
Skryté pamiatky
Minúta po Minúte

V roku 2011, keď manželia Hlohinovci kaštieľ kúpili, bola budova v dezolátnom stave. Cez strechu zatekalo, niektoré klenby boli prepadnuté. Bolo potrebné rýchlo opraviť strechu a stavbu zastabilizovať. Drahomíra Hlohinová hovorí, ako po kúpe kaštieľa s pompou prišla na ministerstvo kultúry: „Som tu! Som ochotná vám pomáhať, som to ja! A oni mi povedali, že pani zlatá, my máme jedenásťtisíc takých pamiatok a padajú nám.“

V Sazdiciach pri Šahách môžete vidieť stredoveké maľby, aké nájdete iba v Taliansku. Zrejme ich urobili talianski majstri, ktorých v tom čase ešte nepovažovali za umelcov, taký status získali až neskôr.

Je zázrak, že sa vzácne maľby v Kožanoch na východe Slovenska zachovali dodnes. Málo známa cirkev ponúka aj unikátnu drevenú architektúru a krásne ikony.

Banskí podnikatelia chceli dať Banskej Bystrici to najkvalitnejšie umenie. Výsledkom je Kostol Nanebovzatia Panny Márie, ktorý by obstál aj vo Viedni.

Kalvíni vo svojich kostoloch nemajú žiadne maľby, v Šamoríne sa však zachovali. Zostali tu po katolíkoch, ktorí kostol dostavali ešte v roku 1220.

Slovenská Sixtínska kaplnka sa nachádza v Lančári pri Piešťanoch. Interiér je pomaľovaný. Príbeh za príbehom, výjav za výjavom. Ani centimeter bieleho miesta.

Najvzácnejšie stredoveké maľby sa dajú nájsť na Rimave. Ich maliar zrejme prišiel z Talianska. Podobné maľby sa tu už neobjavili.

Vo Svätom Jure sa nachádza oltár, akých je v Európe len pár. Je vytesaný do bieleho vápenitého pieskovca a nachádza sa v kostole, ktorý postavili okolo roku 1300.

Bývalý bratislavský primátor Peter Kresánek zostavil monumentálnu encyklopédiu slovenských pamiatok. Aby ju vôbec vydal, narobil si státisícové dlhy, ktoré spláca dodnes. Denník N pripravil časopis o slovenských pamiatkach, ktoré majú európsky význam, no zostávajú neznáme.

Pripravili sme časopis o 20 miestach na Slovensku, ktoré majú umeleckú hodnotu európskeho významu, a predsa zostávajú neznáme. „Sú to umelecké poklady, za akými sa zvykne cestovať do Talianska alebo Francúzska,“ píše Matúš Kostolný.