
Bicyklovanie v Bratislave
Minúta po Minúte
Na nábreží v centre Bratislavy od pondelka spúšťa magistrát práce na výraznej zmene organizácie dopravy. V rámci nej tam pribudnú cyklopruhy aj buspruhy a obmedzí sa individuálna automobilová doprava. Práce by mali potrvať do začiatku septembra.

V Bratislave prebudujú dva pruhy cesty na nábreží medzi Šafárikovým námestím a Mostom SNP na oddelené pruhy pre cyklistov. Na niektorých miestach bude tento pruh aj pre MHD. S prácami začínajú v pondelok.
Sú miesta, na ktorých sa v Bratislave bojím bicyklovať, vraví Dan Kollár z Cyklokoalície. „Príkladom je Štefánikova ulica. Jazdím ňou do práce a zažívam tam pomerne nepríjemné situácie a často sa doslova bojím.“ Kollár v rozhovore hovorí, aké kroky by pomohli znížiť počet áut na cestách, či je spokojný s výstavbou cyklotrás aj prečo by mal vzniknúť priechod pre chodcov pri zastávke Zochova.
V Bratislave pribúdajú ulice, kde mesto obmedzuje autá a dáva prednosť cyklistom, z cesty odkrojili napríklad medzi Slovenským rozhlasom a úradom vlády či aj pri križovatke Miletičovej a Košickej. Zrejme najväčšiu zmenu vidno na rušnej Vajnorskej ulici, kde sú cyklisti oddelení od cesty parkujúcimi autami.

Matúš Vallo nedodrží svoj predvolebný sľub o 25 kilometroch segregovaných cyklotrás, vybudoval ich 6 kilometrov. Jeho magistrát hovorí, že po predchádzajúcom vedení našiel „prázdnu zásuvku“ a nepripravené mesto. Pribúdali skôr neoddelené cyklotrasy a jednosmerky, kam môžu vojsť cyklisti.
Tempo rozvoja cyklotrás zaostáva, chýbajú dáta, projekty a aj ľudia, uviedol Najvyšší kontrolný úrad na základe svojich zistení v oblasti cyklodopravy. Podiel cyklodopravy na celkovej preprave na Slovensku je podľa úradu takmer zanedbateľný – tvorí odhadom iba 5 percent.

Taxikár zrazil v Bratislave cyklistu a ušiel z miesta nehody. Cyklista utrpel pri kolízii zranenia, taxikára neskôr zadržala polícia. V prípade preukázania viny hrozí mužovi trest odňatia slobody na šesť mesiacov až tri roky.
V Bratislave v časti frekventovanej Vajnorskej ulice vytvorili nový cyklopruh v smere z centra. Doterajšia kapacita pre automobilovú dopravu zostala zachovaná. V pravom pruhu, kde cyklopruh vznikol, sa doposiaľ iba parkovalo.
Primátor Trnavy Peter Bročka považuje aktuálny poplatok bratislavskej cykloveže za veľmi drahý. Po štyroch hodinách zadarmo zaplatia cyklisti za každú začatú hodinu euro. V Trnave sa pritom platí za začatých 24 hodín 10 centov.

Cena za využívanie cykloveže na novej stanici v bratislavských Nivách je neprimeraná, tvrdí Cyklokoalícia. Parkovanie bicykla v nej je bezplatné počas prvých štyroch hodín, ale potom stojí 1 euro za každú ďalšiu začatú hodinu.
Začali sa práce na cyklomoste medzi Vysokou pri Morave a Marcheggom, ktorý prepojí Slovensko s Rakúskom. Projekt má byť hotový do leta 2022, prepojí medzinárodnú cyklotrasu Eurovelo 13 s rakúskou cyklotrasou Kamp-Thaya-March. (bk)
Napadané lístie a zle viditeľný cyklopruh na Banskobystrickej ulici odradili políciu pokutovať nelegálne parkujúce autá v centre Bratislavy. „Cyklopruh sme prišli sami vyzametať od lístia, keďže to v tomto Kocúrkove od nikoho iného nečakáme, a veríme, že pruh bude pre mestských policajtov aj vodičov viditeľnejší,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície.
Ako Bratislava za Valla podporuje cyklodopravu? Postoj vedenia sa zlepšil, no jeho plány naďalej zostávajú zväčša na papieri, tvrdia aktivisti. Bratislavčania pre nedostatok cyklotrás a ich bezpečnosť stále volia radšej auto či inú formu prepravy. Plány mesta spomalili nedostatok personálu aj pandémia. (euractiv)
Česká bikesharingová služba Rekola expandovala v septembri aj do Bratislavy. „Stretli sme sa s mimoriadne perfektným prístupom, na ktorý nie sme veľmi zvyknutí ani z českých miest. Na magistráte je množstvo nadšencov cyklistiky, s ktorými je veľmi rozumná reč. Síce nám nastavujú pomerne prísne podmienky, na druhej strane k nám pristupujú jasne a férovo,“ hovorí Martin Žarnovický.
V Bratislave spustili nový systém zdieľaných bicyklov. „V prvej fáze si záujemcovia budú môcť požičať bicykle v širšom centre vrátane časti Ružinova, Petržalky, Karlovej Vsi, ale aj miest pri železničných staniciach,“ povedal jeden z koordinátorov projektu Jan Bureš.
Bratislava nevyužila pandémiu na rýchlu tvorbu nových cyklotrás. „Nemali sme nachystané projekty v šuflíku. Na rozdiel od iných miest sme tento čas nevyužili, kríza trvala krátko,“ priznáva cyklokoordinátor mesta Tomáš Peciar.
Bicykel ako hlavný dopravný prostriedok využíva v Kodani 62 percent obyvateľov. Bývalý viceprimátor Morten Kabell hovorí, že cyklisti sa musia cítiť bezpečne a potrebujú cyklopruhy oddelené od áut. „Ak len namaľujete cyklopruhy, nebude to fungovať,“ vysvetľoval v Bratislave na konferencii Cyklokoalície.
Kandidáti na bratislavského primátora sľubujú zmeny v mestskej polícii, záchytné parkoviská aj nové cyklotrasy. Nesrovnal, Mika, Mrva a Vallo diskutovali o doprave v debate Cyklokoalície.
Cykloorganizácie vyzývajú políciu na dôslednejšiu kontrolu bezpečného odstupu pri predchádzaní cyklistov. Výzva, ktorú podpísalo 37 organizácií, je podľa prezidenta Cyklokoalície Daniela Duriša reakciou na doterajší laxný prístup polície.
Sťažnosti cyklistov v Bratislave riešia mesiace, dokonca aj rok. Zrušenú cyklotrasu na nábreží uzavrú až v roku 2019, zábradlie nebezpečne osadené na hrádzi zasa zmenili, ale stále cyklistov ohrozuje.