoršenie mentálnych schopností je oveľa závažnejšie ako bežné zmeny, ktoré zažívajú ľudia počas starnutia.

Viaceré symptómy prechladnutia a chrípky sa prekrývajú. Prechladnutie má na rozdiel od chrípky pozvoľný nástup, začína sa škriabaním v hrdle, pokračuje jeho začervenaním a bolesťou, pridá sa nádcha. Kým pri prechladnutí teplota stúpne do 38 °C, pri chrípke býva vyššia, vysvetľujú odborníci.

Vysvetľujeme, koľko proteínov je vhodné prijať, keď chcete budovať svaly. „90-kilový bodybuilder potrebuje 131 gramov bielkovín denne v kombinácii s odporovým tréningom na podporu rastu svalov,“ odporúčajú odborníci.

Čo robiť, aby sa nám ľahšie vstávalo: neponocovať, kvalitne a dostatočne dlho spať, pred spánkom necvičiť, nešportovať a ráno si dať raňajky bohaté na sacharidy. Bolo by žiaduce, aby ministerstvá školstva posunuli začiatok vyučovania na neskorší čas, možno by bolo dobré zvážiť aj globálny posun začiatku ranných pracovných zmien, tvrdia odborníci.

Vedci zisťovali, či bude človek žiť dlhšie, ak nájde zmysel života. Štúdiu tímu z Bostonskej univerzity zverejnili tento mesiac a prináša výsledky skúmania súvislostí medzi zmyslom pre účel a úmrtnosťou zo všetkých príčin.

Týždeň v zdraví:

  • Depresia spôsobuje aj to, že je človeku často až fyzicky zle.
  • Ako chlad škodí telu? Neprospievajú nám najmä teplotné výkyvy.
  • Motivácii môže pomôcť jeden konkrétny antioxidant.

Odborníci opisujú, aké zdravotné prínosy má škorica. Toto korenie má silné protizápalové účinky, viacero výskumov preukázalo aj benefity pre kardiovaskulárne zdravie či znižovanie hladiny LDL cholesterolu.

Káva má zdravotné benefity, treba si však dávať pozor na vypestovanie závislosti – kofeinizmu. Najtypickejším varovným signálom, že sme to prehnali, je agitácia. Ďalej sú to zmeny srdcového rytmu, bolesti hlavy či triaška.

Môže nedostatok vitamínu D za depresiu? Týždeň v zdraví píše, že si treba uvedomiť, že depresia a nedostatok vitamínu D sú dva rôzne, nesúvisiace zdravotné stavy s rôznymi príznakmi a rôznymi spôsobmi odbornej liečby.

Diskriminácia a prežitá trauma môžu doslova ohrozovať životy LGBTQ+ ľudí, pripomínajú vedci. Riziko, že si siahnu na život, je až trojnásobne vyššie ako u „bežných ľudí“ nezažívajúcich diskrimináciu a traumy.

Priamy dôkaz dôležitosti či nedôležitosti raňajok neexistuje. Týždeň v zdraví vysvetľuje, či sú raňajky dôležité. „Raňajky teda nemáme prečo považovať za najdôležitejšie jedlo dňa, kľúčová je zdravá a vyvážená strava počas celého dňa – s raňajkami alebo aj bez nich.“

Odborníci opisujú, ako sa prejavuje chrípka a ako ju odlíšiť od prechladnutia. Chrípku môžeme považovať za sezónne ochorenie – v našej krajine trvá sezóna zvyčajne od februára do apríla, vrcholí na prelome januára a februára.

Odborníci odhadujú, že až viac než 12 % dospelých trpí minimálne jednou poruchou osobnosti. Týždeň v zdraví popisuje, čo o poruchách osobnosti vieme.

Od konca minulého storočia podľa viacerých štúdií vo svete stúpa výskyt určitých druhov rakoviny v kategórii ľudí do 50 rokov. Týždeň v zdraví popisuje možné rizikové faktory skorého nástupu rakoviny a aj to, ako zmeniť životný štýl, aby sme ich zmiernili.

Podľa prieskumu Američania perú posteľnú bielizeň priemerne raz za 25 dní, odporúčaná frekvencia je pritom raz týždenne alebo raz za 14 dní. Nie je to však paušálne pravidlo, frekvencia prania a vymieňania posteľnej bielizne závisí od viacerých faktorov.

Vedci dokázali, že komáre priťahujú aj určité farby. V lete radšej nevychádzajte von v červenom, oranžovom, čiernom a azúrovom oblečení. Ďalej vysvetľujeme, aké vône či krvné skupiny priťahujú komáre, ale aj to, či ich prilákate viac, ak pijete pivo alebo konzumujete banány.

