
Hodnota za peniaze
Minúta po Minúte
Ministerstvo školstva chce z plánu obnovy nakúpiť pre školy notebooky a tablety. Šéf Útvaru Hodnoty za peniaze Martin Haluš vraví, že samotný nákup hardvéru nezvýši digitálne zručnosti žiakov. Ministerstva sa pýtali, ako plánujú zaškoliť učiteľov a zmeniť kurikulum.

Návrh, aby štátni analytici hodnotili diaľničné projekty až v záverečnej fáze prípravy, je krokom späť, hovorí šéf Útvaru hodnoty za peniaze Martin Haluš. Neskôr sa už totiž ťažšie hľadajú lepšie riešenia. Návrh presadzuje v parlamente ministerstvo dopravy, ktoré chce zrýchliť výstavbu.
Z 1,5 miliardy eur, ktoré dá štát ročne na dotácie, by sa dalo efektívnejšie využiť minimálne 370 miliónov eur. Vyplýva to z revízie výdavkov, ktorú vypracovali jednotky ministerstva financií Útvar hodnoty za peniaze a Inštitút finančnej politiky.
K Progresívnemu Slovensku sa pridáva ekonóm a odborník na sociálne politiky Tomáš Hellebrandt. Ako analytik Útvaru hodnoty za peniaze pôsobil na ministerstve financií, rozhodol sa však podať výpoveď po tom, čo Igor Matovič presadil svoj balíček v parlamente s podporou fašistov.

Na vlastné oči som videl, že sa môžem snažiť o to najlepšie riešenie, ale rozhoduje politika, hovorí Štefan Kišš, ktorý odchádza z ministerstva financií a vstupuje do Progresívneho Slovenska.
Tretím laureátom Ceny Martina Filka sa stal ekonóm Juraj Mach, ktorý v minulosti riadil posudzovanie investícií na Útvare hodnoty za peniaze. Toto ocenenie pre ekonómov do 40 rokov udeľuje Slovenská ekonomická spoločnosť.
Nenaplnili sa obavy, že by Naď deformoval miliardový tender tým, že vyžadoval zapojenie domáceho priemyslu. Každý z relevantných výrobcov transportérov si dokázal dohodnúť subdodávky medzi slovenskými firmami. O víťazovi tak rozhodla primárne cena a kvalita vozidla.
Analytici z ÚHP nedokážu zhodnotiť sľuby ministra Naďa, že nákup švédskych transportérov vytvorí na Slovensku 200 až 300 pracovných miest. Túto otázku totiž neposudzovala štúdia uskutočniteľnosti, ktorú dostali na stôl. „Takisto nevieme posúdiť, či toto číslo je čistý alebo hrubý prírastok – teda či nedôjde len k presunu pracovných miest v rámci ekonomiky.“
Úradníci spochybnili obľúbené číslo ministra obrany. Naď sľubuje, že minimálne 40 % z ceny nových transportérov skončí v slovenských firmách. Zverejnené dokumenty ukazujú, že víťazná ponuka počíta s 28 %. Rozdiel predstavuje skoro 200 miliónov eur.
Šéf Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš hovorí, ako to bolo s požiadavkou rezortu obrany na nákup stanov a sanitiek. Išlo o kúpu stanov za 8 miliónov a vojenských sanitiek za 27 miliónov. „Až po opakovaných otázkach sme sa dozvedeli o špecifikách vybavenia, ktoré môže zvýšiť cenu o 10 %.“
K nákupu policajných vrtuľníkov dostalo ministerstvo financií podklady a hodnotenie vzniklo za tri dni, vraví šéf Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš. Argumenty boli, že nové vrtuľníky nalietajú viac hodín ako súčasné, ktoré sú poruchovejšie, a ušetrí sa na prevádzkových nákladoch. „Chceme vidieť na papieri aj dosah na rozpočet.“

Šéf Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš považuje za dôležité, že sa o obrane konečne hovorí ako o naozajstnej potrebe. Vo verejnej debate mu však chýba, že sa nehovorí o výsledkoch – napríklad ako účinne sa dokážeme brániť. „Najväčšia hodnota za peniaze je podľa mňa byť spoľahlivý spojenec,“ hovorí Kišš, ktorý kandiduje za šéfa NKÚ.
Varovanie pre slovenské investície do nemocníc z plánu obnovy môže byť prípad viedenskej nemocnice Florisdorf, píše bývalý zástupca riaditeľa Útvaru hodnoty za peniaze Juraj Mach. Výstavba tohto komplexu so 785 lôžkami mala trvať štyri roky a stáť 825 mil. eur, no projekt sa predĺžil o tri roky a predražil o najmenej pol miliardy.

Bola očkovacia lotéria úspešná? Zlom určite nepriniesla, hovorí šéf Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš. Dodáva, že v čase vzniku očkovacej lotérie bolo vzhľadom na hroziace riziko nevyhnutné konať rýchlo. „Najnákladnejšie bolo nerobiť nič,“ komentuje.
Boris Kollár vyrokoval železniciam štvrť miliardy navyše, ale o rok treba čakať rušenie prázdnych vlakov. Nová dohoda medzi železnicami a ministerstvom financií predpokladá, že dotácie postupne klesnú a analytici ministerstva financií budú vláde referovať aj o tom, či v cestovnom poriadku železníc nie sú aj zbytočné spoje.

Z milióna ľudí v lotérii je len 25-tisíc, ktorí sa dali zaočkovať, odkedy sa vie o žrebovaní. Ministerstvo financií doteraz zverejňovalo len dáta o všetkých registrovaných, ktoré vyzerali oveľa priaznivejšie.

Medzi Bratislavou a Sencom sa čoskoro prekrížia dve diaľnice, ale autá z toho nebudú mať nič, lebo normálna križovatka bude hotová až o 5 rokov. Na vine sú súčasní manažéri štátnej diaľničnej spoločnosti, ktorých nominovala Sme rodina, ale problémy sa začali už za čias Smeru.

Železniciam sa najviac vyplatí investovať pri Bratislave a Košiciach, ukazuje rebríček najpotrebnejších úsekov, ktorý pripravili na ministerstvách financií a dopravy. Najlepší pomer nákladov a prínosov má plán na obnovu trate Bratislava – Senec.

Analytici z ÚHP napísali, že železnice nakupujú od buka do buka, a neskôr kritiku stiahli. Nikto zrozumiteľne nevysvetlil, prečo sa to stalo. Predmetom kritiky boli aj nákupy dieselových vlakov podobné tým, ktoré chystajú železnice aj teraz.

Železničiari ignorujú odmietavý posudok Útvaru hodnoty za peniaze a ďalej pripravujú súťaže na súpravy za viac než 140 miliónov eur. „Obstarávania budú pokračovať, keďže som sa nie úplne stotožnil so stanoviskom ÚHP,“ povedal minister Andrej Doležal.