Radíme športovcom

Ak vás pri lyžovaní pália stehná a bolia kolená, používate pri ňom zlé svaly. Reportér Michal Červený si vyskúšal tréning, ktorý treba absolvovať, ak sa chcete na svahu vyhnúť nielen rýchlej únave, ale aj zraneniam.

Keď hráte futbal každé tri dni, je to kompletne iný šport, hovorí Eugenio Albarella, ktorý kondične viedol SSC Neapol či Juventus. Rezervy vidí v mentálnej príprave. „Do tejto neviditeľnej prípravy zaraďujem aj stravovanie či hráčov život,“ hovorí, keď dostane otázku na krízu, ktorú prežil Stanislav Lobotka.

Pri únave z nedostatku spánku nám pomôže športová aktivita, vysvetľuje športový vedec Milan Sedliak. „Ak je dostatočne náročná a intenzívna, vyplaví sa adrenalín, ktorý na určitý čas oddiali pocity ospalosti.“ Prechádzka preto nemusí stačiť.

Ste nevyspatý a chcete športovať? Dôležité je načasovanie, tvrdí nová štúdia. Odporúča trénovať ráno, prípadne čo najskôr po prebudení. „Štandardne je však výkon v ranných hodinách o 5 až 10 percent horší,“ upozorňuje športový vedec Milan Sedliak.

Ťažím z toho, ako dobre som bol od dieťaťa atleticky vedený, hovorí v rozhovore lekár a bežec Peter Ďurec. „Tréner dbal na správnu techniku, k dlhým tratiam som prešiel postupne. Beh je len jeden. Ak dokážete zabehnúť dobrú desiatku, zvládnete aj dobrý polmaratón. K dobrej desiatke zase potrebujete dobrú päťtisícku.“

Vyššia únava je v týchto dňoch normálna. Riešenie môže byť triviálne, napríklad viac spánku, ak nezaberie, treba ísť k lekárovi. Jesenná únava býva spojená s posunom času a aj s úbytkom slnečného svetla, ktoré podmieňuje zmenu cirkadiánnych rytmov. Návšteva doktora je namieste vtedy, ak únava pretrvá viac ako dva týždne.

Beh po asfalte nemusí byť problémom, nie však pre deti, tie by sa mu mali vyhýbať, radí ortopéd a bežec Peter Ďurec. Vysvetľuje tiež, prečo je takmer nemožné vyhnúť sa artróze, v čom beh a cyklistika pomáhajú a v čom škodia, a rozpráva aj o tom, ako veľmi kĺbom ubližuje obezita.

Peter Ďurec z Banskej Bystrice mohol byť top európsky bežec, radšej robí ortopéda. Trénuje behom do a z práce, aj tak je najlepším Slovákom a v októbri zabehol štvrtý najrýchlejší polmaratón slovenskej histórie. V rozhovore hovorí aj o tom, prečo by aktívni ľudia mali brať lieky na kĺby a aké účinné látky by mali obsahovať.

Peter Ďurec. Foto N – Peter Kováč

Andrej Brník schudol 56 kíl a opisuje, čo všetko dnes v živote robí inak. „Trikrát do týždňa mám tréningy, chodím veľa pešo a venčím psa viac ako hodinu. Tento rozhovor nahrávame naobed a ja som už stihol ráno spáliť vyše tisíc kalórií,“ vysvetľuje v novej epizóde Športovej vedy.

Foto N - Tomáš Hrivňák

Rekreačný beh kolená neničí, naopak, sú silnejšie a chrupavka je odolnejšia, tvrdia vedci. Keď oskenovali kolenné kĺby amatérov, ktorí začali prípravu na maratón, všimli si náznaky poškodenia, ktoré sa pravidelným tréningom zmenšili. O výhodách behu pre kolená preto hovoria „sebavedome a s istotou“, napriek tomu sú ľudia, ktorým beh neodporúčajú.

Erling Haaland v novom dokumente približuje starostlivosť o svoje telo. Jej súčasťou sú potraviny ako srdce a pečeň, no aj spánok či filtrovaná voda. „Toto jasne dokazuje, že vrcholoví športovci nie sú metabolicky ani zďaleka bežní ľudia,“ hovorí fyziológ a výživový špecialista Boris Bajer o tom, koľko toho Haaland zje.

Sme jednovaječné dvojčatá, on behá o 9 rokov kratšie, no je lepší vytrvalec, píše reportér Peter Kováč o bratovi Michalovi, ktorý bol na maratóne v Košiciach druhým najlepším Slovákom. Michal v rozhovore vysvetľuje, ako musel schudnúť a čo všetko urobil, aby sa za päť rokov dostal medzi slovenskú špičku. „Kľúčové boli ,sedliacke‘ tréningy,“ hovorí.

