Diaľnice a cesty

Prepojenie diaľnice D1 s R1 v Ružomberku by si vyžiadalo náročné tunely, relatívne drastické zásahy do prírody, ale so šancou obslúžiť viac dopravy. Alternatíva severojužného prepojenia cez Martin by fungovala opačne. Detailne to má posúdiť nová štúdia, ktorú práve dokončujú.

Onedlho bude hotová štúdia, ktorá by mohla poradiť štátu, kde prepojiť diaľnicu D1 s R1. Základné varianty sú cez Martin alebo cez Banskú Bystricu a Ružomberok. K reálnej stavbe takéhoto projektu je však ešte ďaleko.

Modrou plánované, čiernou hotové a červenou rozostavané úseky diaľnic a rýchlostných ciest.

Národná diaľničná spoločnosť urobí štúdiu uskutočniteľnosti pre druhú rúru tunela Branisko. Tá by mala priniesť odpovede na otázky, kedy by sa druhá rúra mohla stať skutočnosťou a koľko by to mohlo stáť.

Predaj diaľničných známok na Slovensku vlani medziročne vzrástol o pätinu na 88,7 milióna eur. Výnos je tiež vyšší než v roku 2019, teda poslednom roku pred pandémiou, keď dosiahol necelých 80 miliónov.

Už týždeň sa stavbári v Poprade snažia podoprieť most ponad cestu I/66 na Ulici L. Svobodu a Suchoňovej. Po diagnostike totiž označili stavebno-technický stav mostného objektu za havarijný.

Tento rok by mala byť hotová štúdia severojužného prepojenia Slovenska. Jej cieľom je posúdiť, či je lepšie potiahnuť R1 od Bystrice cez Slovenskú Ľupču a Nízke Tatry po Ružomberok, alebo prepojiť D1 cestou R3 od Žiaru nad Hronom do Martina.

Práce na križovatke D1 s obchvatom Bratislavy D4 by sa mali rozbehnúť na jar, povedal minister dopravy Andrej Doležal. „Spoločnosť Budimex v týchto týždňoch projektuje a prvé práce by sa mali začať na jar.“

Za rok 2022 vybral Skytoll na mýte približne 241 miliónov eur, čo je v porovnaní s rokom 2021 vzostup o viac ako štyri percentá. V decembri v roku 2022 vybral správca mýtneho systému na mýtnych poplatkoch približne 17 miliónov eur. V porovnaní s decembrom predminulého roka ide o trojpercentný pokles.

Obchvaty Šale a Sabinova budú najväčšími tohtoročnými stavbami Slovenskej správy ciest. Ich výstavba by mala trvať 36 mesiacov, informovala štátna firma. Sabinovský obchvat bude mať 10 a šaliansky 12 kilometrov a jeho súčasťou bude aj most cez Váh.

Výstavba prešovskej R4 napreduje podľa plánu, v tuneli Bikoš je dokončený náter ostenia, chodníky aj vozovka, informuje Národná diaľničná spoločnosť. Pokračujú ešte práce na technológii tunela, mostných konštrukciách či kanalizácii. Prvá etapa severného obchvatu Prešova, ktorý má 4,3 km, má byť dokončená v lete.

Tento rok chce NDS opraviť takmer desiatku mostov, náklady odhadla na 21 miliónov eur. Najrozsiahlejšou opravou prejde most na ceste I/16 vo Zvolene pri Pustom hrade, medzi najvýznamnejšie opravy patrí oprava estakády na Záhorí pri Sekuliach na D2.

Diaľničné známky sú už drahšie, desaťdňová stojí 12 eur, mesačná zdražela na 17 eur a ročná vyjde na 60 eur. V predaji je ročná známka s platnosťou do konca januára 2024 aj 365-dňová známka, obe sú za 60 eur.

Ministerstvo životného prostredia súhlasilo s výstavbou tunela Karpaty, ktorý má byť súčasťou obchvatu Bratislavy. Viesť by mal pod Malými Karpatmi medzi bratislavskou Račou a obcou Marianka a s dĺžkou takmer 12 kilometrov by sa stal najdlhším na Slovensku.

V budúcom roku by sa mali na Slovensku otvoriť len dva krátke úseky rýchlostných ciest – prvá etapa severného obchvatu Prešova a úsek medzi Tvrdošínom a Nižnou na Orave. Zároveň sa začne výstavba križovatky diaľnic D4 a D1 pri Bratislave a lokálne rozšírenie D1 na 8 pruhov.

