Články
Minúta po Minúte
Automobilka Aston Martin vlani znížila stratu pred zdanením o viac ako polovicu na 172 miliónov libier. Pomohlo jej zvýšenie priemernej predajnej ceny áut na rekord, najmä vďaka záujmu o modely zo špeciálnej edície či model Valkyrie.
V Považskej Bystrici sa budú vyrábať zmesi na zníženie rizika vzplanutia batérií v elektromobiloch. Nový projekt juhokórejskej firmy Uni-Tech vytvorí aj zhruba 35 nových pracovných miest.
Čínska automobilka BYD predstavila nové elektrické superauto U9, ktoré sa rýchlosťou vyrovná luxusným športovým vozidlám, ako napríklad Ferrari. Auto s cenovkou od 215-tisíc eur bude spadať pod novú značku Yangwang.
Autom roka 2024 na autosalóne v Ženeve sa stalo plne elektrické SUV Renault Scenic E-Tech. Na druhom mieste skončilo BMW radu 5 a za ním Peugeot 3008.
Volvo zníži podiel vo výrobcovi elektromobilov Polestar na 18 zo súčasných 48 % a prestane ho financovať. Chce sa sústrediť na vlastnú batériovú technológiu. Časť podielu za 850 miliónov eur chce Volvo previesť na svojich akcionárov.
Čínsky výrobca elektromobilov Xpeng prijme štyritisíc zamestnancov a investuje 486 miliónov dolárov do umelej inteligencie. Firma uviedla, že sa snaží ustáť ostrú konkurenciu na domácom automobilovom trhu, ktorý je najväčším na svete.
VW plánuje dodávať indickej automobilke Mahindra komponenty a batérie pre elektromobily. Snaží sa preniknúť na vznikajúci indický trh s vozidlami na alternatívny pohon.
Automobilka BYD plánuje nový závod na elektromobily v Mexiku. Čínska firma chce výraznejšie expandovať do zahraničia, väčšinu produkcie zatiaľ dodáva na domáci trh.
Francúzsko pre nadmerný dopyt zastavilo program dotovaného lízingu elektromobilov pre ľudí s nízkymi príjmami. Ďalší cyklus vláda plánuje spustiť na budúci rok.
Európsky výrobca batérií pre autá ACC si zabezpečil od bánk 4,4 miliardy eur na tri závody vo Francúzsku, v Nemecku a Taliansku. Projekt si celkovo vyžiada sedem miliárd eur. ACC vlastnia firmy Stellantis, Mercedes a Totalenergies.
Automobilové zväzy vyzvali vládu, aby presmerovala časť z ohrozených 300 miliónov eur z plánu obnovy na elektromobilitu. Odporúčajú, aby peniaze použila na dotácie na kúpu elektroáut a podporu výstavby neverejnej nabíjacej infraštruktúry.
Volkswagen investuje v Brazílii ďalších 1,7 miliardy eur, na trh uvedie 16 nových modelov vrátane elektromobilov a hybridov. VW vlani predal na brazílskom trhu 345-tisíc áut a tvrdí, že má na ňom podiel 15,8 %.
Volvo prestane financovať dcérsku automobilku Polestar. Riadenie značky luxusných elektromobilov možno odovzdá svojmu väčšinovému čínskemu vlastníkovi Geely. Akcie Volva v reakcii spevnili o viac ako 20 %.
Šéf Tesly Elon Musk chce presunúť právne sídlo firmy z Delawaru do Texasu, nechá o tom hlasovať akcionárov. Jeho rozhodnutiu predchádzal verdikt sudkyne z Delawaru, ktorá mu zrušila odmenu 56 miliárd dolárov dohodnutú s vedením Tesly.
Volkswagen pracuje na cenovo dostupnom elektromobile pre Indiu. Na trh ho chce uviesť do druhej polovice tohto desaťročia, povedal šéf divízie Škoda Auto Volkswagen India Pijuš Arora.
Volkswagen vytvoril špecializovanú divíziu AI Lab zameranú na umelú inteligenciu. Bude hľadať a rozvíjať nové možnosti jej využitia v produktoch koncernu.
Regulačná mánia brzdí schopnosť Európy konkurovať Číne v oblasti elektromobility a USA v umelej inteligencii, píše The Wall Street Journal. Výrok Amerika inovuje, Čína kopíruje, Európa reguluje podľa denníka nikdy predtým nebol výstižnejší.
Predaj áut so spaľovacím motorom bol na vrchole v roku 2017, uviedla skupina BloombergNEF. Odvtedy každoročne klesá pre rastúci podiel elektromobilov.
Súd zrušil rekordnú odmenu 56 miliárd dolárov pre šéfa Tesly Elona Muska. Uviedol, že jej schválenie bolo nesprávne a nespravodlivé voči akcionárom. Bonus pomohol Muskovi stať sa jedným z najbohatších ľudí na svete.
Stellantis začína v Európe sériovú výrobu vodíkových dodávok, pôjde o fabriky v poľských Gliwiciach a vo francúzskom Hordain. Majú dojazd 400 kilometrov, resp. 500 kilometrov podľa veľkosti. Čas tankovania je do päť minút. (reuters)