Leo Express začal prevádzku vlakov na trati medzi Bratislavou a Komárnom. Český prepravca vlani uspel v súťaži, premávať začal po tom, čo vstúpil do platnosti nový grafikon. (čtk)
V noci na nedeľu 10. decembra začne platiť nový železničný grafikon. Železničná spoločnosť poupratovala prémiové IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Pribudne Dunajská strela od Leo Expressu.
V Nemecku sa začal ďalší štrajk rušňovodičov, potrvá do piatka večera. Deutsche Bahn očakávajú, že vypravia približne pätinu diaľkových spojov. Odbory GDL sa snažia prinútiť železnice zvýšiť platy zamestnancov.
Ukrajinské železnice skúšajú prevážať nákladné autá z Poľska na Ukrajinu vlakmi. Chcú sa tak vyhnúť blokádam poľských vodičov na hraniciach a umožniť návrat kamiónov na Ukrajinu.
Desaťkilometrová rýchlosť pri bratislavskej hlavnej stanici nie je hlavným problémom železničiarov. Na rýchly zásah im stačí 200-tisíc eur. Na opravy a údržbu tratí po celej krajine by však potrebovali takmer miliardu.
Nový železničný grafikon prinesie výlukovú redukciu vlakov na Záhorí aj posilnenie dopravy do maďarskej Rajky. Vlaky InterCity budú mať nové zastávky vrátane bratislavských Vinohradov, čo povedie k predĺženiu jazdného času.
Železničnú dopravu pri Palárikove čiastočne obnovili, podľa ŽSR bude jazdiť zatiaľ po jednej koľaji a obmedzenou rýchlosťou. Dopoludnia sa medzi Tvrdošovcami a Palárikovom vykoľajil nákladný vlak, čo zablokovalo dopravu na hlavnej trati Bratislava – Nové Zámky.
Rakúske železnice ÖBB nasadia drony na odhaľovanie prekážok na ťažko prístupných tratiach. Týkalo by sa to napríklad popadaných kameňov či vplyvov počasia. V súčasnosti musia chodiť na trať zamestnanci.
Medzi Palárikovom a Tvrdošovcami sa vykoľajil nákladný vlak, železničnú dopravu dočasne prerušili. V úseku na hlavnom ťahu medzi Bratislavou a Novými Zámkami premávajú autobusy.
V Trenčíne otvorili nové záchytné parkovisko pri železničnej stanici Trenčín-Zlatovce. Zákazku za zhruba 200-tisíc eur získala firma Pemal z Hornej Súče. Kapacita je 60 áut, pribudol aj prístrešok so stojanmi na bicykle. Parkovisko je bezplatné.
Rokovania odborov nemeckých rušňovodičov s Deutsche Bahn skrachovali, nasledovať bude ďalší štrajk. Termín protestov zatiaľ odborári z GDL nespresnili. Minulotýždňový štrajk masívne ovplyvnil dopravu v celej krajine.
Nemecko oznámilo plány na vybudovanie približne 30 kilometrov dlhého železničného tunela popod Krušné hory na hraniciach s Českom, ktorý výrazne skráti cestu medzi Drážďanmi a Prahou – z takmer 2,5 na približne 1 hodinu.
Slovenskú firmu HMH, ktorá vyvíja bezpečnostné systémy pre železničnú dopravu, preberá nemecký koncern Siemens. HMH patrí s vyše 34-percentnou rentabilitou medzi najziskovejšie podniky v krajine a Nemcom pomôže v rýchlejšom obsadzovaní stredoeurópskych železničných trhov.
Budúci rok nás určite uvidíte aj v železničných projektoch, avizuje manažér firmy Budimex Grzegorz Domaradzki. Poľská firma stavia križovatku D1 s D4, no postupne plánuje na slovenský trh preniknúť viac, na čo bude potrebovať aj viac pracovníkov.
V Nemecku sa po 20 hodinách skončil výstražný štrajk rušňovodičov za vyššie mzdy. Deutsche Bahn postupne začali obnovovať prevádzku, s prechodom na bežný cestovný poriadok však počítajú až v piatok. Odbory hrozia štrajkom aj cez Vianoce.
Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia dočasne povedie Jaroslav Daniška, ktorý na poste generálneho riaditeľa nahradil Romana Gona. Zmena nastala aj v predstavenstve, novými členmi sa stali Matej Hambálek a Miroslav Hopta.
Železnice očakávajú, že modernizáciu trate medzi Popradom a Lučivnou dokončia v decembri, pôvodný termín bol v auguste. Úsek je súčasťou hlavnej trate Žilina – Košice, cena prác sa postupne navýšila z 97 na 118 miliónov eur bez DPH.