Zuzana Čaputová vetovala novelu cestného zákona, ktorá mala riešiť majetkovo nevyrovnané pozemky pod cestami prvej triedy. Argumentovala, že ministerstvo dopravy vyčíslilo finančné dôsledky na 2,6 miliardy eur, čo nebolo kryté v rozpočte.

Termín na ponuky v súťaži o dodávku technológií pre tunel Višňové sa opäť posúva, tentoraz do 31. januára budúceho roka. Ide o ďalší, v poradí piaty posun. Pôvodne plánovala Národná diaľničná spoločnosť ponuky vyzbierať koncom októbra.

Nové, drahšie diaľničné známky na budúci rok sa budú dať kúpiť od štvrtka. Známka na 365 dní zdražie z 50 na 60 eur, s touto cenou sa bude predávať, ak si kupujúci nastaví dátum začiatku platnosti od 1. januára 2023 alebo neskôr.

Štát otvorili nový úsek R2 pri Lučenci, jediný na slovenských diaľniciach tento rok. Autostráda Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce je dlhá 13,5 kilometra a stavali ju od roku 2019. Šoférom ušetrí približne 5 minút za volantom.

Úsek Mýtna - Lovinobaňa je na mapke vyznačený fialovou farbou, oranžovou úseky dokončené od roku 2017, červenou rozostavané, čiernou dostavané dávnejšie a modrou plánované. Zdroj - NDS, ÚVO

Národná diaľničná spoločnosť v pondelok popoludní otvorí úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Úsek medzi Zvolenom a Lučencom má 13,5 kilometra. Stavia ho konzorcium firiem Metrostav a Hochtief, zákazku za 128 miliónov získalo v auguste 2019.

Na budúci rok podľa ministra Andreja Doležala postupne skončí predaj ročnej diaľničnej známky, ktorú si ľudia mýlili s 365-dňovou. Prestanú tak existovať dve podobné diaľničné známky, z ktorých jedna platí presne na kalendárny rok a druhá 365 dní od vybraného dňa.

Ceny diaľničných známok na Slovensku sa od budúceho roku zvýšia, schválila to vláda. Ročné a 365-dňové známky zdražejú zo súčasných 50 na 60 eur, mesačné zo 14 na 17 eur, desaťdňové z 10 na 12 eur.

Finále tendra na dodávku technológií do tunela Višňové sa opäť odsúva. Národná diaľničná spoločnosť stanovila nový termín na predloženie ponúk na 22. december. Posledný známy termín bol 14. december.

Za mýtne služby od SkyTollu by mohol štát na budúci rok zaplatiť 63 miliónov eur. Taká je dohoda medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a prevádzkovateľom elektronického mýta. Už dlhšie bolo jasné, že SkyToll bude v roku 2023 pokračovať aj po vypršaní 13-ročného kontraktu.

Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Tomášovce pri Lučenci by sa mal otvárať 19. decembra, potvrdil to minister dopravy Andrej Doležal. Ak sa úsek v tento deň otvorí, NDS dodrží sľub, že jediný tohtoročný diaľničný úsek otvorí do konca roka. (hn)

O zvýšení cien diaľničných známok bude vláda podľa ministra dopravy Andreja Doležala rozhodovať na budúci týždeň. Známka na jeden rok by mala po novom stáť 60 eur namiesto súčasných 50 eur.

V tendri na dodávku techniky do tunela Višňové sa posúva termín vyzbierania ponúk pre množstvo otázok od možných dodávateľov. „Je tam, myslím, viac ako 200, ak nie 300 rôznych dopytov,“ vysvetľuje minister dopravy Andrej Doležal.

Na budúci rok by sa mohol začať stavať obchvat Šale a rozbehnúť elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné. Vyplýva to z rozvojového programu priorít verejných prác na roky 2023 až 2025 podľa ich technickej prípravy, ktorý schválila vláda

NDS podpísala s poľskou firmou Budimex zmluvu na výstavbu chýbajúcej križovatky bratislavského obchvatu s diaľnicou D1. Cena je zhruba 110 miliónov eur, stavbu zaplatí štát. O zákazku sa uchádzali aj rakúske firmy Strabag a Porr a Váhostav.

Viaceré veľké diaľničné zákazky sa odsúvajú. Záujemcovia o stavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova sa majú hlásiť u diaľničiarov s ponukou v marci. Mierne sa posúva aj termín pre firmy, ktoré by chceli dodať a osadiť technológie do Višňového.