Alkohol je globálne príčinou okolo troch miliónov úmrtí ročne, čo predstavuje 5,3 % všetkých úmrtí. „Konzumácia alkoholu spôsobuje smrť a invaliditu relatívne skoro v živote, vo vekovej kategórii 20 – 39 rokov je približne 13,5 % celkových úmrtí pripisovaných alkoholu,“ píše Týždeň v zdraví.

Ako pomôcť deťom s úpravou prázdninového spánkového režimu na neprázdninový: Posúvať čas zaspávania a vstávania je ideálne začať niekoľko týždňov pred koncom prázdnin. Odborníci odporúčajú posúvať každé 2 až 3 dni čas zaspávania aj budenia o 15 minút.“

Týždeň v zdraví vysvetľuje, prečo je pohyb pre deti dôležitý. „Vedci sa zhodujú v tom, že odporúčané množstvo, typ a frekvencia fyzickej aktivity detí závisí od ich veku. Všeobecne platí, že deti vo veku 3 – 5 rokov by mali byť aktívne priebežne počas celého dňa, deti od 6 rokov a adolescenti do 17 rokov by sa mali hýbať aspoň hodinu denne.“

Po každých 20 minútach pozerania na obrazovku, monitor či displej treba na 20 sekúnd „preostriť“ a pozerať sa na niečo vzdialené 20 stôp (6 metrov), znie pravidlo 20-20-20. Je nielen populárne, zrejme najmä preto, že je nenáročné a nič nestojí, ale odporúčajú ho aj odborníci.

Ľudia s funkčnými sociálnymi vzťahmi žijú nielen spokojnejšie a zdravšie, ale aj dlhšie, píše Týždeň v zdraví. Nízka kvantita či kvalita sociálnych väzieb je spájaná najmä s vyšším rizikom kardiovaskulárnych ochorení, hypertenzie, onkologických a imunitných ochorení a demencie.

Odborníci predpokladajú, že ADHD trpí okolo 3 až 10 percent detí predškolského a mladšieho školského veku. „ADHD je porucha, ktorá sa nedá vyliečiť či odstrániť. Dá sa s ňou však naučiť žiť tak, aby mal človek trpiaci ADHD nielen v detstve, ale v celom živote čo najmenej problémov súvisiacich s prejavmi svojho ochorenia,“ píše Týždeň v zdraví.

Odborníci odhadujú, že sociálna fóbia tvorí okolo 30 % všetkých fóbií, hoci v našich končinách je pomerne málo diagnostikovaná. Vysvetľujeme, ako sa sociálna fóbia prejavuje a či ňou môžu trpieť aj extroverti.

Rakovina pankreasu je jediné onkologické ochorenie, pri ktorom globálne neustále rastie úmrtnosť bez ohľadu na pohlavie. Okrem toho má karcinóm pankreasu najnižšiu mieru prežitia zo všetkých druhov rakoviny.

Ktoré nesprávne návyky negatívne vplývajú na sexuálny život? Týždeň v zdraví prináša 13 rád, ako si to nepokaziť v posteli.

Nedávno zverejnený výskum ukazuje vplyv pitia kávy na naše obličky. „Vedci v ňom dali do súvislosti dennú konzumáciu kávy s nižším rizikom ochorenia obličiek so zaujímavými výsledkami: pitie akéhokoľvek množstva kávy znižuje riziko poškodenia obličiek až o 11 percent v porovnaní s ľuďmi, ktorí kávu nikdy nekonzumovali,“ píše Týždeň v zdraví.

Podľa americkej Národnej spoločnosti pre sklerózu multiplex neexistuje dôkaz, že ľudia trpiaci roztrúsenou sklerózou čelia vyšším rizikám, ak ochorejú na covid-19. Môžu však čeliť vyššiemu riziku nákazy, keďže častejšie chodia k lekárom. Týždeň v zdraví vysvetľuje, čo môžu na zníženie rizika urobiť.

Neprestávajte objavovať nové, neupadnite do každodennej rutiny, obmedzte sodík a predbehnite alzheimera. Týždeň v zdraví radí, ako sa treba starať o svoje zdravie po päťdesiatke.

