
Vizuálne umenie
Minúta po Minúte

Fotograf Filip Vančo urobil v 90. rokoch fotosériu o Petržalke, dnes je časť z nej v zbierke Galérie mesta Bratislavy. „Zaujímalo ma, akí ľudia tam žijú a ako to tam funguje,“ vysvetľuje v rozhovore. „Petržalka mala v tých rokoch nie úplne najlepšiu povesť, čo u mnohých ľudí pretrváva dodnes.“

Vo viedenskom Múzeu Leopold visia obrazy Schieleho či Kilmta nakrivo. Kurátori tak upozorňujú na to, ako sa svet vykloní z rovnováhy, keď sa o daný počet stupňov ohreje Zem. Galérie už totiž nechcú byť len miestom klimatických protestov a rady by prispeli k zvyšovaniu povedomia o klimatickej kríze.

Dnes sa v priestoroch bratislavskej Pradiarne 1900 otvára sólová výstava Lucie Tallovej s názvom A room with a view. Ide o projekt, ktorý vystavovala vlani na Bienále umenia vo francúzskom Lyone. Výstava bude otvorená do 6. apríla, dnešná vernisáž trvá do 19.00 h.

Keďže starých ľudí v spoločnosti stále pribúda, vznikajú aj umelecké projekty, ktoré túto skutočnosť reflektujú, hovorí kurátorka Petra Hanáková. Výstava, ktorú urobila v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici, ukazuje ľudí v zrelom veku ako aktívnych, inšpiratívnych a tvorivých ľudí so zmyslom pre humor.

Ak má ľudí zaujímať súčasné umenie, najskôr musia vedieť, že je aj pre nich, hovorí Andrea Kutlíková, ktorá roky viedla v Bratislave centrum Kalab a dnes je riaditeľkou nadácie pre súčasné umenie. V rozhovore hovorí, čím ju prilákala práca s umením a prečo po siedmich rokoch Kalab na Zámockej ulici končí.
V Bratislave je výstava Ceny Oskára Čepana, ktorá predstavuje súčasnú umeleckú scénu. „Zdá sa mi, že práve súčasné umenie často a niekedy dokonca ako prvé reaguje na to, čo sa nás všetkých dotýka,“ vraví Andrea Kutlíková, ktorá vedie organizáciu ceny.
Cena Oskára Čepana pre umelcov tento rok po prvýkrát od roku 1996 nevyhlási nový ročník. „Sme v situácii, keď prakticky nemáme na výber,“ hovorí Andrea Kutlíková, ktorá v januári prebrala organizáciu ceny. Problémom sú najmä peniaze.
Dnes o 16.00 h bude v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici posledná komentovaná prehliadka výstavy Senior linka s kurátorkou Petrou Hanákovou. Výstava vyvracia zúžený pohľad na starobu.
Alain Biet dokáže veľmi verne nakresliť predmety bežnej potreby. A stvárnil ich tisíce. Newsletter High 5ive odporúča krátky film, ktorý hovorí o jeho húževnatosti a o tom, koľkými vecami sa obklopujeme.
Umelkyňa Èv van Hettmer spochybňuje, ako VŠVU roky preverovala obvinenia zo šikany a obťažovania, v komisii bol napríklad aj asistent Ivana Csudaia. „Aj na Akademie der bildende Kunst vo Viedni máme takýto orgán, ktorý dbá na chod školy, na správanie rektora, pedagógov. Od školy je úplne nezávislý.“

Umelkyňa Èv van Hettmer hovorí, že po ospravedlnení VŠVU za šikanu a obťažovanie najskôr pocítila eufóriu a je spokojná, že dokázali nalomiť systém, no už sa prepracovala k vytriezveniu. „Zároveň to vnímam aj ako jasný signál pre ľudí, ktorí sú zvyknutí mlčať. Tento úkaz považujem za hrozivý. Proti páchateľovi sa dokážete vymedziť, brániť sa, ale postaviť sa voči tichu je to najťažšie,“ vraví v rozhovore.
Bývalé študentky Vysokej školy výtvarných umení oceňujú ospravedlnenie školy za šikanu pedagóga Ivana Csudaia. „Vypočula som si všetko, všetky stereotypné klišé typu – či sa chceme voziť po jeho kariére alebo čo, preboha, vyťahujeme 15 rokov starú vec,“ vraví výtvarníčka Ivana Šáteková a dôležité pre ňu je, že im dali konečne za pravdu.
V košických Kasárňach/Kulturparku dnes o 18.00 h otvárajú výstavu, ktorá mapuje historické príčiny klimatickej zmeny a zároveň je úvahou o možnej budúcnosti. Organizuje ju Projekt Košice 2.0 v spolupráci s Novou Cvernovkou.

V podcaste o vizuálnom umení Oči dokorán sa rozprávame o tvorbe scénografa Aleša Votavu, ktorého diela sa dajú vidieť v Galérii mesta Bratislavy. Tvorca s ľahkosťou prekračuje limity svojej profesie, hovorí kurátorka výstavy Anna Grusková.
Myslím si, že keby politici zistili, že hovoriť pozitívne o téme LGBTI+ je lepšie pre ich percentá, otočili by, hovorí výtvarník Palo Macho. Za rastúcou agresivitou v spoločnosti však nevidí len politikov. „Vydávame sa za mierumilovnú kresťanskú krajinu – a je v nás toľko zla.“ Palo Macho sa vrátil ku grafikám a k šablónam, ktoré mu v ateliéri ostali od sochára Jozefa Jankoviča. V aktuálnej výstave Obete varujú (opäť!) je nezvyčajne priamy. „Zlo okolo nás stúpa,“ dodáva.

Rodičia, ktorí neakceptujú svoje queer deti, robia nešťastnými obidve strany, hovorí výtvarník Palo Macho. Roky pôsobí aj ako pedagóg a vidí, ako málo perspektívy cítia mladí ľudia na Slovensku. Svoju orientáciu nikdy netematizoval, k aktuálnej výstave však napísal veľmi otvorený text. „Robím to kvôli tým, ktorých sa to bytostne dotýka, aby v sebe nepestovali stigmu, ktorú im súčasní bojovníci a bojovníčky za morálku chcú vnútiť.“
Slovenská národná galéria dolaďuje prevádzku a postupne sa plní interiérovým vybavením, lavičky už pribudli aj na nádvorí. „Ukončenie dodávky tých najhlavnejších a najviditeľnejších položiek predpokladáme v apríli,“ vraví riaditeľka Alexandra Kusá o postupe prác.
Riaditeľka SNG v Bratislave Alexandra Kusá vysvetľuje, prečo sa galéria otvára iba na štyri dni v týždni a kedy môžu diváci očakávať ďalšie výstavy. „Prvé dve máme pripravené tak, že môžeme začať a mať ich hotové pred letnou sezónou,“ hovorí.

Tvorba výtvarníka Pavla Maňku je takmer neznáma, hoci patrí k zásadným predstaviteľom geometrickej abstrakcie. Nový výskum jeho tvorby dnes o 18.00 h v bratislavskej galérii TOTO! predstaví historička umenia Beata Jablonská.

Budúcnosť ľudskej kreativity závisí od toho, či sa jej človek bude ochotný vzdať, píše Patrik Garaj a hľadá odpovede aj na otázky, či umelá inteligencia prinesie koniec umenia alebo či umelcov posunie k novým druhom kreativity.