
Obchvat Prešova
Minúta po Minúte
Štvorkilometrovú časť obchvatu Prešova s tunelom Bikoš sprístupní štát vodičom 25. septembra, informovala Národná diaľničná spoločnosť. Deň pred otvorením si bude môcť tunel prísť pozrieť verejnosť.

Nový úsek diaľnice D1, ktorý obchádza Prešov, môže ušetriť šoférom cestou z Bratislavy do Košíc viac než 10 minút. Juhozápadný obchvat mesta je však známejší svojou vysokou cenou, ktorá presiahla 40 miliónov eur na kilometer.
Diaľničná spoločnosť spustí 28. októbra západnú časť prešovského obchvatu s tunelom Prešov. Osemkilometrový úsek za viac než 350 miliónov eur bez DPH stavalo združenie firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav.
Druhá etapa severného obchvatu Prešova je síce ekonomicky návratná, ale viac by sa oplatilo stavať východný obchvat, zistili vládni analytici. Východný variant by mal najvyšší pomer benefitov k nákladom – až 2,6. Nie je však naprojektovaný.

Výstavba 2. etapy severného obchvatu Prešova je ekonomicky návratná aj so 4 jazdnými pruhmi, ale v polovičnom profile vychádza ešte výhodnejšie, zhodnotili analytici Útvaru hodnoty za peniaze. Stavať sa má v rokoch 2022 až 2026.
Časť obchvatu Prešova s tunelom Bikoš bude financovaná z eurofondov. Na stavbu za vyše 143 miliónov eur bez DPH dostane Národná diaľničná spoločnosť 57,6 milióna eur z fondov EÚ.
Súťaž na zhotoviteľa druhej etapy severného obchvatu Prešova má byť vyhlásená čoskoro. Prvá etapa severného obchvatu sa začala stavať vlani v lete a dokončená má byť v marci 2023.
Národná diaľničná spoločnosť porušila v súťaži na južný obchvat Prešova za vyše 350 miliónov eur dvanásťkrát zákon, tvrdí po kontrole Úrad pre verejné obstarávanie. Osem porušení mohlo mať podľa úradu vplyv na výsledok obstarávania.
Pri Prešove začali raziť tunel Bikoš, ktorý bude súčasťou severného obchvatu mesta. Prerazenie rúry viac než kilometer dlhého tunela sa očakáva v júni budúceho roka. Obchvat stavia konzorcium Váhostav-SK a TuCon za 142,8 milióna eur.
Začala sa výstavba severného obchvatu Prešova za 142 miliónov eur. Rýchlostná cesta s dĺžkou 4,3 km má skrátiť čas potrebný na prejazd o 9 minút, dokončená má byť na jar 2023. (tasr)
Prvá etapa severného obchvatu Prešova (R4) by sa mala začať budovať koncom júla. Národná diaľničná spoločnosť plánuje podpísať zmluvu so združením Váhostav a TuCon s navrhovanou cenou 142,9 milióna eur bez DPH.
Pri výstavbe tunela západného obchvatu Prešova zahynul robotník z Revúcej, zachytil ho cúvajúci nákladiak. Príčiny tragickej nehody vyšetruje polícia a banský úrad. (Korzár)
O podobe druhej etapy severného obchvatu Prešova nie je rozhodnuté. Hodnota za peniaze presadzuje lacnejší polovičný profil, NDS tvrdí, že nebude dostačujúci. Rokovania stále prebiehajú. (korzár)
Súťaž na druhú etapu severného obchvatu Prešova tento rok nevyhlásia, prednosť dostali iné úseky. Súťaž na prvú etapu od križovatky s diaľnicou D1 Prešov – Západ na križovatku Veľký Šariš by mali ukončiť v druhej polovici tohto roka. (Korzár)
Výkupy pozemkov pod diaľnice za pol miliardy eur chce koalícia naďalej tajiť. Žitňanskej novela infozákona nebude platiť spätne, a tak výkupy pre obchvaty Bratislavy, Prešova a Košíc nezverejnia. Minister dopravy ešte nedávno sľuboval opak.
Pod petíciu za urýchlené vybudovanie severného obchvatu Prešova sa podpísalo 32 580 ľudí. Petičné hárky s podpismi odovzdajú v utorok na Úrade vlády aktivisti z občianskeho združenia Lepší Prešov. (sita)
Základný kameň obchvatu v Prešove poklopkali, ale stavba ešte nemá všetky povolenia. Hodnoteniu vplyvov na životné prostredie chýba súhlas z Európskej komisie. Kým ho stavba nezíska, môžu sa robiť len prípravné práce.
Minister dopravy Árpád Érsek v utorok poklopal základný kameň juhozápadného obchvatu Prešova. Úsek D1 Prešov západ – Prešov juh skráti cestu autom do Košíc, konštatuje ministerstvo dopravy.
Prešovčania platia dane, ťažké je zaplatiť obchvat za ne. Každých potenciálne ušetrených 836-tisíc eur na výstavbe obchvatu predstavuje jeden deň, keď by Prešovčania nemuseli platiť vôbec žiadne dane, píše Martin Vlachynský z INESS.

Štát podpísal zmluvu na výstavbu juhozápadného obchvatu Prešova, ktorý bude súčasťou D1. Ide o najdrahší úsek na celej diaľnice s cenou vyše 40 miliónov eur za kilometer. Za toľko sa bežne stavajú tunely, ktoré pri Prešove tvoria štvrtinu.