Denník N

O Denníku N

Denník N je prvý slovenský denník a online médium, ktoré má väčšinu príjmov od predplatiteľov. Redaktorom to dáva finančnú aj novinársku nezávislosť na politických, ekonomických či inzerentných záujmoch.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Pôvodne Projekt N založili koncom roka 2014 novinári, ktorí nesúhlasili so vstupom finančnej skupiny Penta do vlastníckej štruktúry vydavateľstva Petit Press (vydavateľ denníka SME).

Od svojho vzniku je Denník N jedným z najvplyvnejších médií na Slovensku, otvára celospoločenské témy a prináša kvalitnú investigatívnu žurnalistiku. Každý rok patrí medzi najoceňovanejšie slovenské médiá v súťaži Novinárska cena.

V roku 2018 Denník N spoluzakladal český Deník N.

Čo robí Denník N? 

Denník N sa snaží upozorňovať na reálne problémy Slovenska. Píšeme o korupčných kauzách, problémoch zdravotníctva, školstve, justícii, o nepriehľadných štátnych nákupoch, nedostavaných diaľniciach, prebujdelej byrokracii, komplikovaných podmienkach pre podnikateľov. Popri tom sa venujeme aj téme ľudských práv a upozorňujeme na prípady zneužívania moc voči menšinám.

Denník N sa podieľal na odkrytí kauzy daňových podvodov Ladislava Bašternáka (v spolupráci s týždenníkom Trend), ktorá sa začala vyšetrovať až po našich článkoch. Denník N upozornil na podvody s pôdou na východe Slovenska, na pochybnosti okolo únosu vietnamského občana slovenským vládnym špeciálom, na colné podvody, po ktorých odstúpil šéf finančnej správy Františej Imrecze, na povýšenie Andreja Danka do hodnosti kapitána v zálohe a na plagiát, ktorého sa dopustil v rámci svojej rigoróznej práce.

Naše najdôležitejšie aktivity:

  • Dennikn.sk – jeden z najväčších spravodajských webov na Slovensku s dôrazom na investigatívu a kvalitnú žurnalistiku. Má aj podobu aplikácie
  • Minúta po minúte – servis krátkych správ s odkazom na viac informácií a notifikáciami. Funguje na webe  a v aplikáciách
  • Denník E – mikroredakcia skúsených ekonomických novinárov posilňuje od septembra 2019 obsah webového aj printového Denníka N, Minúty po minúte a ponuku newsfiltrov obohacuje o Ekonomický Newsfilter. Projekt ponúka aj experimentálnu službu informačného asistenta na dennike.sk
  • Tlačený Denník N – pohodlné čítanie dlhších textov v klasickej podobe papierových novín s výraznou grafickou úpravou. Vychádza každý pracovný deň na 16 stranách, v piatky vychádza rozšírené víkendové vydanie na 24 stranách. Denník vychádza pravidelne v špeciálnych edíciách s ilustráciami umelcov
  • Newsfilter – služba e-mailových súhrnov zasielaných na e-mail. Každý večer vychádza spoločensko-politický a ráno ekonomický Newsfilter, týždenne Športový a Svetový. Newsfiltre vychádzajú aj ako podcasty. Newsfilter pôvodne vznikol ako samostatná služba politického konzultanta Radovana Cholevu
  • REMP – Readers Engagement and Monetization Platform (Platforma pre zapojenie a monetizáciu čitateľov) je  predplatiteľský systém pre médiá, ktorého vývoj spolufinancoval Google prostredníctvom grantov Digital News Innovation Fund. Systém je open-source a využívajú ho médiá z celého sveta
  • N Magazín – mesačník, každé číslo sa na 60 stranách podrobne venuje konkrétnej téme.
  • Knižná edícia – knihy vydané v našom vydavateľstve.
  • Diskusie Denníka N – verejné diskusie s politikmi, osobnosťami verejného života, novinármi a odborníkmi.
  • Školské projekty – redakcia vydáva vzdelávacie príručky pre učiteľov a študentov. Novinári spolupracujú so školami, organizujú prednášky a diskusie.
  • Český Deník N – 40-členná redakcia funguje od októbra 2018. Jeho vzniku predchádzal rekordný crowdfunding, v ktorom získal 5500 predplatiteľov, ktorý sa na jeho rozbeh prispeli sumou 7 miliónov korún. Denník N má vo firme, ktorá má vlastných investorov, podiel 33,3 % a poskytla jej know how, softvér a obchodný model.

