NDS podpísala s firmou PPA Controll zmluvu na technologické vybavenie tunela Višňové. Dodá ho za 54,4 milióna eur, predpokladaná hodnota zákazky bola 71,5 milióna.
Národná diaľničná spoločnosť musí znovu vyhodnotiť ponuky na elektronické mýto, rozhodol o tom podľa nej Úrad pre verejné obstarávanie. Stalo sa to už tretí raz. Zákazku chcela NDS prideliť Czechtollu, teda sesterskej firme SkyTollu, za 13,7 milióna eur.
Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na štúdiu pre druhú rúru tunela Branisko. Zákazku za 163-tisíc eur dostala firma Tarosi, predložila najlacnejšiu ponuku spomedzi šiestich uchádzačov.
Tender na dokončenie prvej časti obchvatu Prievidze za takmer 29 miliónov eur sa predlžuje. Slovenská správa ciest posunula termín na predkladanie ponúk do 2. novembra, pôvodne sa dalo hlásiť do stredy. Dôvodom sú otázky od uchádzačov.
Na novú diaľnicu pri Prešove od 17.00 h púšťajú autá. Policajti skončili posledné kontroly na prvej etape severného obchvatu mesta, ktorú v pondelok slávnostne odovzdávali do prevádzky. Diaľničiari upozorňujú, že úsek je spoplatnený, treba diaľničnú známku.
Pri Prešove otvárajú prvú etapu severného obchvatu mesta. Úsek dlhý 4,3 kilometra stavali od roku 2019, jeho súčasťou je vyše kilometrový tunel Bikoš. Národná diaľničná sľubuje, že obchvat odľahčí Prešov, keďže prevezme časť dopravy v smere do Sabinova, Lipian či Starej Ľubovne.
Vetvu diaľnice D1 z ulice Pri mlyne v bratislavských Vajnoroch zatiaľ neuzavrú. Pôvodne tak chcela Národná diaľničná spoločnosť urobiť od pondelka, nový termín plánuje oznámiť na budúci týždeň.
Bratislavský Lamač získa protihlukové steny, ktoré majú tlmiť ruch z diaľnice D2. Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu s Doprastavom, cena je takmer 22 miliónov eur bez DPH. Hotová má byť do augusta 2025.
V noci z piatka na sobotu uzavrú diaľnicu na bratislavskom Prístavnom moste, obchádzka povedie cez Most Apollo. Dôvodom sú geodetické merania. Uzávera potrvá od 23.00 večer do 5.00 h ráno.
Slovensko podľa Greenpeace investovalo za 30 rokov do ciest dvakrát toľko než do železníc. Organizácia sa opiera o dáta do roku 2018. Diaľničná sieť sa rozšírila 2,5-násobne, zatiaľ čo nenávratne skončili dve železničné trate.
Rast stavebnej produkcie sa v júli zrýchlil z 2,3 na 2,8 percenta vďaka dopravným stavbám, ukazuje Graf dňa z údajov štatistického úradu. Súvisí to s tým, že do konca tohto roka treba dočerpať eurofondy, ktoré by inak prepadli. Výstavba budov bola už piaty mesiac v mínuse.
Na opravu chýb pri nákupe diaľničnej známky už majú motoristi čas do konca dňa, dosiaľ to bolo 15 minút. Národná diaľničná spoločnosť ohlásila zmenu podmienok. O tom, že limit je príliš krátky, sa diskutovalo roky, nedávno na to upozorňoval aj protimonopolný úrad.
Rekonštrukcia Cesty slobody v Tatrách za 42 miliónov eur je hotová na 70 %. Prešovský kraj plánuje ešte v tomto roku ukončiť práce na šiestich zo siedmich častí od Podbanského až po Tatranské Matliare.
Dokončenie diaľničného privádzača pri Kysuckom Novom Meste sa odkladá. Národná diaľničná spoločnosť oznámila, že stavbu rozšíri, pretože dopravný inšpektorát, vedenie mesta a podnik Schaeffler si vyžiadali nové ľavé odbočenie.
Cestári v piatok ukončia rekonštrukciu starej seneckej cesty pri Bratislave, informovalo ministerstvo dopravy. Znamená to, že od pondelka 11. septembra už vodiči nebudú môcť využiť bezplatne obchádzkovú trasu cez diaľnicu D1.
Vodiči pravidelne preťažujú malý most medzi Ivachnovou a Likavkou na Liptove, keďže sa tadiaľ dajú obchádzať prípadné kolóny pri Ružomberku. Mostom môžu ísť naraz najviac tri autá, no napočítali ich aj deväť. (my)
Dostavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna by mohla oddialiť a predražiť skládka odpadu. Stavba síce podľa ministra dopravy Pavla Lančariča ide podľa plánu, no polstoročná skládka je zhruba desaťkrát väčšia, než sa rátalo.
