Obchvat Bratislavy
Články
Minúta po Minúte
Práce na križovatke D1 s obchvatom Bratislavy D4 by sa mali rozbehnúť na jar, povedal minister dopravy Andrej Doležal. „Spoločnosť Budimex v týchto týždňoch projektuje a prvé práce by sa mali začať na jar.“
NDS podpísala s poľskou firmou Budimex zmluvu na výstavbu chýbajúcej križovatky bratislavského obchvatu s diaľnicou D1. Cena je zhruba 110 miliónov eur, stavbu zaplatí štát. O zákazku sa uchádzali aj rakúske firmy Strabag a Porr a Váhostav.
Kontrakt na vybudovanie križovatky D1 s obchvatom Bratislavy (D4) by sa mal podpísať o niekoľko dní, avizuje minister dopravy Andrej Doležal. Víťaz tendra, poľský Budimex, následne prevezme stavenisko a do 30 dní by mal začať stavať.
Pre poškodenie prírody pri výstavbe obchvatu Bratislavy podal prokurátor obžalobu na dve fyzické a jednu právnickú osobu. Pri preukázaní viny im hrozí trest až na 10 rokov. Znalci vyčíslili škodu na 8,7 milióna eur.
Výstavba dlho očakávanej križovatky D1/D4 sa opäť odďaľuje. Víťazstvo poľskej firmy Budimex spochybnilo námietkou konzorcium Strabag – Porr, ktoré skončilo druhé v poradí. O námietke bude rozhodovať Úrad pre verejné obstarávanie.
V tendri na dostavbu križovatky D1/D4 uspela poľská firma Budimex, Národná diaľničná spoločnosť vyhodnotila ponuky. Zverejnil to minister dopravy Andrej Doležal s tým, že plynie lehota na podanie námietok, preto nie je možné poskytovať bližšie informácie.
Križovatku diaľnic D1 a D4 by mal dokončiť Doprastav, ktorý v súťaži predložil najnižšiu ponuku 85 miliónov eur. Konkurenti sa ešte môžu voči tomu odvolať. Obchvat Bratislavy D4 otvorili na jeseň, ale bez napojenia na D1.
V bratislavskom Prievoze otvoria večer poslednú vetvu križovatky nového obchvatu, a to v smere od rýchlostnej cesty R7 na diaľnicu cez Prístavný most do Petržalky.
Ministerstvo dopravy vraví, že chýbajúca križovatka diaľnice D1 a obchvatu Bratislavy bude potrebovať zmenu zákona až na jar. Reagovalo tak na rozhodnutie parlamentu neschváliť ním požadované skrátené konanie k novele zákona, ktorá by umožnila v niektorých prípadoch stavať aj napriek odvolaniam.
Parlament nebude rokovať zrýchlene o novele, ktorá by v niektorých prípadoch umožnila pokračovať v stavbe diaľnic aj napriek odvolaniam proti stavebným povoleniam. Takmer celá koalícia bola proti alebo sa zdržala hlasovania.
Otváranie nových úsekov bratislavského obchvatu D4 a cesty R7 sa zatiaľ dá hodnotiť ako prínos. Na vstupe od Šamorína sa dochádzanie zlepšilo ihneď, postupne sa doprava zlepšila aj tam, kde boli problémy – v Ivanke pri Dunaji a v Jarovciach.
Národná diaľničná spoločnosť predĺžila termín na ponuky v súťaži na výstavbu chýbajúcej križovatky medzi diaľnicou D1 a obchvatom Bratislavy. Zmenila aj kritériá. Záujemcovia budú mať čas do 14. decembra namiesto 3. novembra.
Vláda schválila návrh novely, ktorá má zrýchliť výstavbu diaľnic. Ministri ju posúvajú do parlamentu spoločne s návrhom na jej prijatie v skrátenom legislatívnom konaní.
Po otvorení nultého obchvatu Bratislavy hlásia mestské časti Vrakuňa a Podunajské Biskupice zlepšenie dopravnej situácie. Aj niektoré spoje mestskej hromadnej dopravy majú po otvorení úsekov D4 a R7 kratšie meškanie.
Po otvorení nových úsekov bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a cesty R7, majú niektoré spoje MHD kratšie meškanie. Uviedol to Dopravný podnik Bratislava s tým, že ešte nemá relevantné štatistické údaje, keďže nové úseky otvorili pred pár dňami.
V nedeľu večer otvorili dvojkilometrový úsek D4 od križovatky Bratislava-Jarovce po križovatku Bratislava-Petržalka (Rusovce). Vodiči smerujúci z D2 alebo z Rakúska sa môžu priamo napojiť na Lužný most a pokračovať po D4 až po križovatku Bratislava-Východ (Ivanka-Západ).
V sobotu večer otvorili šesťkilometrový úsek R7 od križovatky Bratislava, Juh po križovatku Bratislava, Nivy (Prievoz). Zhotoviteľ stavby D4R7 Construction tvrdí, že dôvodom postupného otvárania je komplikovaná organizácia dopravy a snaha vyhnúť sa zápcham.
Šéf hospodárskeho výboru parlamentu Peter Kremský si myslí, že obchvat Bratislavy a diaľnica D1 by sa mohli nakoniec prepojiť do dvoch rokov. Vyplýva to podľa neho z rokovaní odborníkov s ministrom dopravy Andrejom Doležalom.
Starosta Ivanky pri Dunaji Vladimír Letenay žiada ministra dopravy Andreja Doležala, aby sa od nového obchvatu D4 odpojila stará Senecká cesta, ktorú ešte viac zaťažili autá z D4. Aj mesto Bratislava má obavu, či D4 nespôsobí viac škody ako úžitku.
Úsek bratislavského obchvatu D4 vrátane Lužného mosta je už prejazdný, prvé auto vošlo na novootvorený úsek o 17:45, oznámila polícia. Po oboch stranách mosta sú lávky pre chodcov či cyklistov.