Michal a Peter Kováčovci. Foto – Roman Švec

Po štyridsiatke spomaľujeme, odborník vymyslel kalkulačku pre bežcov, ktorá každému ukáže, ako veľmi. Špecializovaný portál Runner’s World pri tejto téme oslovil skupinu expertov, ktorí zostavili päť rád, ako spomaľovanie vo vyššom veku pribrzdiť.

Krémy sú pri celulitíde iba krátkodobé riešenie, treba zmeniť životosprávu, vysvetľujú vedci Ľudmila Oreská a Viktor Oliva. „Prestaneme aplikovať preparáty a účinok sa vytratí, takže sa žena vráti tam, kde bola.“

Ako na celulitídu: skúste silový tréning, pozor na alkohol a drastické chudnutie, radia športoví vedci Ľudmila Oreská a Viktor Oliva. „Fajčenie alebo konzumácia vyprážaných jedál podporujú tvorbu voľných radikálov v organizme, čo ovplyvňuje funkciu ciev a prispieva k zhoršeniu problému,“ hovoria.

Káva pred večerným tréningom nie je dobrý nápad, naznačuje štúdia, ktorá sledovala hráčov ragby, u ktorých sa po aktivite spánok skrátil až o 210 minút. Podľa odborníka mal uvedený výskum viaceré limity, no športovcom radí strážiť si večernú dávku kofeínu.

S paličkami na severskú chôdzu choďte aj do divadla, hovorí špecialista Tomáš Mihalík. Pri takejto chôdzi človek spáli viac tukov, naberie svaly v hornej časti tela a pomáha aj pacientom s Parkinsonovou chorobou.

Ako na diabetes pri športe: Aktívny život môže byť kľúčový, ale pozor na hodnoty glykémie. Odborníčka Ľudmila Oreská má diabetes odmalička a v novej epizóde Športovej vedy vysvetľuje, ako sa s hendikepom naučila žiť a čo nosí v taške ako prvú pomoc.

Ľudmila Oreská. Foto N - Pavel Bielik

Keď Jürgen Klopp prišiel do Liverpoolu, zmenil tréning a zrazu malo 12 hráčov rovnaké zranenie. „Sám prišiel na to, že v Premier League nemožno trénovať ako v bundeslige,“ hovorí v rozhovore o letnej príprave futbalistov Roman Švantner, kondičný tréner, ktorý viedol aj Martina Škrtela. Ten Kloppa v Liverpoole zažil.

Pri behu treba piť inak ako na bicykli, vysvetľuje odborník na výživu a v rozhovore upozorňuje aj na ďalšie úskalia pitného režimu pri športe. Kolové nápoje podľa Martina Čupku nemusia mať len negatíva. „Plusom je stabilizácia žalúdka, preto občas môžeme vidieť cyklistov na pretekoch dať si zopár hltov.“

Polievka môže byť po tréningu lepšia ako pivo, pomôcť vie aj kola, radí odborník Martin Čupka v rozhovore o pitnom režime pri športe. Radí, čo v prípade, ak zabudneme piť pred tréningom, ako si doma vyrobiť izotonický nápoj a ako piť počas turistiky v horách.

Najkrajší pocit pri behu je, keď človek zabudne, že sa hýbe, hovorí Peter Kováč – bežec, fotograf a autor knihy Od antilopy po Zátopka. „Akoby som sedel v kine, nevnímam námahu, príroda ubieha okolo mňa a kilometre pribúdajú samy. To je to, čo ma na behu najviac priťahuje.“

Šport je fajn, ale občas zaraďme intenzívnejší tréning a dajme si bryndzu, ukazuje nová štúdia slovenských vedcov. „Telo, ktoré sa hýbe, osídľujú prospešné baktérie,“ vysvetľuje športový vedec Viktor Bielik.

Operácie kolien sú krajné riešenie, hovorí Roman Švantner, kondičný tréner elitných slovenských športovcov. „Ako základný liek pohybového aparátu vnímam pohyb vo forme cielených cvičení s progresívne narastajúcim zaťažením, a nie operačný zákrok,“ hovorí.

Ortopéd pri bolesti kolien nie je jediná možnosť, najprv vyhľadajte odborníka, ktorý vám povie, ako správne cvičiť. Reportér Michal Červený už 20 rokov bojuje s bolesťami kolien, teraz ich na chvíľu dostal pod kontrolu. A predtým vyskúšal azda všetko: operácie, vložky, laser či ortézy.

