Budúcnosť automobilov

Ak by štát obnovil dotácie na elektromobily hoci aj v nižšej sume ako predtým, návratnosť investície do elektromobilu by to skrátilo aj o polovicu. Ukazuje to prepočet s využitím vzorca z kalkulačky Inštitútu environmentálnej politiky. Rezort hospodárstva zatiaľ dotácie len posudzuje.

Ak človek nepotrebuje auto s veľkým dojazdom a má prístup k autonabíjačke, z finančného hľadiska sa mu už dnes neoplatí uvažovať nad iným autom než elektrickým, ukazuje prepočet pomocou kalkulačky štátnych analytikov. Vyššia investícia do elektromobilu sa splatí z úspor za drahé palivá.

Nové fabriky Tesly neďaleko Berlína a v Texase podľa jej šéfa Elona Muska prerábajú miliardy dolárov. Dôvodom sú problémy v dodávateľských reťazcoch a nedostatok batérií do elektromobilov.

BMW spustilo nový závod na výrobu elektromobilov v Číne. Je navrhnutý tak, že môže produkovať len autá na elektrický pohon a prispôsobiť sa trhu. Prvým modelom vyrábaným v novej fabrike bude športový sedan strednej triedy i3.

Vlastníctvo auta sa môže stať prežitkom. Budúcnosťou mestskej mobility môžu byť flexibilné systémy prenájmu áut v kombinácii s inými druhmi dopravy. Viaceré európske mestá sa už teraz snažia obmedzovať osobnú dopravu. (euractiv)

Podiel elektromobilov na globálnom predaji áut by sa mohol do roku 2028 vyšplhať na 33 % a do roku 2035 na 54 %. Odhaduje to poradenská spoločnosť AlixPartners, zdôvodňuje to rastom dopytu na väčšine veľkých trhov.

Tesla zníži počet zamestnancov pracujúcich za fixnú mzdu o desatinu, čo je 3,5 % celkovej pracovnej sily firmy. Šéf automobilky Elon Musk avizoval plány na znižovanie stavov na začiatku júna.

BMW investuje do rakúskeho závodu Steyr jednu miliardu eur do roku 2030. Od roku 2025 v ňom plánuje vyrábať elektrické pohony novej generácie, ročná kapacita má presiahnuť 600-tisíc jednotiek. (reuters)

Honda a Sony sa dohodli na založení spoločného podniku na predaj elektrických áut, spustiť ho chcú v roku 2025. Honda plánuje do konca desaťročia uviesť na trh 30 elektromobilov a vyrábať dva milióny kusov ročne. (reuters)

Elektrické a hybridné modely by mali mať do roku 2030 podiel 80 % na predaji áut Ferrari. Automobilka uviedla, že do roku 2026 plánuje investovať 4,4 miliardy eur, prevažne do vývoja nových produktov.

Tesla zvýšila ceny všetkých elektromobilov v Spojených štátoch, dôvodom je rast nákladov na vstupné suroviny. Napríklad cena Modelu Y s dlhým dojazdom stúpla o 3-tisíc dolárov na približne 66-tisíc dolárov. (reuters)

Rakúsko odmietlo rozvoj vodíka v doprave a vo vykurovaní. Viedeň predstavila národnú vodíkovú stratégiu, plánuje najmä vo veľkom rozšíriť kapacitu na výrobu zeleného vodíka z obnoviteľných zdrojov. Potenciál nevidí vo využití vodíka v osobných ani stredných a ťažkých nákladných vozidlách. (euractiv)

Tesla v Číne naberá nových zamestnancov a pred online náborom pridala ďalších vyše 20 pracovných pozícií. Jej šéf Elon Musk nedávno varoval, že budú musieť prepúšťať a že v niektorých častiach podniku je už priveľa ľudí. (reuters)

Tesla mala v apríli najslabšiu pozíciu na trhu s elektromobilmi za viac ako tri roky, jej trhový podiel klesol na 10 % z 27 % v marci. Dôvodom boli koronavírusové uzávery v Šanghaji, pre ktoré zaznamenala výpadky produkcie. (bloomberg)

Európsky parlament schválil zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Opatrenie sa netýka ojazdených vozidiel a v EÚ sa o ňom ešte bude rokovať.

