Školský týždeň - strana 2
Články
Minúta po Minúte
Špeciálnu podporu v školách už majú dostávať aj deti s problémovým správaním, mali by im upraviť učivo alebo prideliť asistenta. Peniaze však na to štát nedáva, a tak nebude mať kto v školách týmto deťom pomáhať, hodnotia analytici Alexandra Ostertágová a Michal Rehúš.
Aj na niektorých slovenských vysokých školách sa robí svetový výskum, ukázalo prvé veľké hodnotenie výskumu našich škôl. Vedecké výstupy hodnotili prevažne zahraniční odborníci a odborníčky na základe plánu obnovy. Z 308 hodnotených pracovísk mala viac ako tretina aspoň jeden výstup na úrovni svetovej kvality.
Výskum z Česka ukázal, že ľudia vyrastajúci v detských domovoch dosahujú nižšie vzdelanie. Domovy ich často posielajú do najbližších škôl bez ohľadu na želanie dieťaťa.
Učitelia a učiteľky majú dostávať peniaze z plánu obnovy na ich ďalšie vzdelávanie, ministerstvo školstva však nestihlo termín na stanovenie pravidiel a zavedenie príspevku do zákonov. „Ak nechceme premrhať príležitosť konečne skvalitniť vzdelávanie vyučujúcich na Slovensku, treba sa vrátiť k pôvodnému plánu a začať robiť systémové kroky,“ píšu analytici Michal Rehúš a Alexandra Ostertágová.
Aj minulý rok ukázal, že školstvo nedokáže reagovať na krízové situácie – ako boli pandémia a príchod detí z Ukrajiny, hodnotia analytici Michal Rehúš a Alexandra Ostertágová. „Jedným z hlavných problémov je, že ukrajinské deti nemajú možnosť dostatočne sa naučiť po slovensky,“ pripomenuli.
Aj napriek sľubovaným reformám stále nepoznáme, čo sa deti budú učiť od roku 2026, ministerstvo predstavilo len ďalší všeobecný dokument, píšu analytici Alexandra Ostertágová a Michal Rehúš v Školskom týždni.
Počítače v školách nepomáhajú žiakom úplne vo všetkom. Napríklad keď ich štvrtáci používali na matematike, nemali iné výsledky ako ich rovesníci, ktorí ich nepoužívali. Ak však boli počítače dostupné na hodinách slovenského jazyka, deti mali vyššiu čitateľskú gramotnosť.
Učitelia sa s vládou dohodli omnoho skôr ako lekári a platovo si najbližšie dva roky pohoršia, vypočítali analytici. Aj po zvyšovaní platov budú učitelia na budúci rok po zohľadnení inflácie zarábať menej ako tento rok. Navyše v porovnaní s inými platmi na Slovensku budú na tom horšie aj v roku 2024.
Približne polovica všetkých slovenských škôl nemala ani jedného člena či členku školského podporného tímu – teda tam nepracovala ani jedna školská psychologička, sociálny pedagóg či školská špeciálna pedagogička, upozorňujú analytici.
Minister školstva Horecký sa bol vo Fínsku inšpirovať aj v tom, ako po útokoch v školách zvýšiť bezpečnosť detí. „Namiesto kamier, gúľ na dverách či dokonca ozbrojenej stráže hovorí o potrebe budovať pozitívnu a bezpečnú klímu či o starostlivosti o duševné zdravie,“ hodnotia jeho slová analytici Michal Rehúš a Alexandra Ostertágová.
Do materskej školy stále nechodí 95 % predškolákov, ako sme sa zaviazali v pláne obnovy, upozorňujú analytici Alexandra Ostertágová a Michal Rehúš. „Kľúčový problém spočíva v tom, že v chudobnejších regiónoch naďalej chodí do materskej školy menej detí ako v tých bohatších,“ píšu v Školskom týždni.
Podiel detí, ktoré prepadnú v základnej škole, v poslednom roku zásadne klesol. Najzásadnejší problém to je stále medzi prvákmi a prváčkami, ročník muselo opakovať až 4,2 % z nich.
Minister školstva je chápavý k návrhu štátneho rozpočtu a mal by ho odmietnuť, píše analytik Michal Rehúš v školskom týždni. „Minister by mal spozornieť. V rozpočte totiž bude na 700 zamestnancov a zamestnankýň vysokých škôl chýbať približne 22,4 milióna eur.“
Na budúci rok sa má podľa analýzy ministerstva financií prepúšťať na vysokých školách spolu 1335 zamestnankýň a zamestnancov, z toho 519 vysokoškolských učiteliek a učiteľov, píše Školský týždeň.
V návrhu rozpočtu chýbajú peniaze na 1600 učiteľov a učiteliek, upozorňuje Michal Rehúš v Školskom týždni. „A to znamená, že sa buď bude musieť prepúšťať, alebo školám bude chýbať možno až 45,2 milióna eur.“
Vláda ide zvyšovať platy učiteľov, toto zvýšenie však nie je dostatočne vysoké a zhltne ho inflácia, analyzuje Michal Rehúš v Školskom týždni. „Navyše v iných odvetviach porastú platy rýchlejšie a učiteľské povolanie tak ani v budúcom roku nebude atraktívnejšie.“
Aj v Anglicku majú nedostatok učiteľov matematiky a fyziky – dali im mimoriadne odmeny a menej ich odišlo zo škôl. „Nedostatok vyučujúcich matematiky a fyziky sa dá znížiť cielenými odmenami,” upozorňuje Školský týždeň a dodáva, že ani tam nestačili peniaze, treba zmeniť pracovné podmienky učiteľov.
Deti so znevýhodnením by potrebovali v školách viac ako 12-tisíc asistentov a asistentiek, štát zaplatí iba štvrtinu z tohto počtu. Tento rok pribudne ešte 616 asistentov platených z fondu obnovy. Bez potrebnej personálnej podpory naďalej zostanú tisíce detí.
Do slovenských škôl môže prísť v tomto školskom roku ešte viac detí z Ukrajiny a rezort odchádzajúceho ministra školstva Gröhlinga sa na to veľmi nepripravil, upozorňuje Školský týždeň. „Opatrenia, ktoré predstavili v auguste, sú buď technické drobnosti, alebo nedorobky. Školy si naďalej budú musieť poradiť predovšetkým samy,“ hodnotí analytik Michal Rehúš.
Veľká väčšina učiteľov a učiteliek, ktorí učia ukrajinské deti, má problém s jazykovou bariérou a pýtajú si pomoc. V prieskume Komenského inštitútu hovorili aj o tom, že musia riešiť rozdielnu úroveň vedomostí. Približne pätina z nich hovorí o psychickej nepohode a traumách detí z vojny.