Práce na rozšírení D1 od Bratislavy smerom na Senec sa rozbehli. Poľská firma Budimex, ktorá kontrakt získala pred rokom, robí prekládky inžinierskych sietí, hlavná časť prác by sa mala začať o rok, opisuje v rozhovore jej manažér Grzegorz Domaradzki.
ZSSK hlási na noc zo soboty na nedeľu výpadok predaja lístkov cez internet. Lístky sa budú dať kúpiť len vo vlaku, v pokladniciach, ak budú otvorené, alebo pomocou SMS. Obmedzenie potrvá od soboty 23.30 do nedele 6.30.
ŽSR chcú v roku 2026 začať modernizovať trať medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou. Počítajú s nákladmi 145 miliónov eur, s veľkým tunelom už nerátajú. V Krásne plánujú postaviť prestupný terminál.
Vlaky Leo Expressu pre trať Komárno – Bratislava majú asi 10 rokov a vyrobili ich v Nemecku, vysvetľuje riaditeľ firmy Peter Köhler. Meškania na južnej trati chce minimalizovať aj tým, že na nej nebudú striedať rôzne vlaky, ako to bolo doteraz.
Novým riaditeľom ŽSR sa stane bývalý manžel ministerky Denisy Sakovej Alexander Sako, ktorý pôsobil v SPP a Dopravnom podniku Bratislavy. Radoslav Štefánek tak strávil na čele železničného podniku len zhruba mesiac.
Vlaky na trati Komárno – Bratislava sa nezrýchlia, ani keď ich v decembri prevezme Leo Express. Začnú totiž jazdiť v hustejšom takte, trať má iba jednu koľaj a aj na tej sú obmedzenia. „Dovolená maximálna rýchlosť je tam v priemere 50 až 60 kilometrov za hodinu,“ vysvetľuje riaditeľ Leo Expressu Peter Köhler.
Vo vlakoch sa tlačiť nebudete, ich výkony stúpnu o viac než 50 percent, sľubuje Peter Köhler, riaditeľ Leo Expressu, ktorý začne o mesiac premávať na linke Bratislava – Komárno. Cestovné zostane rovnaké, pribudne ročný lístok.
Vlaky InterCity budú mať podľa návrhu nového grafikonu viac zastávok. Novinkou budú bratislavské Vinohrady, všetky spoje okrem toho zastavia aj v Trnave či Spišskej Novej Vsi, dnes to je len vo väčšine prípadov. Zároveň budú pomalšie.
Naša železnica je v mnohých regiónoch často v stave ako v 19. storočí, hodnotí expert na dopravu Rastislav Farkaš z ÚHP. Radí investovať do automatizácie. „Máme, v úvodzovkách, modrú armádu, ktorá ručne prehadzuje výhybky. To je technika spred 200 rokov.“
Na opravy ciest potrebujeme miliardu, inak nás čaká zatváranie mostov a obchádzky dlhé desiatky kilometrov, varuje expert na dopravu Rastislav Farkaš z ÚHP. Peniaze z eurofondov na to stačiť nebudú.
Elektrifikácia trate do Moldavy nad Bodvou bude drahšia, podľa dodatkov cena stúpne o takmer desatinu na 64,4 milióna eur. Železnice trať elektrifikujú z eurofondov, zákazku dostala česká Eltra a slovenská TSS Grade.
Väčšina železničnej trate na Záhorí, ktorá sa má prerobiť na 200-kilometrovú rýchlosť, stále nemá stavebné povolenia. Kontrakt na prestavbu viac než 70 kilometrov koľajníc pritom podpisovali už pred troma rokmi. Najväčší problém s povoleniami je v Plaveckom Štvrtku.
Cez rieku Morava na hranici s Českom v stredu prešiel prvý vlak po takmer dvojtýždňovej výluke. Veľká prerábka trate na Záhorí na 200-kilometrovú rýchlosť sa však po troch rokoch od podpisu zmluvy rozbieha pomaly.
Železnice očakávajú, že prvý prestupný terminál v Bratislave by mohol byť odovzdaný koncom júla 2024. Práce vo Vrakuni za 3,9 milióna eur sa začali v pondelok, stavba si vyžiadala aj obmedzenia na vlakovej linke z Bratislavy do Komárna.
Nočné vlaky budú počas nedeľnej zmeny času tradične hodinu stáť na staniciach. Posun sa podľa ZSSK dotkne troch vlakov, ďalšie prechod na zimný čas zasiahne mimo územia Slovenska.
Počty cestujúcich vo verejnej doprave v auguste po druhý raz tento rok prekročili úroveň spred pandémie. Nárast sa podľa štatistikov dá pripísať používaniu MHD. Železnice, naopak, čísla z roku 2019 ešte nedosiahli.
