
Parkovanie v Bratislave
Minúta po Minúte
Ročná rezidentská karta za prvé auto v systéme parkovania PAAS v Bratislave by mohla zdražieť, vyplýva z vyjadrení šéfa mestskej dopravnej komisie Jozefa Uhlera. V súčasnosti karta stojí 39 eur, komisia navrhovala 59 eur.
Parkovacia firma BPS Park, ktorú chce vedenie Bratislavy vytlačiť z centra mesta, sa chce s magistrátom mimosúdne dohodnúť. Firma tvrdí, že podľa nich ich zmluvy ďalej platia, chcú však „obojstranne férovú mimosúdnu dohodu“ – buď o podmienkach pokračovania v spolupráci, alebo o ukončení spolupráce.

Bratislava vytlačí súkromnú firmu BPS Park z parkovania v centre mesta po 17 rokoch sporov. Zóna v historickom centre mesta by mala už v auguste prejsť pod celomestské parkovanie PAAS, vedenie mesta sľubuje miestnym obyvateľom, že nebudú platiť navyše.
Bratislava od augusta preberie správu nad približne 3000 parkovacími miestami v Starom Meste, ktoré už takmer 17 rokov prevádzkuje súkromná spoločnosť BPS Park. Súd v predbežnom právnom posúdení uviedol, že zmluvu medzi súkromnou spoločnosťou a hlavným mestom o nájme týchto parkovacích miest považuje za neplatnú.
Za parkovanie v regulovaných zónach Bratislavy bude možné od budúceho roka zaplatiť aj cez SMS, bude to však drahšie ako cez aplikáciu alebo parkomat. Napríklad v najdrahšom tarifnom pásme A v centre mesta to bude 2,40 eura za hodinu, cez aplikáciu či v parkomate to sú 2 eurá.

Bratislavskí poslanci schválili plán rozširovania parkovacích zón po celom meste na najbližšie dva roky aj po roku 2026. Napríklad Petržalka dosiahla, že veľká väčšina jej obyvateľov bude parkovať v rovnakej zóne, iná zóna s vlastným spoplatnením bude iba medzi Einsteinovou a Dunajom. V Starom Meste k dnešnej zóne pribudne najskôr okolie Hradu a bude tam celkovo šesť zón, v Ružinove bude päť zón.
Univerzitná nemocnica Bratislava nateraz neplánuje zavedenie bezplatného parkovania pred svojimi nemocnicami, obáva sa totiž zneužívania ľuďmi, ktorí nie sú pacientmi nemocníc. Nemocnici sa tento mesiac končí zmluva na zabezpečenie parkovania so súkromnou spoločnosťou, od júna tak budú parkovacie miesta v jej gescii.
Bratislavský magistrát prichystal návrh zmien parkovacej politiky. Po novom sa platenie za parkovanie rozšíri aj cez SMS, zmeny sa dotknú aj rezidentských kariet – na 1 osobu budú môcť byť vydané tri rezidentské karty, doteraz to platilo na jeden byt. „Odstránime tak napríklad nutnosť prepisovať vozidlá medzi členmi jednej domácnosti,“ vysvetľuje magistrát.
Bratislavská Petržalka bude sprísňovať pravidlá parkovania aj v ďalších miestnych štvrtiach. Aktuálne ich plánuje spustiť v častiach Háje I a II a Lúky VI. Zároveň by sa malo do Petržalského parkovacieho systému zapojiť ďalšie súkromné parkovisko.

Nové parkovanie rozdeľuje Bratislavu, zhruba 40 percent je nespokojných a podobný podiel ľudí hovorí, že sú spokojní. Exit poll Denníka N ukázal, že Rudolf Kusý získaval vo voľbách najmä voličov, ktorým zavádzanie parkovania nevyhovuje.
Elektronický systém parkovania v Bratislave už funguje, po výpadku ho obnovili ešte predpoludním. Za parkovanie je možné zaplatiť cez aplikácie aj v parkomatoch.
V Bratislave aktuálne nefunguje platenie parkovného cez mobilnú aplikáciu ani parkomaty a niektoré ďalšie online služby. Problém zaznamenal magistrát mesta ešte v utorok podvečer a doteraz sa mu ho nepodarilo vyriešiť. Príčina známa nie je.
Bratislavské rezidentské parkovanie rozšírili už na celú ružinovskú časť Nivy, pribudli Ružová dolina a časť ohraničená ulicami Košická, Miletičova a Prievozská. Doteraz sa zapojilo už viac ako 15-tisíc domácností.
Primátor Matúš Vallo ohlasuje zmeny v bratislavskom parkovaní: Bratislavčania by mali dve hodiny bezplatne parkovať všade v Starom Meste, kde sú celomestské pravidlá, upravia aj časy spoplatnenia. „Rozdať zadarmo všetkým parkujúcim autám parkovacie karty a veriť, že sa niečo na parkovaní zmení, môže iba populista,“ vraví.
Štvrte okolo zón s bratislavským parkovaním zažívajú väčší nápor áut, v Petržalke preto sprísňujú parkovanie v zónach Dvory 5 a Dvory 6. V časti Dvory 4 oproti Auparku treba na parkovanie rezidentskú kartu, v susedných zónach po novom môžu autá parkovať iba medzi modrými čiarami.
Bratislavský magistrát hovorí, že spolu s mestskými časťami vidia zvýšený počet nahlasovaní na trvalý pobyt tam, kde už platí nové parkovanie. Presné čísla však vedenie mesta nemá. V sčítaní obyvateľov sa za Bratislavčanov prihlásilo 475-tisíc ľudí, odhady hovoria, že v meste žije aj 550-tisíc obyvateľov.

Do nového bratislavského parkovania je zapojená veľká časť širšieho centra mesta, vydali takmer 15-tisíc parkovacích kariet, čo je zhruba polovica domácností zo zapojených zón. V polmiliónovej Bratislave sa nové parkovanie týka priamo 52-tisíc obyvateľov.
Matúš Vallo hovorí, že si nevie predstaviť v Bratislave parkovanie zadarmo. “Ak rozdáme všetkým Bratislavčanom a Bratislavčankám karty zadarmo na parkovanie, nič sa nezmení. Drvivá väčšina ľudí, ktorí stoja pod vaším domom, keď nemáte kde zaparkovať, sú pravdepodobne Bratislavčania z inej mestskej časti.”

Bratislava má od stredy tri nové záchytné parkoviská, jedno v Rači a dve v Petržalke. Magistrát rozširuje parkovacie možnosti po tom, ako sa v meste postupne spúšťa nová parkovacia politika. Hoci sa prvý nápor očakáva najskôr po letných prázdninách, na račianskom parkovisku vidieť, že bolo zriadené narýchlo.

Metropolitný inštitút Bratislavy vypracoval štúdiu, ako by sa mohla zmeniť východná časť Dulovho námestia v Ružinove. Námestie je v súčasnosti v zanedbanom stave. Najvýraznejšia zmena sa bude týkať parkovania.