Články
Minúta po Minúte
Rekonštrukcie súdov sa nestíhajú do konca roka 2025, Slovensku môže prepadnúť takmer 300 miliónov eur z plánu obnovy. Podľa ministra spravodlivosti Borisa Suska preto prebiehajú debaty o posune termínov či o revízii plánu obnovy.
Na revíziu plánu obnovy bolo predložených 50 návrhov, sekcia úradu vlády vyhodnotila ako vhodných 12 z nich. Vyplýva to zo správy vicepremiéra Petra Kmeca (Hlas), ktorú schválil kabinet.
K zmene plánu obnovy, o ktorej už dlhšie hovorí Ficova vláda, možno napokon vôbec nedôjde. Na revíziu potrebuje Slovensko súhlas Komisie, ktorá ho zatiaľ nedala. Otázne je, čo bude potom s peniazmi na projekty, ktoré vláda už nestihne dokončiť.
Vicepremiér Peter Kmec nemal jasné odpovede na to, ako plánuje vláda vyriešiť pozastavenie hodnotenia štvrtej platby z plánu obnovy, vyhlásila prezidentka Zuzana Čaputová a dodala, že ide asi o 900 miliónov eur, o ktoré by Slovensko mohlo prísť. S Kmecom sa stretla v utorok.
Nápad Tomáša Tarabu nápad stavať priehrady kritizujú aj ministerstvá financií, pôdohospodárstva, informatizácie či úrad vlády. Najvyšší kontrolný úrad žiada stiahnuť celý materiál. Pripomína, že platná koncepcia vodnej politiky, ktorú chce ministerstvo životného prostredia meniť, je míľnikom v pláne obnovy.
Štát nedokáže v pláne obnovy zabezpečiť ani znížený cieľ 9000 miest v materských školách, hovorí minister školstva Tomáš Drucker (Hlas). O zmenách rokuje s Európskou komisiou. „Visí nám vo vzduchu 40 miliónov eur,“ povedal minister.
Podpredseda vlády Peter Kmec uviedol, že cez videohovor diskutoval o pláne obnovy s eurokomisiou. Europoslanec Michal Wiezik (PS) pár hodín predtým upozornil, že europarlament požiadal Komisiu o vysvetlenie jej ďalšieho postupu voči Slovensku.
Zajtra bude zrejme rokovať vláda k plánu obnovy, naznačil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas). O revízii plánu obnovy mala v stredu hlasovať vláda, materiál však nebol predložený.
Vo Vrbovom začali stavať cyklotrasu namiesto opustenej železničnej trate do Piešťan. Stavba bude stáť zhruba päť miliónov eur, zákazku dostala firma OHLA ŽS. O záchranu trate sa v minulosti snažili železniční nadšenci, ktorí organizovali jazdy cyklodrezín.
U.S. Steel má garantovaných 600 miliónov eur od štátu, aj keby bol nútený zdroje nájsť v iných schémach, hovorí minister životného prostredia Tomáš Taraba. Na dekarbonizáciu má dostať košická oceliareň 300 miliónov eur z plánu obnovy, dotácia je však ohrozená.
Novela Trestného zákona neohrozuje európske peniaze, veľa z výhrad EÚ bolo ošetrených pozmeňovacími návrhmi, povedal Peter Kmec, podpredseda vlády pre plán obnovy. Komisia v posledných týždňoch poslala na Slovensko listy s obavami zo zrýchleného schvaľovania zmien.
Richard Raši hovorí, že jeho ministerstvo investícií žiadny list z Európskej komisie nedostalo. Reagoval na slová PS, že Komisia zaslala Slovensku už dva listy, v ktorých Slovensko varuje pred znížením trestov za korupciu.
Slovensko dostalo podľa PS dva listy, v ktorých Európska komisia varovala pred znížením trestov za korupciu a ďalšími zmenami Trestného zákona. Strana tvrdí, že vláda ohrozila miliardy eur pre Slovensko z európskych peňazí.
Nippon Steel ani po stretnutí s ministerkou Sakovou a ministrom Tarabom nehovorí o plánoch s košickými oceliarňami. Podľa slovenského ministerstva hospodárstva japonský koncern neočakáva kúpu amerického U. S. Steelu skôr ako v treťom štvrťroku.
PS pri hrozbe straty miliardy z plánu obnovy neklame, píše Barbara Zmušková. „Eurokomisia sa snaží štátom vyjsť v ústrety, ale zatiaľ nijako nenaznačila, že by ju vládne vysvetlenia uspokojili.“ (euractiv)
Európska komisia pozastavila hodnotenie žiadosti o platbu z plánu obnovy a pýta sa, či zmenami v Trestnom zákone nezvrátime staršie ciele, ktoré sme už splnili a ktoré nám už uhradila. Podľa vicepremiéra Petra Kmeca nejde o nič neštandardné. PS tvrdí, že môžeme prísť o stovky miliónov.
Vicepremiér Peter Kmec potvrdil, že Európska komisia pozastavila hodnotenie platby v štvrtej žiadosti z plánu obnovy, ktorá má objem vyše 900 miliónov eur. Na pozastavenie upozornilo PS, podľa ktorého sa výhrady týkajú právneho štátu či výdavkových limitov.
Michal Šimečka tvrdí, že Európska komisia pozastavuje hodnotenie štvrtej platby z plánu obnovy pre Slovensko. „Konkrétne ide o vyše 900 miliónov eur, o ktoré, ak Ficova vláda nezjedná nápravu, potenciálne môže Slovensko prísť,“ povedal líder Progresívneho Slovenska.
Automobilové zväzy vyzvali vládu, aby presmerovala časť z ohrozených 300 miliónov eur z plánu obnovy na elektromobilitu. Odporúčajú, aby peniaze použila na dotácie na kúpu elektroáut a podporu výstavby neverejnej nabíjacej infraštruktúry.
Ak U. S. Steel nebude investovať do ekologickej technológie, Slovensko bude musieť znížiť emisie mnohými malými opatreniami. Niektoré z nich môžu byť nepopulárne, napríklad zníženie počtu hospodárskych zvierat či zníženie spotreby palív na cestách.