Drep na jednej nohe, ktorý je teraz dôležitou súčasťou môjho tréningu. Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič

Genetický doping je už dnes reálnou hrozbou, hovorí biochemik a odborník z Antidopingovej agentúry SR Tomáš Pagáč. „To, že sa niekomu zmenia gény, neznamená, že z neho bude nový Usain Bolt, no môže si pomôcť napríklad EPO-m.“ Pagáč zároveň verí, že aj takéto prípady bude možné odhaliť.

„Na každej škole téma Xanax padla, na internete som našiel presné návody, čo má dieťa povedať, aby mu pediater liek predpísal,“ hovorí Tomáš Pagáč z Antidopingovej agentúry SR. Myslí si, že môže ísť o internetovú výzvu, ktoré sú pre mladých novým veľkým rizikom. Na Slovensku už zaznamenali predávkovanie paralenom či výzvu na uvarenie kuracieho mäsa s liekom proti kašľu.

Spaľovače tukov zvyčajne nefungujú, informácie o produktoch sú často vytrhnuté z kontextu, vysvetľuje odborník z Antidopingovej agentúry SR Tomáš Pagáč. „K najefektívnejším spaľovačom patrí kofeín, ten bežná populácia užíva pravidelne, ale že by sme boli všetci štíhli, to sa nedá povedať.“

Viac ako cigarety a alkohol ohrozujú zdravie detí energetické nápoje, žuvací tabak či liek Xanax, upozorňuje Tomáš Pagáč z Antidopingovej agentúry SR, ktorý prednáša na základných a stredných školách o zakázaných látkach. „Výnimkou nie sú ani deti vo veku 10 rokov, z dlhodobého hľadiska hrozia srdcové problémy aj obezita,“ hovorí o energetických nápojoch.

Tomáš Pagáč. Foto N – Peter Kováč

Gaconov test je jednou z pokročilých a fyzicky náročných metód, ako si zlepšiť kondíciu. Test má základy v atletike, dnes ho rád využíva Mauricio Pochettino, bývalý tréner PSG. „Testom zistíme, aký motor sa nachádza pod kapotou športovca, a podľa toho vieme nastaviť tréningové zóny a optimalizovať tréning,“ vysvetľuje odborník Leo Lendvorský.

Nová štúdia naznačuje, že chôdza môže významne pomôcť eliminovať ďalšie bolesti kolien. Najviac pomohla pacientom, u ktorých sa osteoartróza kolena len začala. Pomocou chôdze oddialili nástup nových bolestí a klesla miera ďalšieho štrukturálneho poškodenia kĺbov.

Bežec a reportér Peter Kováč na vlastnom príklade ukazuje, prečo fungujú sústredenia vytrvalcov vo vysokej nadmorskej výške. „Zrejme budem patriť k nonresponderom,” volal sklamaný trénerovi pri pohľade na výsledky krvných testov, no napokon si osobný rekord na 3-tisíc metrov zlepšil o 10 sekúnd.

Záleží vôbec na tom, či som sa zlepšil? pýta sa Peter Kováč v poslednej časti seriálu Behanie v Keni. „Môj bezstarostný život to nezmení, no Keňanom ide o všetko,“ píše. Pre mnohých z nich je beh jedinou cestou z chudoby, nie zábavou ako pre nás.

Foto N – Peter Kováč

Naozaj treba pre zdravie 10-tisíc krokov denne? Zbytočne veľa, je to len marketing, reaguje veda. Výskumy ukázali, že navýšenie krokov počas dňa výrazne prispieva k dlhovekosti a celkovému zdraviu, no len po určitú hranicu. Po jej prekonaní už kroky navyše prestávajú byť efektívne.

Dlhý covid pribrzdil na celé týždne aj viacero vrcholových športovcov, teraz s odstupom času upozorňujú na chyby, ktoré urobili pri návrate k tréningu. „Začala som behať príliš skoro a doplatila som na to,“ hovorí americká atlétka Kate Graceová. Pomohlo jej viac pokory, turistika aj hrudný pás na meranie srdcového tepu.

Tréner najlepšieho maratónca histórie Eliuda Kipchogeho v rozhovore vysvetľuje, prečo sa urputne nedržať bežeckého plánu. „Zverencom neurčujem jedno tempo, ale rozsah, ktorý by mali dodržať. Záleží na výkonnosti a takisto na pocitoch,“ hovorí Patrick Sang, strieborný z olympiády aj majstrovstiev sveta, v ďalšej časti seriálu Behanie v Keni.