Novú križovatku v Strážskom, ktorá spája hlavné ťahy do Michaloviec, Humenného a Vranova, sprevádzkujú 31. augusta. Práce robila Eurovia za milión eur, namiesto pôvodnej križovatky postavili v Strážskom kruhový objazd.
Andrej Danko vyhlásil, že za osem rokov je možné dostavať celú diaľničnú sieť na Slovensku. Dosiahnuť to chce zmenou stavebného zákona a zrýchlením vyvlastňovania, avizoval aj pôžičku na úrovni 10 miliárd eur, ktoré by sa použili na diaľnice.
Štvorkilometrovú časť obchvatu Prešova s tunelom Bikoš sprístupní štát vodičom 25. septembra, informovala Národná diaľničná spoločnosť. Deň pred otvorením si bude môcť tunel prísť pozrieť verejnosť.
Prešovský kraj plánuje obchvat Veľkej Lomnice, keďže cesta cez obec je mimoriadne vyťažená. Vyše trojkilometrový obchvat za 23 miliónov eur plánuje v prípade schválenia úradmi začať stavať už budúci rok a dokončiť o rok neskôr.
Dôvodom, pre ktorý diaľničiari opakovane vyhodnotia súťaž o predĺženie R1 od B. Bystrice, sú zrejme pochybnosti o subdodávateľovi. Na zápis v registri partnerov verejného sektora jedného z nich sa pýtajú v liste Doprastavu, ktorý pôvodne označili za víťaza tendra.
Doprastav verí, že zákazku na trojkilometrové predĺženie R1 od Banskej Bystrice získa aj na druhý pokus. Národná diaľničná najskôr označila konzorcium Doprastavu s Metrostavom za víťaza súťaže, potom vyhodnotenie bez vysvetlenia zrušila. Teraz ich bude posudzovať nanovo.
K súťaži o IT základ pre budúci mýtny systém prišla jedna námietka, k dodávkam palubných jednotiek žiadna, informuje Národná diaľničná spoločnosť. Oba tendre predbežne vyhral CzechToll, sesterská firma SkyTollu.
Národná diaľničná spoločnosť nepodpíše zmluvu s Doprastavom a Metrostavom na predĺženie rýchlostnej cesty z Banskej Bystrice. Diaľničiari o tom informovali bez spresnenia dôvodu, uviedli len, že súťaž musia opätovne prehodnotiť.
Šanca, že sa diaľničný tunel Višňové otvorí na začiatku roka 2025, sa zvýšila. Nečakajú sa totiž žiadne námietky v súťaži o dodávku technológií. Minulý týždeň v nej vybrali víťaza a jeho jediný konkurent oznámil, že proti výsledkom nebude namietať.
Rozpočet treba konsolidovať tak, aby sa zlepšili vyhliadky Slovenska s dôrazom na výchovu, rozvoj a udržanie talentov, hovorí v Paneli expertov ekonóm Martin Kahanec. Riešením sú tiež reformy, ktoré naštartujú hospodársky rast, dopĺňa expert na osobné financie Maroš Ovčarik.
Na konci roka 2024 má výber mýtnych poplatkov za používanie ciest prevziať od SkyTollu jeho sesterská firma CzechToll. Počíta s tým nový vládny harmonogram aj výsledky oboch mýtnych tendrov. Platí to, ak sa kontrakty s víťazom podpíšu rýchlo.
Úsek D1 pri Žiline s tunelom Višňové bude stáť najmenej polmiliardu eur. Sú v tom stavebné práce od firmy Skanska, tunelová technológia aj predčasne ukončený kontrakt so Salini. Tá sa so štátom súdi o ďalšie peniaze. Podľa pôvodnej zmluvy so Salini mal úsek vyjsť na 400 miliónov.
Technológiu pre tunel Višňové má dodať firma PPA Controll s cenou 54 miliónov eur bez DPH. Dokončiť ju má za 1,5 roka. Posledný chýbajúci úsek D1 pri Žiline by teda mohol byť otvorený začiatkom roka 2025. Druhý uchádzač sa ešte môže odvolať.
Úseky diaľnice, ktoré sa budú využívať ako obchádzka pri oprave ciest, budú zadarmo. Krátkodobé odpustenie povinnosti kúpiť si diaľničnú známku za prejazd vybranými úsekmi diaľnice sa bude týkať áut do 3,5 tony.
Analytici ministerstva financií nepovažujú návrhy diaľničnej spoločnosti na novú časť kysuckej diaľnice za návratné. Súčasná cesta z Kysuckého Nového Mesta do Oščadnice je podľa Útvaru hodnoty za peniaze preťažená, otázkou je, či treba namiesto dvoch pruhov šesť.