Mesto Prievidza vyčíta štátu pomalú prípravu mestského obchvatu. Časť prvej etapy nemá vydané stavebné povolenie, druhá etapa potrebuje aktualizáciu štúdie realizovateľnosti. Štátni cestári reagujú, že na projekte intenzívne pracujú.

Zo zvažovanej zemplínskej diaľnice na Ukrajinu by sa mohli prioritne postaviť úseky od hranice po Sobrance alebo Michalovce, tvrdia zástupcovia ministerstva dopravy a poradcovia premiéra. Na výstavbu by chceli použiť eurofondy.

Uplynulo už 9 rokov, odkedy štát objednal výstavbu obchvatu Ružomberka, šoféri mali po ňom jazdiť už päť rokov. Prerazená je však len prvá rúra tunela, keďže diaľnicu museli pretrasovať a pribudli ďalšie problémy. Účet sa zvýšil z 227 na 310 miliónov eur a bude rásť.

Na mýte sa v októbri vybralo 21,05 milióna eur, výber za desať mesiacov bol medziročne vyšší o 10,42 milióna eur. Na diaľniciach a rýchlostných cestách sa od začiatku roka vybralo na mýte 140,33 milióna eur, na vymedzených úsekoch ciest prvej triedy 62,58 milióna eur. (tasr)

Zatiaľ je prerazená prvá rúra tunela Čebrať, ktorý je súčasťou budúceho obchvatu Ružomberka (D1 Hubová – Ivachnová). Druhá rúra by mala nasledovať onedlho, celú diaľnicu sľubujú sprejazdniť zhruba do dvoch rokov.

Pri Ružomberku dnes prerážajú diaľničný tunel Čebrať. Jeho výstavba sa skomplikovala, podľa pôvodných plánov mala trasa viesť inokadiaľ, zdržanie nastalo aj tento rok. Zmluvu podpísali ešte v roku 2013.

Výstavba tunela Višňové sa nemusí natiahnuť do roku 2025, povedal minister dopravy Andrej Doležal. Reagoval tak na medializované informácie o možných posunoch v termínoch dokončenia stavby.

Pripravuje sa ďalšia novela na zrýchlenie prípravy a výstavby diaľnic. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala sa má dostať do parlamentu ako poslanecký návrh, ktorý predložia počas výborov k stavebnému zákonu.

Na liptovskom úseku diaľnice D1 medzi Ivachnovou a Važcom obmedzili do druhej polovice decembra dopravu. Dôvodom je výmena zvodidiel na mostoch. „Doprava je presmerovaná v oboch jazdných pásoch do ľavého jazdného pruhu,“ uviedla NDS.

Dokončenie tunela Višňové sa podľa Hospodárskych novín a televízie Markíza môže natiahnuť do konca roka 2025. Nestihol by sa tak ani posunutý termín september 2024, s ktorým počítal predbežný harmonogram prác pod vedením Skansky.

Obchvat Ružomberka by sa mohol sprejazdniť do konca roku 2024. „Následne budú ešte niekoľko mesiacov prebiehať drobné práce, ktoré nebudú negatívne ovplyvňovať premávku,“ hovorí šéf Váhostavu Jiří Skuhra. Platí to, ak sa stavitelia dohodnú so štátom na konečných podmienkach dostavby, napríklad na cene.

Na diaľnice Slovensku chýbajú peniaze aj projekty, hovorí nový generálny riaditeľ Váhostavu Jiří Skuhra. Stavitelia sa tak obzerajú aj po českom trhu. Tam totiž majú aspoň projekty. „Investičná pripravenosť v Česku je násobne väčšia.“

Ministerstvo dopravy chce dať na najbližšie rokovanie vlády návrh na urýchlenie prípravy diaľnic, ktorý by mal podľa neho ušetriť aj viac ako 18 mesiacov. Niektoré prípravné procesy by bežali súbežne, napríklad štúdia zároveň s dokumentáciou pre územné rozhodnutie.

Na Slovensku je vo výhľade jediná väčšia diaľničná zákazka, a to pokračovanie severného obchvatu Prešova. „Obávam sa, že skôr treba očakávať, že niektoré firmy to nemusia prežiť a že pracovná sila bude migrovať tam, kde práca bude,“ hovorí generálny riaditeľ Váhostavu Jiří Skuhra.

