Marš

Napriek popularite streamovacích služieb trávime stále najviac času s klasickou televíziou, ukázali dáta z Británie. Televízia tvorí 63 % zo sledovaných minút na všetkých zariadeniach. Ľudia trávia sledovaním reklám 17 minút denne.

Čínske obchody s rýchlou módou Temu a Shein preťažujú leteckú dopravu, len do USA pošlú denne 600-tisíc zásielok. Väčšinu svojich zásielok posielajú letecky a individuálne každému zákazníkovi priamo z Číny.

Ľudia nakupujú v kamenných obchodoch po pandémii viac, ako sa čakalo. Tento jav sa nazýva „nakupovanie z pomsty“, píše Marek Šulik. Vysvetľuje, že sa vyvinul ako reakcia na frustráciu spôsobenú obmedzeniami slobody pohybu. „Ľudia sa vrátili do obchodov, hneď ako to bolo možné, a začali v nich nakupovať aj to, čo nepotrebovali, aby potlačili nepríjemné pocity spojené s pandémiou.“

Aký bude rok 2024 v biznise a na internete? Marek Šulik vybral najzaujímavejšie predpovede. Profesor marketingu Scott Galloway si napríklad myslí, že Elon Musk stratí kontrolu nad sociálnou sieťou X alebo ju predá. Podľa Bloombergu najrýchlejšie rastúcim odvetvím v segmente zábavy nebudú hry či streamovacie služby, ale zábavné parky a koncerty.

Marketér Marek Šulik vyberá najzaujímavejšie správy roka o marketingu, médiách a biznise. Všíma si napríklad, že firmy Meta a Alphabet strácajú dominanciu na trhu digitálnej reklamy a že čínski predajcovia Temu a Shein ovládli západný svet. Píše aj o tom, ako sa rozhodujeme, keď nakupujeme na internete.

Google zavádza do svojho reklamného systému nové nástroje umelej inteligencie. AI pomôže od písania nadpisov až po vytváranie a úpravu obrázkov. Je to ďalší krok k tomu, aby si kampaň dokázali spustiť aj takí inzerenti, ktorí boli doteraz limitovaní rôznymi technickými obmedzeniami.

Naše nákupné rozhodnutia najviac ovplyvňujú cena a znalosť značky, no dôležité sú aj faktory, ktoré zvyšujú dôveru. „Zameriavať sa na tieto faktory v situácii, keď nedokážete alebo nechcete konkurovať cenou alebo keď vaša značka nie je taká známa ako konkurenčné, môže byť kľúčové,“ píše Marek Šulik.

Väčšina ľudí sa nesnaží urobiť dokonalé rozhodnutie, uspokojíme sa s takým, ktoré je dostatočne dobré. „Čo z toho vyplýva pre marketérov? Najlepší produkt pre spotrebiteľov je väčšinou jeden z tých, ktoré poznajú. Cieľom značky by malo byť to, aby sa dostali ‚do hláv‘ čo najväčšieho počtu ľudí,“ píše Marek Šulik.

Firma vyrábajúca čili omáčku sriracha sa preslávila tým, že si neplatí žiadnu reklamu a jej rast bol organický. Pre nedostatok papričiek však musela dočasne zastaviť výrobu a postupne sa objavili konkurenti, ktorí odkopírovali jej charakteristický obal a investovali do reklamy, aby sa dostali k spotrebiteľom, píše Marek Šulik.

Spoločnosť RTL umožní programatický nákup televíznej reklamy. Menší inzerenti vďaka tomu získajú prístup k mediálnemu priestoru, ktorý bol doteraz vyhradený len pre najväčších hráčov. RTL očakáva, že by sa jej príjmy z reklamy mohli zdvojnásobiť.

V posledných rokoch mnohé značky zjednodušujú svoje logá. Peugeot už nepoužíva celého leva, ale iba jeho hlavu. V logu Starbucks už nie je názov spoločnosti a zostala tam len morská víla. Zmenou si však mnohé firmy nepolepšili, píše Marek Šulik.

Reklamám na internete, ktoré vieme prescrollovať, venujeme najviac pozornosti prvé dve sekundy. Potom záujem výrazne klesá a len 10 % ľudí im venuje viac ako 10 sekúnd. Naopak, reklamám v televízii alebo na YouTube venujeme približne rovnakú pozornosť po celý čas, píše Marek Šulik vo svojom pravidelnom článku o online biznise.

Európania budú mať zrejme čoskoro možnosť odmietnuť personalizované reklamy na Facebooku a Instagrame, píše Marek Šulik. „No netešte sa, že sa vám jej bude zobrazovať menej. Len bude menej personalizovaná.“

Ľudia sú médiám vystavení o takmer hodinu menej ako pred ôsmimi rokmi. Kým v roku 2015 sme konzumovaním médií trávili 8 hodín a 27 minút, v minulom roku to bolo 7 hodín a 38 minút, píše Marek Šulik.