NDS obhajuje predĺženie mýtnej zmluvy so SkyTollom 40-percentnou zľavou z odmeny, ale tá sa zmenila len nepatrne. Štátna firma zľavu vypočítala z podmienok zmluvnej opcie, no s tou sa nikdy nepočítalo, lebo bola mimoriadne nevýhodná.
Prvé práce na zosunutom opornom múre na ceste pod Strečnom by sa mohli začať na jeseň, dokončenie sa predpokladá na jar 2024. Pre poškodený svah na ceste nedávno zrušili trojpruh.
Počas prvého polroka vzrástol predaj 10-dňových diaľničných známok medziročne o 15 % na 1,3 milióna kusov. Najkratší druh elektronickej diaľničnej známky tvoril takmer 53 % všetkých predaných kusov, informuje Národná diaľničná spoločnosť.
Na bratislavskom moste Lanfranconi sa budú vymieňať svetlá a prekrývať zrkadlá, práce si vyžiadajú dopravné obmedzenia. Zákazku za 3,2 milióna eur od Národnej diaľničnej spoločnosti získal Váhostav, v súťaži boli ešte dve iné firmy.
Rekonštrukcia zničenej cesty cez horský priechod Vernár sa napriek ohláseniu v apríli stále nezačala. Ministerstvo dopravy tvrdí, že geodet pri zameriavaní zistil potrebu výrubu stromov, čo si vyžadovalo ďalšie povolenia. Od národného parku ich už majú, stále sa čaká na Okresný úrad v Poprade.
Nadácia Zastavme korupciu upozornila, že vlani diaľničná spoločnosť predĺžila zmluvu so SkyTollom až v decembri. „Prečo sa tento rok poponáhľali a cenu predĺženia uzatvorili už začiatkom leta, nevysvetlili,“ poznamenala nadácia.
Mýtne služby SkyTollu budú po ohlásenom predĺžení kontraktu naďalej predražené. Odmena na budúci rok má byť 67 miliónov eur plus inflácia. V rozľahlejšom Česku stojí prevádzka mýta len 40 miliónov ročne.
Národná diaľničná spoločnosť požiadala SkyToll, aby pokračoval vo výbere mýta do konca roka 2024. Odôvodňuje to prieťahmi v súťaži. Žiadnej z vlád po voľbách 2020 sa tak nepodarilo ukončiť kritizovanú zmluvu na mýto z čias Smeru.
Druhú etapu severného obchvatu Prešova postaví konzorcium pod vedením firmy Eurovia. Národná diaľničná spoločnosť o tom vo štvrtok podpísala zmluvu v hodnote 338 miliónov eur bez DPH.
V roku 2026 by podľa aktualizovaného plánu mohli otvárať obchvat Ružomberka (úsek Hubová – Ivachnová) a okolo roku 2030 diaľnicu D3 na Kysuciach. Vyplýva to z predpokladaných finančných tokov na jednotlivé prioritné úseky.
D1 z Bratislavy do Košíc by mohla byť hotová po roku 2030, ukazuje aktualizovaný diaľničný harmonogram. Posledné väčšie peniaze by podľa neho mali ísť na úsek Turany – Hubová v roku 2032, dnes je jediný nerozostavaný.
Správa ciest sprejazdnila obchvat Plavnice neďaleko Starej Ľubovne. Zákazku dostala Eurovia a Doprastav, cena sa dodatkami navýšila z pôvodných 34 miliónov eur na takmer 38 miliónov.
Úsek diaľnice s tunelom Višňové podľa ministra Pavla Lančariča dokončia začiatkom roka 2025, pôvodne sa uvádzal termín v roku 2024. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že súťaž na technológie chce ukončiť do dvoch-troch týždňov.
Prioritou Národnej diaľničnej spoločnosti je dobudovanie D1 až po Ukrajinu a dokončenie ciest D3 a R4. Pre vysoké ceny materiálov musíme ešte doriešiť dofinancovanie stavieb, povedal investičný riaditeľ NDS Stanislav Beňo.
Ekonomický newsfilter: Ódorov program je predzvesťou konca rozpočtovej fantázie
Krátky úsek D3 pri Žiline je pri cene okolo 62 miliónov eur za kilometer najdrahšou diaľnicou nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Oproti zmluvnej cene prudko zdražel aj neďaleký úsek pri Žiline či obchvat Ružomberka.
Obchvat Zvolena sa v najbližších desiatich rokoch stavať nezačne, myslí si šéf projektantskej spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Najviac sa zasekol na spore o trasu.
Firmu CzechToll Národná diaľničná spoločnosť už dvakrát vyhlásila za víťaza súťaže o základ budúceho mýta, ale výsledok stále nie je platný. Úrad pre verejné obstarávanie nariadil diaľničiarom zrušiť výsledok hodnotenia a ešte raz preskúmať víťaznú ponuku.