
MediaBrífing - strana 2
- MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik.
- Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.
Minúta po Minúte
Podcasty sa musia po novom registrovať na ministerstve kultúry. Ak ich tvorcovia zverejňujú okrem audia aj videoverzie podcastov napríklad na YouTube, musia sa hlásiť mediálnemu regulátorovi. A ak na videách zarábajú, budú musieť ešte aj zaplatiť správny poplatok, upozorňuje MediaBrífing.
Ukrajina má novú mediálnu legislatívu, ktorá vyvolala vlnu kritiky. Štátny regulačný orgán totiž dostal priveľkú moc a vôbec nie je nezávislý od vlády, píše MediaBrífing.
Instagram priznáva, že to s videami prehnal, a chce sa opäť sústrediť aj na fotky. Sociálna sieť na Slovensku spúšťa aj novú funkciu Notes, ktorá umožňuje zverejňovať na sieti krátke statusy, píše MediaBrífing.
Netflix už má pravidlá, ako chce obmedziť zdieľanie účtov medzi priateľmi. Novinku testuje v Čile, Kostarike a Peru, no do ďalších krajín ju zavedie už čoskoro, píše MediaBrífing.
Keď firmy zverejňujú na internete videá, ktorými chcú zarábať, musia požiadať mediálneho regulátora o autorizáciu a zaplatiť 260 eur. Nový poplatok zaviedlo ministerstvo kultúry, jeho zníženie zatiaľ nechystá. Novinka sa dotkne aj niektorých youtuberov, instagramerov a tiktokerov.
Youtuberi, ktorých cieľom je zisk, musia svoje kanály nahlásiť štátu. „Zákon mohol regulovať len významných tvorcov, napríklad tých, ktorí už majú určitý počet sledovateľov alebo dosiahnu nejaké ročné tržby. Namiesto toho však zavádza oznamovaciu povinnosť pre každého, kto by chcel zarábať,“ kritizuje nové povinnosti MediaBrífing.
MediaBrífing vysvetľuje nové povinnosti pre tvorcov videí na YouTube. „Influenceri nemôžu na internete zarábať a zároveň sa tváriť, že sa ich povinnosti netýkajú. Pokiaľ je primárnym cieľom ich aktivít biznis, tak musia pochopiť, že sa na nich vzťahuje aj nejaká štátna regulácia, nielen pravidlá YouTubu či sociálnych sietí.“
YouTube umožní tvorcom od 1. februára zarábať aj na krátkych videách v sekcii Shorts, ktorá je kópiou TikToku. O podiel z príjmov z reklamy môžu žiadať youtuberi, ktorí majú aspoň 1000 odberateľov. Navyše budú musieť mať za ostatných 90 dní aspoň 10 miliónov prehratí Shorts videí alebo minimálne 4000 hodín sledovania svojich dlhých videí.
Twitter zaznamenal u nás vlani výrazný rast. Kým v prvom polroku prinášal médiám tri percentá návštevnosti zo sociálnych sietí, v druhom to bolo už osem percent, ukázali dáta od analytickej spoločnosti Chartbeat.
Až 32 % Američanov uprednostňuje počúvanie podcastov s videami. Každý tretí respondent uviedol, že preferuje počúvanie podcastov na YouTube, nasledovali platformy Spotify a Apple Podcasts, ukázal prieskum spoločnosti Morning Consult. „Aj tieto čísla ukazujú, že pôvodne audio formát sa posúva k hybridnému modelu,“ píše MediaBrífing.
Slovenské a české médiá majú z Facebooku 92,6 % návštevnosti zo sociálnych sietí, vlani však došlo aj k výraznej zmene. Kým v prvom polroku dosiahol Facebook podiel 95,8 %, v druhom už len 89,5 %, píše MediaBrífing.
Bulvár zverejnil fotografie detí zavraždených v Michalovciach, denník Plus 1 deň ich mierne rozrastroval, hoci boli stále rozpoznateľné, Nový Čas ich použil v plnej kvalite. Je otázne, či zverejňovanie fotografií 12- a 14-ročného dieťaťa je vo verejnom záujme a či tým redakcie nezasiahli neprimerane do súkromia obetí, píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Médiá budú tento rok venovať menej pozornosti Facebooku a Twitteru, viac sa zamerajú na TikTok, Instagram a YouTube. Manažéri médií chcú tiež viac investovať do podcastov a newslettrov, keďže tieto formáty majú dobré výsledky pri budovaní lojálneho publika. Vyplýva to zo štúdie Reuters Institute, o ktorej píše MediaBrífing.
Používatelia Facebooku v Česku vidia príspevky slovenských médií bez obrázkov. Dôvodom je nový autorský zákon a spor medzi tamojšími médiami a digitálnymi platformami, píše MediaBrífing.
Len 4 z 10 mediálnych manažérov sú optimistickí vo svojich obchodných prognózach na rok 2023, pred rokom si verilo až 75 percent manažérov. Aj optimisti očakávajú, že tento rok môže dôjsť k prepúšťaniu alebo úsporným opatreniam, vyplýva to zo štúdie Reuters Institute, o ktorej píše MediaBrífing.
Slovenský bulvár zverejňuje sexistické články aj o maloletých dievčatách. „Novinári by si mohli dať záväzok, že od tohto roka už nebudú písať sexistické texty o deťoch. Za tých pár klikov, ktoré im to prinesie, to fakt nestojí,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Výskumníci sa snažia nájsť spôsob, ako rozoznať text napísaný človekom od textu vygenerovaného umelou inteligenciou. Riešením by mohlo byť vkladanie špeciálneho „vodoznaku“ do vygenerovaného textu, vysvetľuje MediaBrífing.
EÚ je o krok bližšie k zdaneniu internetových gigantov, ako je Google a Facebook. Členské štáty sa tento týždeň dohodli na medzinárodnej minimálnej 15-percentnej dani pre veľké firmy, píše MediaBrífing.
Vydavateľ dezinformačnej stránky Hlavné správy prevádzkuje aj lifestylový web TOPdesat.sk a ženský portál Vášeň v tebe. „V čase, keď firme už dezinformácie toľko nevynášajú, môžu byť opäť zablokované a redakcii hrozia aj problémy so zákonom, treba diverzifikovať zdroje. Bulvárik a neškodné clickbaity sa v tejto situácii môžu hodiť,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Neonacista Andrew Anglin má vďaka Elonovi Muskovi obnovený účet na Twitteri, informuje MediaBrífing. Anglin je známy ako zakladateľ neonacistického webu Daily Stormer a po návrate na sociálnu sieť obhajoval antisemitské výroky speváka Kanyeho Westa, ktorý si zmenil meno na Ye a najnovšie vyjadruje svoj obdiv k Hitlerovi.