Týždeň v zdraví opisuje, ako pomáha nordic walking zdraviu srdca. „Výsledkom štúdie je dokázaná prospešnosť všetkých skúmaných druhov a spôsobov cvičenia a pohybu. Najvýznamnejší pozitívny prínos podľa výskumu poskytuje nordic walking, severská chôdza.“

Aké sú signály hypochondrie? Týždeň v zdraví vysvetľuje, že hypochondria a zdravotná úzkosť patria medzi chorobné úzkostné poruchy, zahŕňajúce nadmerné obavy o svoje zdravie a s nimi súvisiace abnormálne myšlienky, pocity a správanie. Často nimi trpia aj medici.

Hormonálne zdravie je krehké a môže sa prejavovať rôznymi symptómami. Kľúčovým atribútom ženského hormonálneho zdravia je jeho vyváženosť, píše Týždeň v zdraví a vysvetľuje symptómy hormonálnej nerovnováhy.

Týždeň v zdraví vysvetľuje, čo je to self-care a ako nám môže pomôcť zlepšiť zdravie. Opisujeme, ako si urobiť svoj plán a aké telesné a psychické potreby treba zhodnotiť.

Sociálna izolácia je podľa najnovšieho výskumu spojená s výrazne zvýšeným rizikom demencie u seniorov. Sociálne izolovaní seniori mali na začiatku sledovania horšie kognitívne funkcie ako sociálne neizolovaní. Zároveň mali o 26 percent vyššiu pravdepodobnosť demencie pri ďalšom sledovaní, píše Týždeň v zdraví.

Vedci prišli na to, prečo s vyšším vekom ľudia strácajú pamäť. Závery nového výskumu by mohli nasmerovať proces hľadania spôsobov liečby. Vedci sú zatiaľ na začiatku, ale je to sľubný štart.

Výskumy potvrdili, že čerstvo zamilovaní partneri mali výraznejšie vyššie hladiny oxytocínu ako nezamilovaní ľudia. Tento „hormón lásky“ je zodpovedný za viacero procesov súvisiacich so sexuálnou aktivitou, dokáže aj tlmiť úzkosť a pomáha zvládať stresové situácie. Viac sa dozviete v novom vydaní Týždňa v zdraví.

Zápal je prirodzenou súčasťou imunitnej odpovede nášho tela na ohrozenie infekciou, zranením alebo ochorením. Akútny zápalový proces je súčasťou procesu hojenia. Ak je zápal chronický, spôsobuje viacero súvisiacich zdravotných problémov. Týždeň v zdraví opisuje, čo sa deje v tele pri zápale.

Týždeň v zdraví vysvetľuje, ako fungujú poslovia nervového systému – neurotransmitery, ktoré sú životne dôležité pre takmer každú funkciu nášho tela. „Vyvážená rovnováha neurotransmiterov pomáha predchádzať viacerým zdravotným – fyzickým aj psychickým stavom.“

Týždeň v zdraví vysvetľuje, ako fungujú poslovia nervového systému – neurotransmitery, ktoré sú životne dôležité pre takmer každú funkciu nášho tela. „Rovnováha neurotransmiterov pomáha predchádzať viacerým zdravotným fyzickým aj psychickým stavom.“

Distres – nadmerný či chronický stres nám môže uškodiť. Týždeň v zdraví vysvetľuje, aké má príznaky, aj opisuje stratégie, akými sa stres dá zvládať.

V USA sú alergie šiestou najčastejšou príčinou chronických ochorení, viac než 50 miliónov Američanov trpí alergiami každý rok. Na Slovensku sme na tom mierne lepšie, v pravidelnej starostlivosti alergiológov je viac ako pol milióna ľudí. Týždeň v zdraví vysvetľuje, aké sú najčastejšie alergény a ich príznaky aj čo robiť pri anafylaxii.

Kardiovaskulárne ochorenia sú globálne najčastejšou príčinou smrti. Týždeň v zdraví vysvetľuje, ako im predchádzať a čo sú rizikové faktory. „Mnohým sa to ťažko číta, ale kardiovaskulárne ochorenia sú jednoznačne choroby nezdravého životného štýlu. A ten každý dokáže zmeniť, stačí len chcieť.“

Zdravé črevo znamená zdravé trávenie. Týždeň v zdraví sumarizuje tipy, ako podporiť zdravé črevo. „Zdravie a rovnováha nášho črevného mikrobiómu sú životne dôležité prakticky pre všetky aspekty nášho zdravia.“

Halucinácie sú relatívne rozšírené a nie vždy znamenajú, že človek, ktorý ich zažil, má psychické ochorenie alebo poruchu. Týždeň v zdraví vysvetľuje, čo sú halucinácie a čo ich spôsobuje: „Ak zažijete akýkoľvek typ halucinácie, je rozumné navštíviť lekára. Platí to aj v prípade, ak zaznamenáte, že niekto z vašich blízkych má halucinácie.“

Týždeň v zdraví opisuje, aké sú poznatky o tom, či môže mať výživa vplyv na duševné zdravie. „S výrazne zvýšeným rizikom depresie bola spojená nezdravá strava ‚západného štýlu‘. Zahŕňa vysoký príjem červeného a spracovaného mäsa, rafinovaných obilnín, sladkostí, mliečnych výrobkov s vysokým obsahom tuku, masla a zemiakov. A nízky príjem ovocia a zeleniny,“ píšu.