Inštruktorka jogy Vera Sentešová v rozhovore hovorí, že ak sa cítite nemožne, že nedokážete urobiť stojku, možno ste u zlého učiteľa. „Ľudia, ktorí na Instagrame predvádzajú krkolomné pozície, škodia tak sebe, ale aj nereálnemu obrazu o tom, čo je joga,“ myslí si zakladateľka štúdií YoGO.

Vera Sentešová. Foto N - Tomáš Benedikovič

Slnečné okuliare nenoste ráno, pri kúpe si stačí všímať dve veci, radia oční lekári aj vedci. Športovci by sa mali zamerať aj na veľkosť okuliarov a platí to aj pre tých, ktorí vybehnú z domu len na pár minút. „Vystavovanie pokožky slnku sa sčítava,“ upozorňuje očná lekárka.

Pri vysokej vlhkosti je športovanie kritické už pri 27 stupňoch Celzia, upozorňujú odborníci a radia, ako behať v teple a vlhku. V sobotu v Brooklyne po polmaratóne zomrel bežec, pričom smrť mohlo zapríčiniť aj počasie. „Srdcová frekvencia môže narásť o 10 až 20 úderov za minútu,” varuje vedec.

Kenskí bežci prakticky nestrečingujú a na zlepšenie výkonu to ani nepotrebujú, hovorí americký expert a spisovateľ Jason Karp. „Výskumy dokázali, že pravidelný strečing znamená lepšiu flexibilitu, čo je nepochybne pozitívna vec, napríklad smerom k starnutiu a k lepšej mobilite vo vyššom veku. Strečing ako prostriedok na rýchlejšiu regeneráciu či rýchlejší beh nie je potvrdený.“

Tréning Keňanov nemá vedecký základ, hovorí Jason Karp, americký expert a spisovateľ, ktorý sa presťahoval do Itenu, kde má vlastnú tréningovú skupinu. „Ich potenciál je ešte väčší,“ hovorí v rozhovore s Petrom Kováčom v šiestej časti seriálu Behanie v Keni.

Keď sa odborník pozerá na postavu reportéra Petra Kováča, hovorí mu, že má žalostnú šancu na výnimočné vytrvalostné výkony. „Keňania majú úzke tenké nohy s minimálnym svalstvom, čo napomáha bežeckej ekonomike,“ hovorí Jason Karp v piatej časti seriálu Behanie v Keni.

Jedným z výrazných rozdielov medzi mojimi a kenskými nohami bol objem svalov na lýtkach. Menší objem je pri vytrvalostnom behu výhodou. Fotografia je z pretekov v Žiari nad Hronom v roku 2018. Foto – Mirka Kováčová

Behanie v takej nadmorskej výške? To je bolesť hlavy a zlý spánok, opisuje Peter Kováč, ktorý strávil mesiac v kenskom Itene. Vo štvrtej časti seriálu Behanie v Keni opisuje, ako nespravil chybu ako jeden švajčiarsky bežec, ktorý musel domov odísť skôr.

Na bežca bielej pleti kričia domáce deti mzungu, čo znamená beloch. V kenskom Itene sa belochov ešte pred pár rokmi báli, dnes sa im už prihovárajú. Môže za to bežecký boom, bežci z celého sveta sem chodia trénovať. Reportér Peter Kováč tam strávil mesiac, prečítajte si prvú zo série jeho reportáží.

„Na tomto behajú?“ kladie si otázku bežecký majster Slovenska Peter Kováč, keď prvýkrát behá v kenskom Itene, domove svetovej bežeckej elity. Presťahoval sa tam na mesiac, aby zistil, ako vznikajú bežeckí šampióni. Prečítajte si prvú zo série jeho desiatich reportáží.

Foto N – Peter Kováč

Nemusíte cvičiť hneď ráno, noste so sebou lyžičku. Odborníčka na výživu Nikoleta Šimonová v novej epizóde Športovej vedy vysvetľuje, ako si udržať dobré návyky, keď máme málo času: „Snažím sa klientov presvedčiť, aby si začali plánovať aspoň základné veci. Čaká vás dlhý deň v práci? Nakúpte si potraviny o deň skôr.”

Štíhle modelky majú oveľa viac vnútrobrušného tuku ako športovkyne, upozorňujú odborníci Barbara Ukropcová a Jozef Ukropec. Ďalšia časť seriálu Chudnutie je aj o tom, ako efektívne skladovať a využiť tuk.

Pizza môže byť pred pretekmi vhodným jedlom, avšak najneskôr 48 hodín pred štartom. Pozor aj na tekutiny, časovanie jedla či veľkosť porcií. Keďže sa v apríli rozbieha viacero bežeckých podujatí, pripravili sme stručný návod, čo robiť v týždni pred pretekmi.

