
Behaviorálna ekonómia
Minúta po Minúte

Lukáš Sekelský z rezortu zdravotníctva pracuje na tom, aby na preventívne prehliadky chodilo viac ľudí. Teraz sa pacient musí sám rozhodnúť, že na prehliadku pôjde, musí si nájsť voľný termín a objednať sa alebo si musí vybaviť voľno v práci. Podľa odborníka by sa ľudia mali pozývať na prehliadky automaticky aj s presným termínom.

Martina Fehérová skúma, ako na Slovensku vylepšiť darcovstvo krvi a plazmy. Odborníčka tvrdí, že plaketa nemá veľký vplyv, a s kolegami vypracovala behaviorálny register darcov. „Umožňuje personalizovať požiadavky darcu tak, aby mu čo najviac vyhovovalo, kedy daruje. Vďaka registru vieme, ktorí ľudia sú za akých podmienok ochotnejší prísť darovať aj iné zložky krvi,“ vraví v rozhovore.
Expert vysvetľuje, ako na nákupné správanie vplýva prebytok a nedostatok možností. Podľa Mateja Šuchu je lepšie mať širokú ponuku produktov ako úzku, ale pri tom sa to nesmie skončiť. „Ak zákazník príde do obchodu, kde vidí 12 podobných vecí, z ktorých si nevie vybrať, môže povedať, že si nákup potrebuje ešte premyslieť,“ vraví.
Vytvorili manuál „zelených postrčení“ a ďalších opatrení, ako ľudí odnaučiť hádzať odpadky na zem. Patria k nim cedule s počtom košov v lokalite, nálepky na zemi s počtom krokov k najbližšiemu košu či tzv. gamifikačný kôš. „Je doba, ktorá si vyžaduje kreativitu, a nájsť v samosprávach ľudí, ktorí sú kreatívni, je nevyhnutnosť. Už nemôžeme len opakovať zabehané cesty,“ vraví Emília Sičáková-Beblavá, odborníčka na behaviorálne vedy.

Finančná odmena za očkovanie nebude fungovať a ešte si tým zarábame na problémy do budúcna, hovorí behaviorálny analytik Matej Šucha. „Prieskum pre ministerstvo zdravotníctva ukazuje, že nerozhodných ľudí finančná motivácia demotivuje. Takže ministerstvo má prieskum, ktorý hovorí, že presný opak je pravda než to, čo tlačí Matovič a oni si to tak či tak pretlačia. To je neuveriteľné.“

Keď vidíme smoothie v červenom obale, neočakávame zeleninu, ale skôr lesné ovocie. Bledé a nevýrazné farby sú v našich hlavách často spájané s tým, že sú zdravšie, no menej zaujímavé, hovorí psychologička Simona Haásová. V rozhovore takisto vysvetľuje, ako funguje stereotyp „zdravé = menej chutné“ a prečo si pred deťmi treba zdravé jedlo užívať.
Celebritu psychológie Dana Arielyho obvinili, že pri výskume poctivosti klamal. O manipulácii s dátami niet pochýb, vravia vedci. Arielyho kauza však nie je len o možnom individuálnom pochybení, pretože má oveľa väčší presah – možno na nej ukázať peripetie vedeckého výskumu, replikačnú krízu či význam dôvery medzi členmi vedeckého tímu.
Slogan „9 z 10 expertov odporúča“ už nefunguje. Na prípadových štúdiách vysvetľujeme, čo je efekt ukotvenia, sociálne schválenie, akú rolu hrá v biznise reciprocita a ako vplýva na nakupovanie neistota. Psychológiu na oslovenie zákazníkov využívajú Netflix, ZARA či KFC.
Behaviorálny konzultant Roman Burič píše o tom, čo spája biznis s novoročnými predsavzatiami a ako si ich udržať. Spravte z nich zvyk, radí a vysvetľuje úlohu prostredia, odmeny či dopamínu v situácii, keď chceme zmeniť svoje správanie a udržať si ho.
Ako sa brániť fake news a nepodloženým presvedčeniam: Spomaľte v myslení, dajte prednosť pomalému, analytickému mysleniu. Zvážte opačný scenár, zhromaždite dostatočné množstvo informácií a vyhodnoťte ich. Pomôcť môže aj odloženie rozhodnutia na neskôr.

Behaviorálna ekonómka Kristína Radová radí, ako dostať ľudí bezpečne späť do kancelárií a nevzbudiť pritom vlnu nevôle. „Ľuďom dajte pocit, že majú slobodu a autonómiu. Uistite ich, že neexistuje tlak na to, aby sa vrátili, ak na to nie sú pripravení.“
Ekonomický newsfilter: Buď sa mýli celý svet, alebo slovenské ministerstvo financií +
- Bankári nemôžu bojovať na dvoch frontoch – aj s odbormi, aj s vládou.
- Trhy sa tešia, lebo Čína a USA nebojujú, ale rokujú.
- Štát testoval, ako zvýšiť výber daní nenásilne.