Kto platí Denník N? 

Kým väčšina médií je financovaná z inzercie alebo z príspevkov od svojich majiteľov, Denník N sa stal prvým slovenským denníkom, ktorého fungovanie je postavené primárne na peniazoch od čitateľov. Vďaka ich záujmu o kvalitnú žurnalistiku je redakcia od roku 2017 v zisku a môže fungovať nezávisle. Redakcia nedostáva žiadne peniaze od akcionárov, tí firme prispeli len raz pri jej štarte.

Denník N každé tri mesiace informuje svojich čitateľov o financovaní a hospodárení – o tom, ako sa redakcii darí, koľko má predplatiteľov, v akej je finančnej kondícii a čo nové redakcia chystá. Redakcia totiž chce stavať svoju dôveryhodnosť aj na otvorenosti a transparentnosti.

Úvodnú investíciu Denníku N poskytli spolumajitelia spoločnosti Eset. Investori nemajú žiadny vplyv na obsah novín. Redakčná nezávislosť je garantovaná v akcionárskej zmluve medzi šiestimi investormi, ktorí majú dokopy 51 percent akcií a redakciou, ktorá vlastní ostatné podiely vo firme.

Ako funguje redakcia? 

Redakcia je zložená zo šiestich desiatok skúsených novinárov a novináriek. Až 40 z  nich pracuje na pozícii reportérov, ktorí sa venujú písaniu článkov podľa svojej špecializácie ako politika, veda, kultúra či zdravotníctvo. Reportérov vedie tím desiatich špecializovaných editorov. Denník N denne vydá 20 až 25 článkov. Zaujímavosťou je, že hoci v redakcii pracuje stále viac skúsených novinárov, počet zverejnených článkov každý rok mierne klesá a ich dĺžka rastie. Znamená to, že novinári majú čoraz viac času na hlbšie spracovanie tém.

Osem webových editorov v pravidelných zmenách vydáva rýchle spravodajstvo Minúta po minúte. Každý deň v roku prefiltrujú dianie doma a vo svete a vydajú asi 120 najdôležitejších správ.

Z obsahu, ktorý vznikne počas dňa pre web, sa popoludní vyrobia zajtrajšie tlačené noviny.

Redakcia využíva len overené zdroje, pri informácii zo sveta čerpá z renomovaných denníkov a agentúr, anonymné zdroje využíva len v krajných prípadoch a to len v situácii, že má overenú ich identitu.

Redakcia sa riadi etickým kódexom novinára. Na dodržiavanie etického kódexu dohliada redakčná rada, jej aktuálne zloženie je Michal Vašečka (predseda), Martin Bútora, Péter Hunčík, Eva Kováčechová, Michal Kaščák, Michal Meško a Ľudmila Kolesárová.

Ak máte tipy na vylepšenie, našli ste chybu alebo máte námet na článok, môžete nám kedykoľvek napísať na editori@dennikn.sk.

Ako funguje inzercia na Denníku N?

Predplatitelia Denníka N vidia oveľa menej reklamy ako nepredplatitelia. Členovia Klubu N si môžu bannerovú reklamu vypnúť v nastaveniach svojho konta.

Redakcia dodržiava Pravidlá pre internetovú reklamu IAB, neakceptuje agresívne formy webovej reklamy, ktoré by napríklad bránili používateľovi v nerušenom používaní stránky alebo neumožňovali reklamu zatvoriť. Podrobnosti o pravidlách reklamy a aktuálne cenníky sú dostupné na dennikn.sk/inzercia.

Kto ovplyvňuje obsah Denníka N?

Vďaka financovaniu redakcie najmä z predplatného, môžu novinári Denníka N pracovať slobodne a nezávisle od akýchkoľvek oligarchov, politických, ekonomických či inzerentných záujmov.

Redakcia je preto závislá najmä na hodnotách, ktoré reprezentuje a obhajuje: Denník N stojí na strane slobody, demokracie a občianskej spoločnosti, bojuje proti stereotypom, predsudkom, klamstvám, šíreniu strachu a nenávisti.

K posilňovaniu týchto hodnôt chce Denník N prispievať poctivou, férovou a dôveryhodnou novinárskou prácou, spoluprácou s odborníkmi a inými profesionálnymi médiami.

Aj vy môžete byť súčasťou Denníka N, stačí si ho predplatiť na predplatne.dennikn.sk. Vážime si vašu podporu.

Posledná aktualizácia textu 1. augusta 2019