Elitní bežci si merajú laktát – využívajú metódu dostupnú pre všetkých, vďaka ktorej zistia, kedy je tréning najefektívnejší a bez prekyslenia. „Laktát má však v našom tele nevďačnú pozíciu,“ píše Peter Kováč.

Troch odborníkov sme sa v ankete pýtali na tri populárne diéty: keto, detox a prerušované hladovanie. „Redukcia hmotnosti nastať môže, ale je tu množstvo rizík,“ varujú odborníci v ôsmej časti seriálu Chudnutie. Diéty môžu podľa nich viesť k narušeniu vzťahu s jedlom a dostať nás do začarovaného kruhu.

Nové na Dennikn.sk

07:00Stačilo pár dní, aby FIFA ukázala svoju tvár. Dúhové pásky však nosia odvážne ministerky 06:38300 slov z MS: Lionel Messi opäť zachránil Argentínu, keď to potrebovalaVčera 21:18Vláda sa dohodla s lekármi, hromadné odchody z nemocníc už nehroziaVčera 20:37300 slov o Vlhovej: Síce štvrtá, no tak dobre v Killingtone ešte nešla. A zmenšila manko na vlažnú ShiffrinovúVčera 16:49Eustreamu chcú zobrať polovicu zisku, daň pre Slovnaft pripravujú nanovoVčera 16:00Chcel Charles zosadiť kráľovnú? A oklamal britský novinár princeznú Dianu? Čo je pravda a čo lož v seriáli The CrownVčera 14:29Ruské zločiny z roku 2014Včera 14:26Nadstranícka dohoda je mŕtva. S výnimkou ČínyVčera 14:11Veriaca queer žena: Kňaz mi povedal, že podstatné je, aké ovocie nám prinášajú vzťahy, ktoré mámeVčera 13:22Autor Vývoja bojov Pataj: Zvrat vo vojne priniesli západné raketometyVčera 12:00Budeme vás brániť pred nacistami, kam by si šla, povedal jej ruský vojak. Ukrajinka Nasťa spomína na útek z ChersonuVčera 11:58Na Ukrajine bojujeme so satanom, vyhlásila cirkev. Kremeľ bude vo vojne pokračovať ideologickyVčera 11:28Spoluzakladateľ Smeru Hanzel žaluje šéfa pozemkového fondu. Nepáči sa mu, že jeho dcéru obviňuje z podvodu s pôdou štátuVčera 09:31Komentátori Denníka N: Môžu umierať ľudia, nie je priestor na Matovičove zákernosti (+ video)Včera 09:19Hladomor v roku 1921 zabil milióny Rusov, krajine pomáhali Američania. Rusko teraz zakázalo dokument o ňomVčera 08:00Strácali milióny, pomáhali diktátorom a zastavila ich až razia v luxusnom hoteli. Muži, ktorí predali futbalVčera 07:0050 Cent a pašeráci. „Máme len tento veľký štadión a ostatné je katastrofa“ (reportáž z futbalu v Severnom Macedónsku)Včera 06:00300 slov z MS: Deň pred zápasom im polícia poslala varovanie. Iránci tentoraz vlažne spievali hymnu25.11 20:44High 5ive: Goncharov – najlepší film o mafii od Scorseseho, ktorý ste nevideli25.11 20:04Vždy cítim, že existuje nádej a spôsob, ako klimatickú krízu napraviť, hovorí svetoznáma polárna fotografka25.11 19:13Rozpočet nemá podporu SaS, liberáli zaň nezahlasujú, ani keď v ňom budú výdavkové stropy25.11 19:02Ocenená Lúčom z tmy Gabriela Radičová: rómčina je na našom konzervatóriu povinná, učia sa ju aj žiaci z majority25.11 19:00Newsfilter: Držme palce ľuďom, ktorí sa od decembra nedostanú na operácie25.11 18:47Graf dňa: Cenový strop na ruskú ropu zatiaľ Kremeľ o príjmy neoberie25.11 18:25Ako oživiť a zútulniť domov? Základom je premyslený koncept, pomôžu farby, textílie aj rastliny25.11 17:43Výrobca betónových dlažieb Premac po nebývalých ziskoch zdvojnásobí košickú výrobu25.11 17:41Putin ako Stalin: pácha Rusko na Ukrajine genocídu?25.11 17:09Stabilizačný príspevok navrhol politik, ktorého označujú ako nestabilného (udalosti týždňa)25.11 16:36Definitívny záver vyšetrovania smrti Milana Lučanského: Bývalý policajný prezident spáchal samovraždu25.11 16:00Rýchlejšie, silnejšie, vyššie. Ako sa Italo Balbo pokúsil vyhrať boj o fašistické nebo