Elon Musk povedal manažérom, že musia prepustiť desatinu zamestnancov Tesly, čo by znamenalo zhruba 11-tisíc ľudí. Americká automobilka zastavuje nábor nových pracovníkov po celom svete, podľa Muska ekonomiku čakajú ťažké časy.

Elon Musk nariadil zamestnancom Tesly návrat do kancelárií a osobne chce skontrolovať všetky žiadosti o výnimku. Osobná spolupráca bola podľa neho zásadná pre úspech Tesly.

Výrobca elektromobilov Rimac získal od investorov v ďalšom kole financovania pol miliardy eur. Šéf chorvátskej automobilky Mate Rimac povedal, že budú musieť najskôr zdvojnásobiť tržby, než začnú zvažovať vstup na burzu.

Analytici BloombergNEF zvýšili odhad predaja elektromobilov v roku 2025 o polovicu na 20,6 milióna. Za výrazným zlepšením prognózy oproti vlaňajšku sú najmä očakávania rýchlejšieho prechodu na elektrické autá v Číne. (bloomberg)

Stellantis a Samsung SDI postavia v USA závod na výrobu batérií do elektromobilov, investujú viac než 2,5 miliardy dolárov. Fabrika v štáte Indiana vytvorí 1400 pracovných miest, začiatok prevádzky je plánovaný na rok 2025.

Šéf VW Herbert Diess verí, že jeho automobilka do roku 2025 predbehne Teslu a stane sa najväčším predajcom elektromobilov na svete. Expanziu Volkswagenu by podľa neho mohlo podporiť očakávané zmiernenie problémov dodávateľských reťazcov.

Hyundai Motor Group investuje do roku 2025 v Južnej Kórei 50 miliárd dolárov. Chce si posilniť pozície v rôznych oblastiach vrátane elektrifikácie, robotiky, mestskej leteckej mobility či technológie autonómneho riadenia. (yonhap)

Viac ako polovica ľudí, ktorí si chcú kúpiť auto, má záujem o elektromobil. Vyplýva to z prieskumu EY, podľa ktorého sa dopyt po elektrických vozidlách dostal do zlomového bodu.

Predaj elektromobilov vo svete sa vlani zhruba zdvojnásobil na rekordných 6,6 milióna, uviedla agentúra IEA. Dopytu po elektrických autách popri nových modeloch nahráva v mnohých krajinách aj štátna podpora.

Porsche môže získať od slovenskej vlády úľavy na dani z príjmov 4,2 milióna eur. Stimuly navrhuje udeliť firme ministerstvo hospodárstva. Viažu sa na 200-miliónovú investíciu do výroby batériových systémov a technologického centra.

Hyundai Motor Group investuje 16,5 miliardy dolárov do výroby elektrických áut v Južnej Kórei. Do roku 2030 plánuje v krajine ročne produkovať 1,44 milióna elektrických vozidiel. Čísla zahŕňajú výrobu automobiliek Hyundai a Kia. (reuters)

Škoda Auto začala v Mladej Boleslavi vyrábať batériové systémy pre plne elektrické vozidlá. V budúcnosti sa v závode vyprodukuje 250-tisíc systémov ročne, na novej výrobnej linke bude pracovať 250 ľudí.

Nielen elektrina, ale aj vodík má budúcnosť v doprave, hovorí predseda Národnej vodíkovej asociácie Ján Weiterschütz. Pri dekarbonizácii tohto sektora by sme podľa neho „nemali všetko staviť na jednu kartu“. (euractiv)

Automobilka Hyundai chce postaviť novú továreň na elektromobily v USA. Firma zatiaľ neposkytla ďalšie podrobnosti, podľa zdrojov Reuters je v pokročilej fáze rokovaní s predstaviteľmi štátu Georgia.

Stellantis prevezme službu na zdieľanie áut Share Now od BMW a Mercedesu, ktorá bola stratová a stiahla sa z niektorých trhov. Nemecké automobilky sa chcú zamerať na sľubnejšiu spoluprácu v oblasti softvéru.

Daimler Truck chce do roku 2030 predávať v Európe iba plne elektrifikované mestské autobusy. Divízia autobusov plánuje ponúkať aj uhlíkovo neutrálne vozidlá vo všetkých kategóriách v Európe i Latinskej Amerike.

Elon Musk predal ďalšie akcie Tesly za štyri miliardy dolárov. Americký miliardár v pondelok oznámil kúpu Twittera za 44 miliárd dolárov a predaj akcií výrobcu elektromobilov by mu mohol pomôcť financovať akvizíciu.

