Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Volkswagen Bratislava

Zdieľať

Personálny šéf VW: Za opatrenia ako rekreačné poukazy by sme uvítali ústupky

Sebastian Krapoth. Foto N – Vladimír Šimíček
Sebastian Krapoth. Foto N – Vladimír Šimíček

Dobre meno bratislavského Volkswagenu štrajkom spred dvoch rokov utrpelo, hovorí súčasný personálny šéf fabriky. „V koncerne to vôbec nezapôsobilo dobre,“ vysvetľuje v rozhovore člen predstavenstva firmy Sebastian Krapoth.

Zdieľať

Vedenie Volkswagenu Slovakia a odborári sa dohodli na novej kolektívnej zmluve, ktorá počíta so zvyšovaním platov a len s prirodzeným poklesom zamestnanosti v nasledujúcich 5 rokoch. 

Ako sa budú zvyšovať platy: 

2019: tabuľkové tarifné mzdy sa k 1. septembru zvýšia o 3,5 % a jednorazová platba je vo výške 350 eur;

2020: zvýšenie o ďalších 4,2 % a jednorazová platba 250 eur;

2021: zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o ďalších 4,5 %;

2022: zvýšenie o ďalších 4,5 % a jednorazová platba 200 eur.

Volkwagen sľúbil, že 5 rokov nebude prepúšťať z organizačných dôvodov a nadbytočnosti. Miesto toho chce využívať skrátený pracovný týždeň, konto pracovného času či náhradu mzdy v prípade prekážky na strane zamestnávateľa.

Znižovanie počtu zamestnancov bude zrejme napriek tomu pokračovať prirodzeným odchodom do dôchodku, návratom ľudí do závodu Audi v Maďarsku, výpomocou v sesterských podnikoch a nepredlžovaním zmlúv na určitý čas.

Volkswagen mal ku koncu minulého roka približne 14-tisíc kmeňových zamestnancov, tento rok mal klesnúť počet pracovných miest vo fabrike o zhruba 3-tisíc. Nemusí sa to prejaviť na počte kmeňových zamestnancov.

Prestávky sa predĺžia o 5 platených minút. Všetky doteraz dohodnuté výhody vyplývajúce z kolektívnej zmluvy majú zároveň zostať zachované. (tasr, n)

Zdieľať

Bratislavský Volkswagen zruší v tomto roku okolo 3000 pracovných miest. Potvrdzujú sa tak informácie zo začiatku roka. Súvisí to so zmenami vo výrobe.

Automobilka Volkswagen koncom januára oznámila, že výroba luxusných SUV typu Audi Q8 či VW Touareg prejde z nepretržitej štvorzmennej prevádzky na tri zmeny. Malé mestské vozidlá New Small Family budú namiesto dvoch zmien vyrábať v jednej.

Rušenie miest plánovali v závode riešiť cez prirodzené odchody do dôchodku alebo inde; ďalšou možnosťou sú agentúrni zamestnanci, ľudia so zmluvami na neurčité obdobie alebo posielanie pracovníkov do sesterských závodov koncernu, či poslať domov tých, ktorí hosťujú v Bratislave.

Viac k téme: Bratislavský Volkswagen môže škrtnúť 3-tisíc pracovných miest

Zdieľať

Bratislavský závod VW sa chce podľa jeho manažérov pokúsiť získať výrobu nového modelu. „Jedným z kľúčových faktorov pri rozhodovaní o pridelení výroby je efektivita,“ povedal predseda predstavenstva bratislavskej fabriky Oliver Grünberg.

Bratislavský závod minulý rok vyrobil viac než 408-tisíc vozidiel. Rok predtým to bolo 362-tisíc.

Ku koncu roka zamestnával 14 800 kmeňových zamestnancov, čo je medziročný nárast o viac než tisíc.

Z dlhodobého hľadiska je významnejšie to, že bratislavský závod nemá istý žiadny nový strategický model koncernu. Koncernoví manažéri sa pritom chcú sústrediť na elektromobilitu.

„Volkswagen Slovakia víta každú aktivitu a opatrenie, ktoré zlepší podnikateľské prostredie na Slovensku a tým podporí stabilitu pracovných miest,“ dodal Grünberg.

Za nový model bol nedávno v centrále lobovať premiér Peter Pellegrini.

Zdieľať

Premiér Pellegrini debatoval s manažérmi Volkswagenu vo Wolfsburgu o budúcnosti bratislavskej fabriky VW. „Nateraz je dôležité, že sme si zadeklarovali, že budeme veľmi intenzívne nasledujúce mesiace diskutovať,“ povedal Pellegrini.

