MediaBrífing - strana 3
- MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik.
- Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.
Články
Minúta po Minúte
Policajný prezident Štefan Hamran chce zefektívniť vyšetrovanie trestných činov namierených proti novinárom. Od 1. septembra zriadil na každom krajskom riaditeľstve polície kontaktné miesto, ktoré má tieto prípady riešiť.
Ženský časopis Emma urobil veľký rozhovor s Tomášom Drahošom, ktorý vystupuje pod menom Tomy Kotty a ktorý zbil svoju expriateľku Ráchel Karnížovú. „Násilník v ňom nečelil kritike, ale skôr súcitu redaktorky,“ píše Filip Struhárik.
Protimonopolný úrad neposudzoval, či Penta môže kúpiť denník Nový Čas, hoci už vydáva konkurenčné noviny Plus 1 deň, píše MediaBrífing. Situácia by bola iná, ak by už v EÚ platilo nariadenie o slobode médií. Podľa neho by mala vláda zaviesť pravidlá na preskúmanie mediálnych transakcií.
Pomocou umelej inteligencie sa v USA podarilo zvýšiť počet ľudí, ktorí si prečítali informácie o vakcínach proti covidu-19 a dali sa zaočkovať, všíma si MediaBrífing. Reklamy, ktoré boli personalizované pomocou umelej inteligencie, dosiahli o 24 percent viac konverzií ako reklamy v kontrolnej vzorke, ktoré fungovali bez podpory AI.
Robert Fico povedal, že chce mať „príjemné vzťahy“ s novinármi, no zrejme má na mysli len tie médiá, o ktoré sa môže oprieť. „A predvolebná kampaň ukázala, že na viaceré dezinformačné kanály sa môže spoľahnúť,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Robert Fico a ďalší politici Smeru boli pred voľbami najväčšími šíriteľmi útokov na novinárov a médiá, vyplýva to z analýzy Investigatívneho centra Jána Kuciaka. Najčastejšie politici spomínali novinárku Denníka N Moniku Tódovú, útočili aj na moderátorov politických diskusií.
Spoločnosť TrustLab merala rozšírenie dezinformácií na online platformách. Najhoršie skončil Twitter, nasleduje Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn a najlepšie skončil YouTube, informuje MediaBrífing.
Dve tretiny ľudí zdieľajú príspevok na sociálnych sieťach, hoci boli vystríhaní pred jeho nepravdivosťou, ukázali to najnovšie dáta od Facebooku, Instagramu a TikToku. „Kvalitná práca fact-checkerov a zdanlivo efektívny nástroj upozorňujúci na lži majú len obmedzený vplyv,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
MediaBrífing opisuje, čo chcú politické strany robiť s médiami: Progresívne Slovensko chce zastaviť štátnu reklamu na dezinformačných weboch, Republika navrhuje kontrolu spisovnej slovenčiny a plánuje regulovať, kto chodí do politických diskusií. Smer, Hlas a SNS majú vo svojich programoch len veľmi nekonkrétne sľuby.
OĽaNO navrhuje zákon, ktorý by zakázal krížové vlastníctvo médií a subjektov v oblasti zdravotníctva. Igor Matovič sa tak snaží pritlačiť na Pentu. Jej vydavateľstvo dlhodobo útočí na OĽaNO, podporuje Smer a Hlas a publikuje skrytú reklamu na podnikanie Penty v zdravotníctve, píše MediaBrífing.
Facebook a Instagram kedysi automaticky odstraňovali fotky odhalených ženských pŕs. To sa čiastočne mení aspoň pri príspevkoch upozorňujúcich na rakovinu prsníka, všíma si MediaBrífing.
Šesť najväčších slovenských dezinformačných webov môže mesačne na online reklamách zarobiť dohromady viac ako 56-tisíc eur. Vyplýva to z novej štúdie, o ktorej píše newsletter MediaBrífing.
Počet fact-checkerov na Facebooku a Instagrame sa pred voľbami znásobí. Doposiaľ na Slovensku pôsobil len jeden, agentúra AFP však zamestná ešte jedného. Overovať fakty na sociálnych sieťach bude aj český projekt Demagog.cz, informuje MediaBrífing.
Nemecký denník Bild prepustí asi 200 ľudí, časť z nich nahradí umelá inteligencia. Podľa vedenia redakcie bude práca editorov, korektorov či editorov fotografií vyzerať v budúcnosti inak ako dnes, informuje MediaBrífing.
Vzťah medzi sociálnymi médiami a mentálnym zdravím je oveľa komplikovanejší, ako sa môže na prvý pohľad zdať, píše MediaBrífing. Správy o prudkom náraste prípadov depresií či pokusov o samovraždy medzi mladými bývajú často spájané s negatívnym vplyvom sociálnych sietí, no vedecké dôkazy nie sú také jednoznačné.
Dôvera Slovákov v médiá zostáva rekordne nízka – verí im len 27 % obyvateľov, pred rokom to bolo 26 %. Horšie skončili len Maďarsko a Grécko, ukázala medzinárodná štúdia Digital News Report. Podľa výskumníkov je dôvera v médiá vyššia v krajinách, kde nie je verejná debata tak veľmi polarizovaná, píše MediaBrífing.
ChatGPT a podobné služby si už na Slovensku vyskúšalo 13 percent ľudí, vyplýva to z prieskumu agentúry Go4insight. Jazykové generatívne modely vyskúšali viac muži ako ženy, najpopulárnejšie sú medzi študentmi, takmer štvrtina už umelú inteligenciu vyskúšala.
Instagram pomáha vytvárať sieť pedofilov, ktorí chcú nakupovať obsah zobrazujúci sexuálne zneužívanie detí, odhalila to spoločná investigatíva výskumníkov a novinárov. Predajcovia pornografie ponúkali aj videá, na ktorých si deti ubližujú či vykonávajú sexuálne praktiky so zvieratami. Sociálna sieť vraj na odstránení problémov pracuje, informuje MediaBrífing.
Hrozby umelej inteligencie treba brať tak vážne ako pandémie a jadrovú vojnu, tvrdia stovky expertov v novej výzve. Dnešná situácia pripomína jadrových vedcov, ktorí kedysi varovali pred svojimi vlastnými výtvormi, myslí si riaditeľ Centra pre bezpečnosť AI Dan Hendrycks.
Twitter nezmazal 99 % nenávistných príspevkov, ktoré zverejnili jeho predplatitelia. „Twitter u nás čakajú problémy. A keďže sa firma neplánuje zlepšiť, v hre sú len dva scenáre – odchod z EÚ alebo nákladná právna bitka, na ktorej konci budú vysoké pokuty pre sociálnu sieť,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.