Školstvo
Články
Minúta po Minúte
Bezpečnosť v školách policajti ani kamery nevyriešia, upozornila školská psychologička Kornélia Ďuríková v súvislosti s rozhodnutím vlády, ktorá každej škole pridelila policajta ako kontaktnú osobu. Pripomína štatistiky z USA, podľa ktorých sa za posledné roky zdvojnásobil počet strelieb v školách aj napriek tomu, že v nich pribudli policajti a detekčné rámy.
Nemá zmysel nútiť dieťa ísť na medicínu, keď ho baví sociológia, vraví učiteľka z gymnázia Jana Bartošová. „Je dôležité objaviť v dieťati to, čo je preň vlastné, a v tom ho podporovať,“ hovorí v rozhovore. Tvrdí, že najmenej sa v živote darí deťom, ktoré sa nedokážu pre nič nadchnúť a v škole si to chcú len bezbolestne presedieť.
Inštitút sociálnej politiky sprístupnil interaktívnu aplikáciu o uplatnení absolventov stredných škôl na trhu práce. Obsahuje aj informácie o tom, aká časť z nich pracuje, koľkí pokračujú v štúdiu alebo sú nezamestnaní.
Rozpoznám, či bude dieťa úspešné, vidno to už na strednej škole, vraví učiteľka z gymnázia v Česku Jana Bartošová. Je presvedčená, že o úspechu nerozhodujú jednotky a že dnešní tínedžeri sú na tom v mnohých smeroch lepšie, než boli ich rodičia. „Je veľký posun, keď deťom dovolíme hľadať sa,“ hovorí v rozhovore.
Študenti žurnalistiky z troch slovenských univerzít sa zastali RTVS a pozývajú na piatkový opozičný protest o 18.00 h na Námestí slobody v Bratislave. „Nesúhlasíme s predstavou súčasnej vlády o tom, ako by mali fungovať verejnoprávne médiá,“ vyhlásili.
Inšpirujú učiteľov a rodičov, ako sa dá učiť mimo školskej triedy vonku v prírode. „Posledné, čo chceme, je vychovať obývačkovú generáciu neschopnú riešiť aktuálne výzvy,“ hovorí Ivana Poláčková, riaditeľka organizácie Živica. (čierna labuť)
Učitelia tento rok dostanú regionálne príplatky, oznámil minister školstva Tomáš Drucker so školskými odborármi. Príplatky dostanú zamestnanci v oblastiach, kde sú vyššie náklady na život – ide najmä o západné Slovensko a Bratislavu. Dokopy na to vyčlenili 60 miliónov eur na rok 2024.
38-tisíc stredoškolákov dnes píše na maturite sloh zo slovenčiny, na výber majú štyri témy:
- Aký pán, taký pes (charakteristika)
- Vtedy som si pripadal/pripadala ako v počítačovej hre (rozprávanie)
- Dobro a zlo sú v každom človeku, voľba je však na tebe… (úvaha)
- Prejav študenta/študentky pri príležitosti návštevy partnerskej školy v inom regióne (slávnostný prejav)
Minister práce Erik Tomáš povedal, že jeho rezort urobil tri opatrenia pre zlepšenie situácie v reedukačných centrách. Zvyšujú počet sociálnych kurátorov, ktorí musia po novom kontrolovať každé dieťa v centre raz za polrok. Musia pritom napísať konkrétnu správu o ich vývoji. Sociálnych kurátorov tiež kontrolovala inšpekcia, výsledky budú známe v marci.
Ministerstvo školstva varuje učiteľov pred vzdelávacím seminárom združenia Slovenská národná rada obrodenia. Označuje ho za podujatie šíriace nenávisť a hoaxy. „Ide o nebezpečnú propagandu, ktorou chcú účastníkov presvedčiť napríklad o tom, že inklúzia detí nie je potrebná, alebo o tom, že demokratická emancipácia žien je omyl,“ reaguje rezort.
Pomer prvákov v školách s vyučovacím jazykom maďarským v posledných rokoch na Slovensku výrazne poklesol. Najväčší pokles vidieť v okrese Dunajská Streda, kým v okrese Komárno navštevuje maďarské školy trochu viac prvákov ako v uplynulých rokoch.
Učitelia v New Jersey si na svojich hodinách merajú, koľko rozprávajú žiaci a koľko oni. „Učitelia vidia dáta už počas hodiny a má to na nich okamžitý účinok. Ak učiteľ vidí, že už hovorí veľa, nechá viac hovoriť žiakov,“ hovorí riaditeľ Ken Schultz.
Riaditeľ z New Jersey v rozhovore vysvetľuje, aké dôležité je mať deti v rozmanitej škole. „Keď sa pohybujete iba pri jednom type populácie a potom ste konfrontovaní s inou kultúrou, nebudete sa pri nej cítiť komfortne. Nechcem, aby sa moje deti v akejkoľvek situácii cítili nekomfortne,“ vysvetľuje.
Riaditeľ školy v New Jersey opisuje, ako sa jeho vynikajúca škola spojila so školou so slabými výsledkami. Najprv sa skóre školy zásadne prepadlo, no už o štyri roky boli v niektorých predmetoch dokonca lepšie než predtým. „Dôležitejšie však je, že sme mali dvakrát viac žiako, ktorí zmaturovali a išli na vysoké školy,“ hovorí.
O úspešných príkladoch vzdelávania chudobných detí píše Róbert Chovanculiak. „Toto všetko ide proti nejakému zákonu, vyhláške alebo predpisu. A školám, ktoré by to skúsili, by hrozila nepríjemná kontrola zo Štátnej školskej inšpekcie.“
Veľká časť slovenských žiakov sa cíti bez mobilu nervózne, ukázali výsledky merania PISA. „Mobilné telefóny môžu deti použiť aj ako formu mechanizmu vytesnenia, aby sa vyhli negatívnym emóciám,“ vysvetľuje Lenka Svoradová z ministerstva školstva.
Odborníci v rezorte školstva diskutujú o zákaze mobilov v školách, hoci neočakávajú, že sa vďaka tomu zázračne vyriešia všetky problémy detí. „Ale vieme, že mobily majú vplyv na duševnú pohodu detí, a ich reguláciou sa predpokladá zlepšenie,“ vysvetľuje Lenka Svoradová.
V sobotu sa vo Zvolene uskutoční Festival dobrého vzdelávania Alma. Súčasťou bude odborná konferencia aj interaktívne workshopy o tom, ako má vyzerať škola 21. storočia. Hosťami budú Ján Markoš, Daniel Bútora, Zuzana Kovačič Hanzelová či Katarína Koščová.
Z elitnej školy v českom Krnove vytvorili inkluzívnu školu, ktorá vzdeláva deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, deti, ktoré majú problémy s učením, aj talentovaných žiakov. Jej riaditeľ Karel Handlíř vysvetlil, ako inklúzia funguje, aký má vplyv na žiakov aj na spoločnosť a prečo školy potrebujú špeciálnych pedagógov.
Rodič má dieťaťu na 1. stupni ZŠ s dennou školskou prípravou aktívne pomáhať a nemá sa spoliehať na to, že to nejako dá samo. „Rodič by si mal denne a vo vhodnom čase s dieťaťom sadnúť, skontrolovať si s ním školskú tašku, peračník, spýtať sa, čo robili v škole, a takýmto spôsobom ho viesť k uvedomeniu si zodpovednosti, ktoré nepríde len tak samo,“ radí špeciálna pedagogička.