
MediaBrífing
- MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik.
- Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.
Články
Minúta po Minúte
Tento týždeň bola zverejnená žaloba na spoločnosť Meta, ktorú podali viac ako tri desiatky amerických štátov. Tvrdí, že sociálne siete Facebook a Instagram poškodzujú duševné zdravie detí. Z dokumentu vyplýva, že firma o škodlivosti svojich platforiem vedela, informuje MediaBrífing.
Redaktorka Miriam Šramová sa stala asistentkou poslanca Ivana Ševčíka, ktorý sa do parlamentu dostal na kandidátke SNS. Problém v tom nevidí a ďalej robí servilné rozhovory s koaličnými politikmi. Od augusta len tri percentá jej respondentov tvorili členovia dnešnej opozície, informuje MediaBrífing.
Pre Slovenské národné noviny píše o politike Matej Mindár, ktorý je novým asistentom poslanca Romana Michelka (SNS). V ostatnom vydaní novín mal článok o zložení novej vlády, čitatelia na jeho konflikt záujmov neboli upozornení. Redakcia tvrdí, že uzávierka článku bola ešte predtým, ako sa Mindár stal poslancom, no dátumy v tejto obhajobe nesedia.
Najväčší americký vydavateľ novín má prvého „Taylor Swift reportéra“ – teda novinára, ktorý bude informovať výlučne o tejto speváčke. Prácu získal televízny novinár Bryan West, ktorý sa označuje za fanúšika speváčky. V novinárskych kruhoch to vyvolalo debatu, či dokáže byť objektívny.
Markíza tento týždeň opäť ukázala, že je pri presadzovaní svojich záujmov nekompromisná. Televízia odstúpila od zmlúv s operátormi Antik a DSi Data, a to len preto, že jej kanály neboli súčasťou všetkých balíčkov, ktoré operátori predávali, vysvetľuje MediaBrífing.
Facebooku a Instagramu hrozí, že nebudú môcť v Európe sledovať svojich používateľov za účelom lepšieho cielenia reklamy, rozhodol o tom Európsky výbor pre ochranu údajov. Firma chce preto ponúknuť predplatné, vďaka ktorému budú mať ľudia sociálne siete bez reklám. Regulátorom sa však takéto riešenie nepáči, píše MediaBrífing.
Google, Meta či OpenAI súhlasili s tým, aby regulačné úrady mohli testovať ich najnovšie produkty umelej inteligencie ešte pred ich zverejnením. Tohtotýždňový samit v Británii však poukazuje aj na nesúlad medzi krajinami v tom, ako by mali vyzerať medzinárodné pravidlá pre umelú inteligenciu, informuje MediaBrífing.
Spoločnosť Meta začína ponúkať platené verzie Facebooku a Instagramu, ktoré budú bez reklám. Je to len ďalší krok vo veľkom právnom spore, ktorý je oveľa zaujímavejší a dôležitejší ako to, koľko ľudí si sociálne siete nakoniec predplatí, píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Robert Fico avizoval zavedenie zákona o zahraničných agentoch. Ten má byť namierený proti mimovládnym organizáciám, ale ak bude vláda chcieť, môže zákon napísať tak, aby sa „zahraničnými agentmi“ stali aj niektoré médiá, upozorňuje MediaBrífing.
Nebude prekvapením, ak nová vláda pridelí dotácie alebo štátnu reklamu dezinformačným médiám, píše Filip Struhárik v MediaBrífingu. „Už pár tisíc eur môže byť pre konšpirátorov odmenou za podporu názorovo blízkych politikov. Peniaze im takisto môžu pomôcť rozšíriť aktivity a publikovať ešte viac štvavých a manipulatívnych textov.“
Spísali sme osem spôsobov, ako môže Ficova vláda ublížiť médiám. Okrem ovládnutia verejnoprávnych médií môže skúsiť obsadiť aj mediálneho regulátora. Prijať môže tiež škodlivé zmeny legislatívy a politici môžu šikanovať novinárov žalobami.
Ak budú koaliční poslanci dávať exkluzívne informácie konšpirátorom, nebude to nič strašné. „Problémom môžu byť skôr koordinované kampane politikov a dezinfowebov namierené proti konkrétnym žurnalistom či médiám. Konšpirátori sa k takýmto atakom bez váhania pridajú, už v nich majú prax,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Ako budú fungovať médiá, ak ich bude nová vláda bojkotovať: novinári si poradia, dobré články a reportáže totiž nevznikajú vďaka komentárom politikov. A konšpirátorom nepomôže ani spolčenie sa s vládnou mocou, pretože v skutočnosti nerobia žurnalistiku, píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Policajný prezident Štefan Hamran chce zefektívniť vyšetrovanie trestných činov namierených proti novinárom. Od 1. septembra zriadil na každom krajskom riaditeľstve polície kontaktné miesto, ktoré má tieto prípady riešiť.
Ženský časopis Emma urobil veľký rozhovor s Tomášom Drahošom, ktorý vystupuje pod menom Tomy Kotty a ktorý zbil svoju expriateľku Ráchel Karnížovú. „Násilník v ňom nečelil kritike, ale skôr súcitu redaktorky,“ píše Filip Struhárik.
Protimonopolný úrad neposudzoval, či Penta môže kúpiť denník Nový Čas, hoci už vydáva konkurenčné noviny Plus 1 deň, píše MediaBrífing. Situácia by bola iná, ak by už v EÚ platilo nariadenie o slobode médií. Podľa neho by mala vláda zaviesť pravidlá na preskúmanie mediálnych transakcií.
Pomocou umelej inteligencie sa v USA podarilo zvýšiť počet ľudí, ktorí si prečítali informácie o vakcínach proti covidu-19 a dali sa zaočkovať, všíma si MediaBrífing. Reklamy, ktoré boli personalizované pomocou umelej inteligencie, dosiahli o 24 percent viac konverzií ako reklamy v kontrolnej vzorke, ktoré fungovali bez podpory AI.
Robert Fico povedal, že chce mať „príjemné vzťahy“ s novinármi, no zrejme má na mysli len tie médiá, o ktoré sa môže oprieť. „A predvolebná kampaň ukázala, že na viaceré dezinformačné kanály sa môže spoľahnúť,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Robert Fico a ďalší politici Smeru boli pred voľbami najväčšími šíriteľmi útokov na novinárov a médiá, vyplýva to z analýzy Investigatívneho centra Jána Kuciaka. Najčastejšie politici spomínali novinárku Denníka N Moniku Tódovú, útočili aj na moderátorov politických diskusií.
Spoločnosť TrustLab merala rozšírenie dezinformácií na online platformách. Najhoršie skončil Twitter, nasleduje Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn a najlepšie skončil YouTube, informuje MediaBrífing.