
Akt o digitálnych službách
Minúta po Minúte
Bývalý riaditeľ slovenského mediálneho regulátora Ľuboš Kukliš začal pracovať pre Európsku komisiu. Jeho úlohou je nastaviť regulačné mechanizmy pre akt o digitálnych službách (DSA), ktorý začne platiť na budúci rok a dotkne sa platforiem ako Facebook či Google.
Európsky parlament schválil reguláciu veľkých digitálnych firiem. Europoslanci prijali akt o digitálnych službách (DSA) a digitálnych trhoch (DMA), ktorými EÚ prvýkrát po dvoch desaťročiach výraznejšie reguluje internetové prostredie.
Europarlament schválil prísne pravidlá pre veľké internetové firmy. Akt o digitálnych službách zavádza zákaz reklamy cielenej na deti, väčšiu ochranu pred nelegálnym obsahom a prísnejšie pravidlá pre algoritmy digitálnych platforiem. Návrh ešte nie je definitívny a v nasledujúcich mesiacoch budú prebiehať vyjednávania s členskými štátmi.
Európsky parlament schválil akt o digitálnych službách, ktorý rieši nelegálny online obsah a zodpovednosť platforiem za svoje algoritmy. Za hlasovalo 530 europoslancov, proti bolo 78 a 80 sa zdržalo.
Európske pravidlá pre online politickú reklamu dostávajú obrysy. Európska komisia predložila návrh novej legislatívy, ktorá má obmedziť cielenie politickej reklamy na internete. Dopĺňa prerokúvaný akt o digitálnych službách a platiť má nielen pre politické strany, ale aj pre PR spoločnosti či influencerov.
Európska komisia vytvorila Akt o digitálnych službách. Ide o súbor pravidiel a povinností internetových firiem, ako chrániť bezpečnosť občanov na internete. (techbox)
Štáty EÚ sa zhodli na prísnejších pravidlách pre veľké internetové firmy. Majú zlepšiť dohľad nad ich správaním či zefektívniť odstraňovanie nelegálnych príspevkov zo sociálnych sietí.
Slovinská vláda má v digitálnej agende počas predsedníctva v EÚ veľké ambície. Venovať sa chce tvorbe nových politík v témach ako kybernetická bezpečnosť či umelá inteligencia. Dohodu o digitálnych trhoch a službách v EÚ plánuje do novembra a rozhádané inštitúcie chce prepojiť aj v otázke elektronického súkromia či cenách roamingu. (euractiv)
Naživo: Dôsledky nariadenia o digitálnych službách pre médiá. Diskutujú: Radoslav Kutaš (ministerstvo kultúry), Ján Oravec (ministerstvo hospodárstva) a Slavomíra Salajová (Creative Industry Forum). Prednášku k téme má právnik Martin Husovec z London School of Economics. Moderuje Ľuboš Kukliš, riaditeľ Rady pre vysielanie a retransmisiu.
Francúzsko chce zmeniť chystanú európsku reguláciu digitálnych platforiem. Paríž žiada, aby každý členský štát EÚ mohol udeľovať pokuty a žiadať odstránenie nelegálneho obsahu. V súčasnosti to môžu robiť len krajiny, v ktorých majú internetové spoločnosti sídlo – v prípade firiem Apple, Google, Facebook a Amazon sú to Írsko a Luxembursko. (ft)
Europoslanec Eugen Jurzyca (SaS) tvrdí, že sociálne siete si dokážu svoje problémy vyriešiť a nepotrebujú tvrdšiu reguláciu. Vo svojich argumentoch sa však mýli, vysvetľuje MediaBrífing. „Milióny nenávistných prejavov ostávajú online aj napriek upozorneniam. A platformy nie sú nútené s tým niečo zásadné urobiť.“
Komisárka Margrethe Vestagerová si myslí, že sa podarí uzavrieť dohodu o nových európskych pravidlách o digitálnych trhoch na budúci rok. „Som optimistka, že k dohode dôjde počas francúzskeho predsedníctva EÚ na jar 2022,“ povedala.
Predsedníčka EK Ursula von der Leyenová vyzvala USA na spoluprácu pri regulácii technologických gigantov. „Spoločne by sme mohli vytvoriť súbor pravidiel digitálnej ekonomiky, ktorý by platil na celom svete,“ uviedla šéfka Eurokomisie.
Nové pravidlá na európskom digitálnom trhu nebudú skôr ako v roku 2023, hovorí novinárka Lucia Yar v podcaste o nových smerniciach, ktoré predstavila Európska komisia. (euractiv)
V4 chce rozlišovať medzi nelegálnym a škodlivým obsahom na internete. Maďari chcú „cenzúru svojich občanov“ na internete kontrolovať sami, Slováci by privítali databázu online politickej reklamy. (euractiv)
Spoločnosť Google chystala kampaň proti Európskej únii a jej pripravovanej regulácii digitálnych platforiem. Vyplýva to z interných dokumentov firmy. Google chcel znížiť obmedzenia, ktoré môže nová regulácia priniesť, oslabiť podporu pre novú smernicu v Bruseli a zatlačiť na komisára Thierryho Bretona, ktorý navrhuje rozdeliť internetové giganty, píše MediaBrífing.
Európska komisia možno navrhne, aby digitálne platformy nemohli využívať dáta, ktoré zbierajú, pokiaľ ich neposkytnú menším hráčom. Zákaz sa nachádza na zozname nepovolených praktík, ktorý bude súčasťou európskeho zákona o digitálnych službách.
Prípravy EÚ na najväčšiu európsku legislatívu o digitálnom obsahu a službách sú v plnom prúde. Eurokomisia spustila konzultácie o budúcej regulácii digitálnych platforiem. Načasovanie je v súvislosti s nepokojmi v USA a virtuálnou vojnou medzi platformami a politikmi veľmi aktuálne. (euractiv)
Eurokomisia medzi platformami nechce monopoly. EÚ chce ešte tento rok predstaviť nariadenie, ktoré vyrieši problémy týkajúce sa hospodárskej súťaže na digitálnom trhu. Malo by ísť o najambicióznejší projekt Jednotného digitálneho trhu tohto legislatívneho obdobia. (euractiv)