Ak si kofeín doprajeme hoci aj denne v primeranom množstve, nemôže nám uškodiť. Pozor treba dať na nadmerný príjem kofeínu, kofeinizmus – závislosť či intoxikáciu už nemôžeme považovať za zdraviu prospešné. Píšeme o tom, aký vplyv má na nás kofeín a koľko kávy je už priveľa.

Nové na Dennikn.sk

12:55Všetci (ne)mocní Kremľa 12:16Autori a umelci sa tešili predčasne. Naďalej musia platiť dve percentá do umeleckých fondov 11:47Máme to tu také pekné, tak prečo sa lynčujeme? pýta sa film Duchovia Inisherinu 11:29Budajov spis a otázka viny 11:27Nikoho som nezradil, tvrdí Budaj po objavení zväzku ŠtB. Zmluva s diablom sa nepodpisuje, odkazuje mu kamarát zo spisu 11:22Album Time Out Of Mind ukázal, že popmusic nie je len výsadou mladých 10:39Za vojnu na Ukrajine môže Amerika, tvrdí vnuk Charlesa de Gaulla a zahanbuje celú rodinu 10:19Čím novšie auto, tým lacnejšie ho prihlásite. Staršie autá to predraží, kritizuje advokát 07:56Koľko detí zvládne jedna matka a ako riešiť žiarlivosť medzi nimi? Český seriál predstavuje život pestúnskych rodín 07:53Prvé dni Petra Pavla: už nahneval Čínu, nadchol Ukrajincov a zažiaril na akcii s vojakmi 06:59Ráno s NHL: Mne to nevyšlo, ale veľmi prajem Slafkovskému. Je inteligentný a pracovitý, hovorí Martin Réway 06:35Ekonomický newsfilter: Vláda krok po kroku dostáva energie pod kontrolu Včera 19:46Po futbalovej Borussii Dortmund sponzoruje Eset aj prvý klub NHL. V Amerike chce rásť rýchlejšieVčera 19:27Newsfilter: Chaos potrvá do 30. septembraVčera 18:09Nevieme, koľko ľudí si vezme život, preto tomu nevieme ani lepšie predchádzaťVčera 17:33Septembrové voľby: vláda si dala ešte osem mesiacov, kampaň bude v leteVčera 17:31Graf dňa: Nové predpovede od MMF naznačujú bod zlomu pre svetovú ekonomikuVčera 17:08Šimečka, Leško: Je okolo nás priveľa alfa samcov a história ich za chyby nijako netrestáVčera 16:23Prv než budú muchy zase robiť dzzzVčera 16:14Šéf Esetu ďalej verí oživeniu žarnovickej preglejkárne. Projekt roky mešká, no stále môže dosiahnuť miliardové tržbyVčera 16:13Správal sa ako agent nasadený proti vlastnej krajine. Zeman odchádza veľkolepo porazenýVčera 15:25Oplatí sa nakupovať v Maďarsku? Čo je u susedov naozaj lacnejšie, toho je väčšinou nedostatokVčera 14:59Vývoj bojov (341. deň): Západ váhal s vyzbrojením Ukrajiny, Rusi dostali čas na prípravuVčera 14:23Deti by mali viac písať a vymýšľať si príbehy, rozvíja im to myseľ, vraví odborníčka na gramotnosťVčera 14:19Prestaň ma volať!Včera 13:42Trafili, čo chceli. Z útoku Mossadu na iránske vojenské zariadenie sa tešili aj UkrajinciVčera 13:32O volebnom systéme azda už naposledyVčera 13:02Putin sa vyhrážal, že ma zabije, tvrdí Boris Johnson. Je to trápne, reaguje KremeľVčera 12:54Danglár: OlympionikVčera 12:14Dôležité je, či Vlhovú lyžovanie stále baví, vraví Šárka Strachová, ktorá teraz pomáha ľuďom s bolesťami chrbta