Foto N - Tomáš Benedikovič

Z veľkých cestných a železničných dopravných projektov naplánovaných v stratégiách v roku 2014 sa uskutočnil len zlomok. Najvyšší kontrolný úrad upozornil, že zo železničných to bolo osem percent a z cestných 18 percent.

Diaľničný tunel Čebrať pri Ružomberku by mali preraziť koncom novembra alebo začiatkom decembra tohto roka. V živom vysielaní na sociálnej sieti to oznámil minister dopravy Andrej Doležal.

Minister dopravy Andrej Doležal dúfa, že vláda schváli návrh na zvýšenie cien diaľničných známok, ktorý je zatiaľ v pripomienkovom konaní. „Dúfam, že to vládou prejde,“ povedal a pripomenul, že raz už takýto návrh neprešiel.

Kontrakt na vybudovanie križovatky D1 s obchvatom Bratislavy (D4) by sa mal podpísať o niekoľko dní, avizuje minister dopravy Andrej Doležal. Víťaz tendra, poľský Budimex, následne prevezme stavenisko a do 30 dní by mal začať stavať.

Národná diaľničná spoločnosť plánuje do konca tohto roka vypísať súťaže ešte zhruba za 40 miliónov eur. V budúcom roku má pripravené súťaže v objeme približne 140 miliónov eur, oznámil investičný riaditeľ NDS Stanislav Beňo.

Vláda by mala zobrať ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi kompetencie spojené s výberom mýta, píše Ján Kováč. Doležal chystá predĺženie zmluvy so SkyTollom, ktorý za 13 rokov obral štát o polovicu mýtnych výnosov. Podľa ministrových krokov to vyzerá tak, že nepresadzuje záujmy štátu, ale SkyTollu.

Vláda by mala zakázať predĺženie zmluvy s firmou SkyToll, lebo opäť hrozí, že za výber mýta bude platiť nafúknuté sumy, píše Ján Kováč. Pred podpisovaním ďalších zmluvných dodatkov musí byť jasné, koľko to celé bude stáť. Zatiaľ len nahrubo odhadli, že do 50 miliónov.

Najčítanejšie teraz

Týždňový newsfilter: Prezidentka po boku Pavla odštartovala kampaň za znovuzvolenieFoto - Deník N/Gabriel KuchtaČesko by po víťazstve Pavla malo zvážiť, či nezrušiť priamu voľbu prezidentaPriaznivci Petra Pavla pred Národným múzeom. Foto - Deník N/Gabriel KuchtaPoraď si, ako vieš, ale zachráň, preboha, tých Francúzov, povedali Pavlovi z UNPROFOR. A on ich zachránilPetr Pavel bol najvyššie postaveným vojakom v štruktúrach NATO.  Foto – TASRNečakaná gratulantka. Opisujeme, ako sa zrodila prekvapivá návšteva Čaputovej u PavlaFoto - Deník N/Gabriel KuchtaMaliar Vladimír Ossif: Pochopil som, že ak chcem slobodne žiť a tvoriť, musím odísťVladimír Ossif. Foto N - Tomáš HrivňákStereotypom o Slovákoch som neverila, no potom ma chcel jeden predstaviť rodine po mesiaci randenia, hovorí PortugalčankaIlustračné foto - PexelsHigh 5ive: Vieme, že to nevieme. Pozrite si zbierku otázok, na ktoré niet odpovedíIlustračné foto - National Photo CompanyPárový terapeut Lucian Kantor: Ideálny partner neexistuje. Ak sa upnete na hľadanie „toho pravého“, je to obrovská pascaLucian Kantor. Foto - archív L. K.Spice Girls: Bol to len umelo vyprodukovaný pop na zarábanie peňazí alebo začiatok skutočnej dievčenskej sily?Z dokumentu Spice Girls: Ako dievčenská sila zmenila svet (v Británii vyšiel dokument s názvom Spice Girls: How Girl Power Changed Britain). Foto - Channel 4Zemana na Hrade strieda Pavel. Babiš je na ceste stať sa českým Ficom, predpovedajú politológ i novinárkaPetr Pavel po zvolení za prezidenta. Foto - Gabriel Kuchta/Deník NČesi už nevedia, ako sa pomstiť za oslobodenie Prahy. Ruské médiá zdôrazňujú postoj Petra Pavla k RuskuFoto: Tomáš Hrivňák, Deník NRáno s NHL: McDavid útočí na najlepšiu sezónu storočia. Budaj na nečakanom tréningu žasol nad jeho pracovnou morálkouConnor McDavid. Foto - TASR/APPoľskí turisti kedysi zbožňovali Slovensko, potom však prestali chodiť. Ako to zmeniť?Turisti na Kasprovom vrchu na hranici Poľska a Slovenska. Foto - TASRDjoković po vyrovnaní Nadala ocenil trpezlivosť ľudí s jeho charakterom. Aj v 35 rokoch dominuje, lebo zmenil svoju hruRadosť Novaka Djokovića z 22. grandslamového titulu. Foto TASR/AP

