
Obchvat Prešova - strana 2
Články
Minúta po Minúte
Ľudia v Prešove blokujú tri štvorprúdovky. Organizátori protestu žiadajú garancie, že sa postaví juhozápadný obchvat ako súčasť D1 aj severný obchvat, a chcú poznať konkrétne termíny. (rtvs)
Prešovčanom stopli plánovanú blokádu v Bratislave, Ružinov s ňou nesúhlasí. Aktivisti chceli dvakrát na 15 minút blokovať priechod pri autobusovej stanici a upozorniť na zlú dopravnú situáciu v Prešove.

Šéf útvaru Hodnota za peniaze Štefan Kišš v rozhovore vysvetľuje, prečo si ekonómovia z ministerstva financií dovolia kritizovať prácu špecialistov z iných ministerstiev. „Áno, nie sme stavební inžinieri, ani projektanti, sme hlavne ekonómovia. A tak sa pozeráme na každý problém, ktorý dostaneme na stôl,“ hovorí.
Dostavba kľúčovej cesty vnútri Prešova znova mešká. Štyri kilometre takzvanej Nábrežnej komunikácie mali pomôcť doprave ešte pred stavbou obchvatu. Doprastav má teraz v rukách dodatok k zmluve a cestu odovzdá najskôr v júli.

V Prešove sa minie pol miliardy eur a väčšina kamiónov ostane v meste, hovorí analytik INEKO Ján Kovalčík. „Drahé projekty znamenajú, že vláda vyrieši menej dopravných problémov a viac potrebných úsekov zostane na papieri, v rovine opakovaných a posúvaných sľubov.“
V marci tohto roku budú zaktualizované dopravné prieskumy, na základe ktorých sa rozhodne, ako bude vyzerať severný obchvat Prešova, uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.
Naznačujete, že chceme „udrbať“ 400 miliónov, povedal Fico o informovaní médií o obchvate Prešova. Premiér bol naživo v rádiu Expres, prečítajte si, čo povedal o hľadaní pozemku pre svoj dom, Glváčovom omyle pri hlasovaní, RTVS aj jej riaditeľovi Václavovi Mikovi.
Minister financií Kažimír potvrdil kompromis v debate o prešovskom obchvate. S ministrom dopravy Árpádom Érsekom sa dohodli, že časť obchvatu na D1 už prekresľovať nebudú, no severnú časť postavia sčasti ako dvojpruh a jeden tunel z plánov vynechajú. Dokopy by to stavbu malo zlacniť o približne 200 miliónov eur.
Premiér Fico vytkol médiám, že vytvárajú pri obchvate Prešova dojem, že „niekto chce udrbať 400 miliónov eur“. Podľa Fica cena za obchvat zodpovedá terajšiemu trasovaniu. Vie aj o ďalšej alternatíve, ale „choďte do Prešova a povedzte ľuďom, že to bude o 9 rokov“. Fico hovorí, že je za to, aby bola diaľnica čo najrýchlejšie. (Expres)
Minister dopravy Árpád Érsek sa pýta ministra financií Petra Kažimíra, ako jeho analytici vypočítali, že dopravné problémy mesta Prešov sa dajú vyriešiť oveľa lacnejšie a rovnako efektívne ako plánovaným obchvatom za takmer 900 miliónov eur.
„Ak minister dopravy tvrdí, že prešovský obchvat za 900 miliónov postaví napriek analýze, ktorú spracoval minister financií, potom sa nielen my, ale predovšetkým obyvatelia Oravy, Kysúc, južného Slovenska, ale aj všetkých ďalších miest, cez ktoré prechádza ťažká kamiónová doprava, majú právo pýtať, kedy sa budú stavať diaľnice a obchvaty aj u nich,“ reagujú na spory o prešovský obchvat poslanci SaS.
Severný obchvat Prešova bude zrejme vyzerať inak, než sa celé roky plánuje. Vyplýva zo slov ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Po debate s ministrom financií Petrom Kažimírom a prešovským županom Petrom Chudíkom to vyzerá tak, že severný obchvat Prešova by mohol byť lacnejší.
„Dnes je realistická alternatíva postaviť severný obchvat modifikovanou trasou s jedným tunelom, v polovičnom profile, čo môže priniesť nižšie náklady o 220 miliónov eur,“ naznačuje šéf tímu Hodnota za peniaze možný kompromis medzi postojmi ministerstva dopravy a financií. Tí o obchvate rokovali v pondelok večer. (etrend.sk)
Ak minister financií v debate o prešovskom obchvate prehrá, neustále mu to budú vyčítať. Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť, píše Roman Pataj.
Obchvat Prešova bude stáť takmer 900 miliónov eur, hoci pravdepodobne existuje rovnako užitočné, no výrazne lacnejšie riešenie. Vyplýva to z reakcie ministra dopravy Árpáda Érseka na kritiku plánov, ktorá dorazila k prezidentovi Kiskovi od ministra financií.
Prešovský župan za Smer aj starostka za KDH presadzujú juhozápadný obchvat. Ten má podľa ministerstva financií alternatívu, ktorá dokáže ušetriť 400 miliónov eur. Župan Peter Chudík však považuje závery analytikov za „čarbanie prstom po mape“.
„To sú plány, ktoré zostali po predchádzajúcich ministroch – či to bol pán Počiatek, alebo pán Brecely. Na stole mám nielen túto vec, ale viac vecí,“ vysvetľuje minister dopravy Árpád Érsek, prečo úspora 400 miliónov eur nestojí za to, aby sa prehodnotili plány na obchvat Prešova. Podľa ministerstva financií sa dá Prešovu pomôcť rovnako efektívne aj za takmer polovicu nákladov.
Minister financií v liste prezidentovi kritizuje plány na obchvat Prešova. Kažimír tvrdí, že v Prešove možno inými riešeniami dosiahnuť rovnaký efekt a ušetriť pri tom 400 miliónov eur. Kiska požiadal Kažimíra o názor ešte pred Vianocami, odpoveď mu prišla pred 2 dňami.
Prvá slovenská betónová diaľnica má byť osemkilometrový úsek obchvatu Prešova. Štát nevie vysvetliť, prečo práve tu zvolil technológiu, ktorá je vo väčšine prípadov drahšia.
Minister dopravy chce od Žilinskej univerzity posudok ceny obchvatu Prešova, no na jar chce tak či tak stavať. Árpád Érsek to dnes povedal po návšteve Prešova.