Leo Express spustí v októbri predaj cestovných lístkov na vlaky z Bratislavy do Komárna. Ponúkať bude aj ročné lístky. Dopravca nastúpi na železničnú trať od decembrovej zmeny grafikonu, prepravu dotuje štát. Firma stále hľadá nových zamestnancov.
Cestovanie vlakom z Bratislavy do Dunajskej Stredy bude od budúceho týždňa ešte komplikovanejšie. Železnice začnú stavať novú zastávku v bratislavskej Vrakuni a vlaky budú na Žitný ostrov jazdiť len zo stanice Podunajské Biskupice.
Ministri dopravy Česka a Nemecka podpísali memorandum o rozvoji železnice. Rieši predovšetkým spoločný postup pri príprave výstavby vysokorýchlostnej trate medzi Prahou a Berlínom, ale aj modernizáciu trate medzi Prahou a Mníchovom. Krajiny budú tiež spolupracovať na získavaní peňazí z EÚ.
ZSSK po troch týždňoch obnoví autovlak z Bratislavy na východné Slovensko. Autovozne budú od polovice októbra jazdiť z Bratislavy do Košíc namiesto Humenného, kde úplne odstavili železničnú dopravu pre dlhodobú výluku.
V prekladisku v Čiernej nad Tisou pribudne zrejme skener na kontrolu tovaru z Ukrajiny, podobný je vo Vyšnom Nemeckom. Ohlásili to zástupcovia slovenskej vlády a Európskej komisie. Cez Slovensko prechádza časť ukrajinského obilia.
Priemyselný park Valaliky počíta so železničným spojením s Košicami, napojením na rýchlostnú cestu aj s leteckou linkou do Švédska. Celkové náklady na dopravnú infraštruktúru štátna firma vyčíslila na 175 miliónov eur.
Cestovanie vlakom z Bratislavy do Prahy sa od záveru budúceho týždňa výrazne skomplikuje. Dôvodom je výluka medzi Kútmi a Břeclavou. Vlaky EC pôjdu okľukou cez Holíč a v Břeclavi sa bude prestupovať. Obmedzenie potrvá týždeň a pol.
Medzi návrhmi na šetrenie je aj zrušenie bezplatnej prepravy vo vlakoch a zvýšenie cestovného o 15 percent. Podľa ministerstva financií by to prinieslo desiatky miliónov eur ročne. Vlaky zadarmo však zaviedol Smer, ktorý získal vo voľbách najviac hlasov.
V Indonézii otvorili prvú vysokorýchlostnú železnicu juhovýchodnej Ázie. Vlak Whoosh skrátil cestu z Jakarty do Bandungu na 40 minút z pôvodných troch hodín, konečná cena projektu dosiahla 7,3 miliardy dolárov.
Vlaky z Bratislavy do Viedne obmedzí výluka, z hlavnej stanice pôjdu od budúceho pondelka len po Marchegg, kde sa bude prestupovať na autobusy. Komplikácia potrvá do 15. novembra. Bez obmedzení zostáva druhá trasa z Petržalky cez Kittsee.
ZSSK od budúceho týždňa zredukuje cez pracovné dni vlaky medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Odôvodňuje to chýbajúcimi rušňovodičmi, výlukami a tým, že jej budú chýbať rakúske súpravy, ktoré na trati tiež jazdia.
ZSSK v lete dostavala tri nové strediská na čistenie, údržbu a malé opravy vlakov spolu za vyše sto miliónov eur. Eurofondové zariadenia v Nových Zámkoch, Zvolene a Humennom však začne využívať až na budúci rok.
Pri Poltári otvorili prvú časť cyklotrasy, ktorá nahradila zrušenú železnicu do Rimavskej Soboty. Sprístupnených je zatiaľ necelých osem kilometrov po Hrnčiarsku Ves, ďalšiu časť chcú dokončiť do novembra.
Vlakom by sa cestujúci na Slovensku mohli previezť dvestovkou v roku 2025, myslí si minister dopravy Pavol Lančarič. Vtedy by mohla byť hotová modernizácia úseku pri Devínskej Novej Vsi do Česka okrem úseku Malacky – Kúty. Projekt výrazne mešká pre stavebné povolenia.
České dráhy zdražia od 10. decembra cestovné v priemere o 9,5 percenta. Odvolávajú sa na infláciu a rastúce ceny údržby, nafty či náhradných dielov. Vlani zvyšovali ceny lístkov o 15 percent.
Železničiari sľubujú, že v autobusoch, ktoré oddnes vozia ľudí pri Humennom namiesto vlakov, bude dosť miesta. Kapacita sa ráta podľa vlaku, ktorý autobus nahrádza. Dnes sa začína elektrifikácia úseku medzi Strážskym a Humenným, obmedzenie na rok zastaví vlakovú dopravu aj na úseku Humenné – Medzilaborce-mesto a Humenné – Stakčín.