India opäť vyzvala šéfa Tesly Elona Muska, aby jeho firma v krajine vyrábala elektromobily, nielen predávala autá produkované v továrni v Šanghaji. Argumentuje prudkým nárastom dopytu po ekologickej doprave.

Zisk aj tržby Tesly v 1. štvrťroku prekonali odhady analytikov. Firma v reakcii na infláciu zvýšila ceny, čím vyrovnala vplyv uzavretia svojej továrne v Šanghaji.

Hyundai bude vyrábať elektromobily v USA, produkciu plánuje spustiť vo svojom závode v štáte Alabama. Do výroby elektrickej verzie modelu Genesis GV70 a hybridu Santa Fe investuje 300 miliónov dolárov. (reuters)

Honda chce do roku 2030 uviesť na globálny trh 30 modelov elektromobilov a vyrábať dva milióny vozidiel s elektrickým pohonom ročne. Snaží sa získať pozíciu na rýchlo rastúcom segmente trhu s elektromobilmi, ktorého lídrom je Tesla.

Tesla otvorila v Texase druhú továreň v Spojených štátoch za 1,1 miliardy dolárov. Spočiatku bude vyrábať najmä SUV Model Y, ktorý produkuje už nový závod v Nemecku. Na budúci rok má v Austine pribudnúť aj pickup Cybertruck.

Taliansko vynaloží 650 miliónov eur ročne na podporu nákupu elektrických alebo nízkoemisných áut, stimul je určený na roky 2022 až 2024. Sumou 5-tisíc eur prispeje na nový elektromobil s cenou do 35-tisíc eur.

Automobilky GM a Honda budú spoločne vyvíjať cenovo dostupné elektrické vozidlá. Rozšíria súčasné partnerstvo, ktoré zahŕňa modely poháňané plynom, batérie či technológiu autonómneho riadenia.

VW plánuje do konca desaťročia zrušiť desiatky modelov so spaľovacím motorom. Obmedzí celkový predaj a zameria sa na výrobu drahších áut prinášajúcich vyššie zisky.

Autopožičovňa Hertz kúpi 65-tisíc elektromobilov Polestar v celkovej hodnote viac ako 3 miliardy dolárov. Americká firma rozširuje elektrickú flotilu, vlani v októbri oznámila objednávku 100-tisíc vozidiel Tesla.

Trh rozhodol, vodík v osobnej doprave nemá budúcnosť, hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. Veľká väčšina výrobcov automobilov sa nerozhodla pre vodíkové elektromobily, ale pre batériové. Vodík bude pri dekarbonizácii hrať dôležitú úlohu, nie však v doprave, hovorí. (euractiv)

Panasonic investuje 4,4 miliardy eur do automobilových batérií a softvéru na správu dodávateľských reťazcov. Tieto oblasti považuje za kľúčové pre svoj rozvoj.

Vietnamská automobilka VinFast plánuje postaviť továreň na elektromobily v USA. Počiatočná investícia do závodu v Severnej Karolíne má dosiahnuť dve miliardy dolárov, so spustením výroby sa počíta v lete 2024.

VW odložil uvedenie nového elektromobilu ID.5 o mesiac na začiatok mája. Dôvodom je meškanie produkcie v dôsledku narušených dodávok káblových zväzkov z Ukrajiny. ID.5 sa vyrába v nemeckom závode Zwickau. (reuters)

Volkswagen investuje viac ako sedem miliárd eur do elektrifikácie produkcie v Španielsku. Okrem továrne na batérie neďaleko Valencie transformuje závody Martorell a Pamplona na výrobu elektrických áut.

VW potvrdil lokalitu plánovanej španielskej továrne na batérie. Bude sa nachádzať neďaleko Valencie, zamestná 3-tisíc ľudí a produkcia by mala dosiahnuť 40 GWh ročne. VW chce mať v Európe šesť veľkých závodov na batérie. (reuters)

Stellantis, Mercedes-Benz a TotalEnergies plánujú závod na výrobu batérií v Taliansku. Má vzniknúť premenou existujúcej fabriky automobilky Stellantis, projekt zastreší spoločný podnik Automotive Cells Company.