Spoločnosť Funko musí zničiť tovar v hodnote 30 miliónov dolárov, pretože je to lacnejšie než jeho skladovanie. Podobné problémy má aj mnoho iných predajcov, píše Marek Šulik.

Lojalita k značkám je menšia, ako sme si kedysi mysleli. Pravidelní zákazníci sú zodpovední za 60 percent tržieb a tí, čo nakupujú iba občas, za zvyšok, píše Marek Šulik.

Amazon a ďalší retailoví predajcovia sú najrýchlejšie rastúcimi médiami z pohľadu tržieb v digitálnej reklame. Ich príjmy sú už teraz takmer dvakrát vyššie ako príjmy z reklamy v rozhlase a tlači dohromady.

59 % Slovákov očakáva, že ich finančná situácia bude v najbližšom polroku horšia. „Tieto obavy sa postupne prejavujú aj na nákupnom správaní opýtaných. Stále viac spotrebiteľov predáva a nakupuje veci cez internet, nakupuje secondhandové produkty,“ píše Marek Šulik.

Nové na Dennikn.sk

11:46František Majerský z KDH: Ani z prvého syna som sa netešil tak ako koaliční poslanci z Trestného zákona 11:40Prípad Kuciak stráca prokurátorov. Matúš Harkabus a Daniel Mikuláš odchádzajú z prokuratúry 11:27Napätie medzi Ukrajinou a USA sa prehlbuje: Američania sú proti útokom na ruské rafinérie 11:16Taraba nezvláda Kuffu ani stámiliónové projekty z plánu obnovy 10:35V zajatí fikcie 10:28Box! 09:30Väčšina Slovákov považuje členstvo v EÚ za dobrú vec, hlasovať v eurovoľbách chce viac ľudí ako naposledy 09:24Reprezentovať Slovensko je česť, nie právo. Hokejisti z KHL preto na šampionát nepatria 08:52Štát minie stovky miliónov, aby si mladí a dlhodobo nezamestnaní ľahšie našli prácu 08:37Môj 13-ročný syn sa v škole zapojil do šikany spolužiaka a zdá sa, že to neľutuje. Ako to mám riešiť? 07:40Ráno s NHL: Mal lepšiu druhú sezónu ako Hughes a MacKinnon. Slafkovského sme porovnali so všetkými jednotkami od roku 1983 07:19Barcelona končí v Lige majstrov s troma červenými kartami. Rozhodca to všetko zničil, hneval sa Xavi 06:30Ekonomický newsfilter: Exodus firemných centier nehrozí, ale vláda nesmie zhoršovať podmienky na podnikanieVčera 22:39Seina má byť hlavným lákadlom olympiády v Paríži. Stále v nej však plávajú splašky a odpadVčera 19:52Ján Mazák končí na čele súdnej rady. Odvolali ho pre podozrenia z lustrácií sudcovVčera 19:38Čelil chlapíkovi s mačetou, krádeži aj otrave jedlom. Britský Forrest Gump ako prvý prebehol naprieč celou AfrikouVčera 19:31Novinár Dobšinský: Prežijeme Fica aj jeho ľudí. My tu budeme stále, oni odídu. Nikam nás nevyženú, lebo my sme tu domaVčera 19:05Newsfilter: Občania vzdorujú Ficovej zahraničnej politike veľkou zbierkou pre ukrajinskú armáduVčera 19:01Dopravný úrad sa pozrie na let Pellegriniho. Preverí Náhlikovu firmu (+video)Včera 18:38Danglár: Národní kulturistiVčera 18:21Aj keď IBM prepúšťa, iní naberajú. Obavy z umelej inteligencie sú prehnanéVčera 18:15Graf dňa: MMF vidí svetovú ekonomiku bez výkyvov, ale s pomalým rastomVčera 18:09Pri Myjave sa ide stavať 150 bytov, v Ružinove okrem bytov aj veľký hotelVčera 17:14Prvé výsledky domácich zbrojoviek o pokračovaní boomu nesvedčia. Štátne letecké opravovne dokonca padli do stratyVčera 17:05Izrael zostrelil iránske rakety aj vo vesmíre. Prečo sa takto nemôže brániť Ukrajina?Včera 17:05Shooty: Zocelený národVčera 16:52Prečo nám v cirkvi nehovorili viac o súhlase než o čistote? Mala som potom pocit, že na mne nezáleží, hovorí LuciaVčera 16:07Historik Jan Rychlík: Blízke vzťahy medzi Čechmi a Slovákmi sú z pohľadu dejín mýtusVčera 15:39Ako to číta Ivan Mikloš: O potratoch, ekonómii a politikeVčera 15:36Načo máme Národné divadlo? Odpoveď dáva nová inscenácia Pes na ceste