Nové na Dennikn.sk

Včera 19:14Týždňový newsfilter: Prezidentka po boku Pavla odštartovala kampaň za znovuzvolenieVčera 18:59Vlhová ide na majstrovstvá sveta bez formy. Je však v podobnej situácii, ako keď vyhrala glóbusVčera 16:16Shooty: Tatíček 2.0Včera 16:01Vlhová sa hnevá. Robila veľké chyby, tak zle nešla slalom dlhé rokyVčera 15:27Denník N zdražuje predplatné tlačeného vydania v priemere o 2 eurá za mesiac, dôchodcov sa to netýka Včera 13:49Djoković po vyrovnaní Nadala ocenil trpezlivosť ľudí s jeho charakterom. Aj v 35 rokoch dominuje, lebo zmenil svoju hruVčera 13:14Česko by po víťazstve Pavla malo zvážiť, či nezrušiť priamu voľbu prezidentaVčera 12:53Poraď si, ako vieš, ale zachráň, preboha, tých Francúzov, povedali Pavlovi z UNPROFOR. A on ich zachránilVčera 11:10Nedeľná nekázeň: Kamene a chliebVčera 11:02Namiesto zvýšenia počtu volebných obvodov sa tu straší zmiešaným volebným systémomVčera 10:09Danglár: Najvyšší časVčera 09:19Česi už nevedia, ako sa pomstiť za oslobodenie Prahy. Ruské médiá zdôrazňujú postoj Petra Pavla k RuskuVčera 09:04Spoliehal sa aj na Čaputovej stratégov. Kto pomohol Pavlovi dostať sa na HradVčera 06:59Ráno s NHL: McDavid útočí na najlepšiu sezónu storočia. Budaj na nečakanom tréningu žasol nad jeho pracovnou morálkou28.01 21:21Danglár: Nemusíš sa báť28.01 21:06Nečakaná gratulantka. Opisujeme, ako sa zrodila prekvapivá návšteva Čaputovej u Pavla28.01 19:09Babišova kampaň sa otočila proti nemu. Štyri faktory, ktoré rozhodli české voľby28.01 18:22Tri prehry po sebe, napriek tomu hovorí o veľkom úspechu. Babiš už mobilizuje na ďalšie voľby28.01 16:16Vo Vlhovej tíme nevedia, čo sa deje, mala najväčšiu stratu za dlhé obdobie. Takto ju nevidíme často, vraví asistent trénera Gemza28.01 15:45Kým Pavel zaplnil námestie, Babiš sa stretol so stalinistom. Ako sa zrodil výsledok českých volieb28.01 15:11Zemana na Hrade strieda Pavel. Babiš je na ceste stať sa českým Ficom, predpovedajú politológ i novinárka28.01 14:28Pozrite si výsledky druhého kola českých prezidentských volieb na podrobnej mape28.01 12:23Áno Lukašenkovi, nie vojne. Bieloruska Sabalenková sa zriekla psychológa a vyhrala Australian Open28.01 11:07High 5ive: Vieme, že to nevieme. Pozrite si zbierku otázok, na ktoré niet odpovedí28.01 10:20Zdravšia alternatíva športových nápojov? Prečo je po tréningu vhodné piť nealkoholické pivo28.01 10:17Príbeh najdrahšej cibule na svete: Na Filipínach stojí toľko, že ju musia pašovať28.01 09:4125 najsmiešnejších udalostí januára: elektrošoky vo fitku, mrož na pláži a nevydarený Nový rok28.01 09:34Cenový strop na ropu spôsobuje kolaps príjmov Ruska28.01 09:11Čikovský, Obradovič: Dzurinda už raz bol na smiech (+ video)28.01 07:17Ráno s NHL: Táto liga nie je pre starých ani nízkych, ale Halák v nej stále bojuje o vytúženú métu