Nemecké úrady oddialili spustenie produkcie nového závodu Tesly o niekoľko mesiacov oproti plánom automobilky. Na neúmernú byrokraciu v Nemecku sa opakovane sťažoval jej šéf Elon Musk, definitívne povolenie firma získala začiatkom marca.

Tesla oficiálne otvorila nový závod na elektromobily v obci Grünheide neďaleko Berlína, je to jej prvá továreň v Európe. Vybudovala ju na domácej pôde konkurenčného Volkswagenu, s ktorým súperí v elektromobilite.

Nové na Dennikn.sk

06:37Ekonomický newsfilter: Vďaka nevyčerpaným eurofondom sa možno znova rozbehnú dotácie na elektromobilyVčera 19:00Týždňový newsfilter: Aj keby sa Matovič nebodaj zmieril s SaS, stále je tu Boris KollárVčera 19:00Veľké porovnanie maturít: po pandémii sa zlepšili aj niektoré odborné školy, niektoré gymnáziá prepadli (+ grafy)Včera 18:35Český týždeň: V 90. rokoch pomáhal Krejčířovi tunelovať, teraz potápa StarostovVčera 17:02Fyzické trýznenie s názvom Gaconov test obľubuje slávny tréner a môže byť vhodný aj pre rekreantovVčera 16:54Shooty: Žena v AmerikeVčera 15:00Nachádzame sa v permanentnej kríze?Včera 14:04Nedeľná nekázeň: Na svete je dobre, hoci svet na tom vôbec nie je dobreVčera 14:00Bieloruský denník: Lukašenko prevalcoval všetkých? Všetci utiekli? Čo sa deje v BieloruskuVčera 14:00Белорусский дневник: Лукашенко всех задавил? Все уехали? Что происходит внутри БеларусиVčera 12:21Žaloba za ovzdušie? Zodpovednosť ponesie každý, len nie Ján BudajVčera 09:35Neymar spustil futbalovú infláciu, teraz sa ho PSG snaží zbaviť. A rýchloVčera 09:25L+S tvorili v šialenom svete pod šialeným tlakomVčera 08:55Ako komunisti cenzurovali Lasicu so Satinským? Prečítajte si dva zakázané príspevky z archívuVčera 08:13ŠtB išla po Lasicovi a Satinskom: odpočúvanie v hotelovej izbe aj tajné zábery zo sledovaniaVčera 06:13Genocída Ujgurov v Číne výrazne presahuje represie menšín v iných krajinách02.00 20:25Ceny palív idú hore a s nimi aj záujem o elektromobily. Kedy a komu sa vyplatia?02.00 20:22Aerolinky v Európe rušia stovky letov. Na čo sa musíte pripraviť a kto je za výpadky zodpovedný?02.00 19:47Politik a aktivista z Michaloviec: Zastrašovali ma už predtým, ale auto mi podpálili prvý raz02.00 16:14Bieloruský denník: Lukašenko premenil bieloruský pas na doklad, ktorý Bielorusom často prekáža. Tu je niekoľko príkladov02.00 16:14Белорусский дневник: Лукашенко превратил беларуский паспорт в документ, который часто мешает беларусам. Вот несколько примеров02.00 13:02Matovič sa ospravedlňuje, ak sa niekoho dotkol, s Hegerom prosia SaS o odpustenie02.00 11:42Zdražovaním trpí aj Tatravagónka. No vlani si vytvorila parádny vankúš. Zarobila ako nikdy – 44 miliónov eur02.00 11:20Je to ako voľba medzi cholerou a morom. Nemci pre ruský plyn zapnú uhoľné elektrárne02.00 11:01Košický newsfilter: Mesto nevlastní Jakabov palác, dediči vyhrali súd02.00 10:47Nakrátko sa ocitli v Košiciach a maľovali tak, že by im to závideli aj v Paríži02.00 10:29Ukrajinský národný balet na Slovensku: Kým Rusi bombardujú naše mestá, Labutie jazero tancovať nebudeme02.00 10:06Obeť ruského systému? Americkú basketbalistku držia vo väzbe pre konopný olej už viac ako 120 dní02.00 09:26Radolský nám zobral mobily, aby nás neotravovali Turci, spomína Szilárd Németh. Olympiáda ho mrzí dodnes02.00 08:54Lionel Messi a miliardová ponuka pre Tigera Woodsa. Ako si Saudská Arábia vylepšuje imidž športom