„Chceme byť pri tom, keď sa budú prijímať zásadné rozhodnutia a keď sa bude vyberať aj umiestnenie nejakej ďalšej výroby, a pre nás je kľúčové, aby to bolo do bratislavského závodu,“ dodal premiér.

Bratislavský závod nedávno oznámil, že zredukuje zmeny, čo bude mať vplyv na počet pracovných miest. Fabrika zatiaľ nemá od vedenia koncernu zverenú výrobu takého elektromobilu, v akých vidia koncernoví manažéri dlhodobú budúcnosť.

Zdieľať

Premiér Pellegrini sľubuje lepší prístup vlády k automobilkám. „Vláda nebude prijímať v priebehu roka také opatrenia, ktoré by mali zásadný vplyv na nákladovosť výroby samotných automobilov,“ povedal.

Prísľub je výsledkom rokovania, na ktorom sa zúčastnili viacerí členovia vládneho kabinetu a predstavitelia automobilového priemyslu.

„Balíčky, ktoré prichádzajú zboku k určitým návrhom, sú všetko veci, ktoré neprospievajú,“ skonštatoval prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek. Pripomenul 13. a 14. platy či balíčky na rekreáciu.

„Diskutujeme o športových poukazoch, príplatkoch za prácu v noci, za soboty, nedele, ktoré mnohí platili duplicitne,“ vymenoval Matušek.

Sľub vlády znamená toľko, že by nemala prijať zmeny, ktoré by mali začať platiť uprostred tohto roka a ktoré majú potenciál významne ovplyvniť náklady v priemysle.

Zdieľať

Odbyt hlavnej značky VW z koncernu Volkswagen sa v januári medziročne znížil o 3,4 % v dôsledku slabšieho predaja v Číne, západnej Európe a Severnej Amerike. Tempo poklesu sa však spomalilo z decembrových 9 %. (čtk)

Zdieľať

Úspech štrajku za vyššie platy v maďarskom závode Audi podtrhol závislosť nemeckého automobilového priemyslu od lacnej a pomerne kvalifikovanej pracovnej sily zo strednej Európy, píše denník Financial Times. Štrajk vyplašil aj ďalšie nemecké podniky.

Automobilka stále vyhodnocuje, koľko ju prerušenie výroby bude stáť. Asi 13-tisíc zamestnancov továrne dcérskej firmy nemeckého Volkswagenu v Györi si vyštrajkovalo 18-percentné navýšenie miezd a odbormi organizovaný štrajk narušil aj výrobu doma v Nemecku.

Úspešný štrajk v krajine, kde odbory hrajú len zanedbateľnú úlohu, by podľa pozorovateľov mohol povzbudiť aj pracovníkov z iných sektorov.

Generálny štrajk už ohlásili na 14. marca odbory zamestnancov maďarskej verejnej sféry.

„Fakt, že (členovia odborov) mali so svojimi požiadavkami úspech a dostali takmer všetko, čo chceli, ukazuje, aké sú nemecké automobilky závislé od svojich dodávateľských reťazcov v strednej a vo východnej Európe,“ povedal pre Financial Times Milan Nič z Nemeckej spoločnosti pre zahraničnú politiku.

Situácia nemeckých výrobcov áut pritom nie je jednoduchá. Čelia tlaku politiky a verejnosti na odklon od výroby zameranej na dieselové autá smerom k elektromobilom.

V Maďarsku však podobne ako v Poľsku, na Slovensku alebo v Českej republike ubúda pracovná sila. V treťom štvrťroku minulého roku sa podľa Eurostatu platy v priemysle a stavebníctve medziročne zvýšili v Maďarsku o 9 a v Česku a na Slovensku o 7 percent. A štrajk v Audi ukazuje, že budú musieť rásť aj naďalej, píše FT. (čtk)

Zdieľať

SaS víta rozhodnutie odborárov a manažmentu firmy Volkswagen Slovensko, ktorí nakoniec dospeli k obojstranne prijateľnej dohode, a tak nedošlo k závažnejším národohospodárskym stratám, uvádza strana. (tasr)

Zdieľať

Podnikateľská aliancia Slovenska sa teší, že vo Volkwagene došlo k dohode medzi vedením a odborármi, ktorá je prijateľná pre obe strany.

To, že si vedenie a zamestnanci vyšli v ústrety a ustúpili zo svojich postojov a požiadaviek, je podľa výkonného riaditeľa aliancie Petra Kremského potvrdením toho, že Slovensko je dobrá lokalita na investície a priemysel aj v čase silnej ekonomiky, rastúcich miezd a nedostatku voľných pracovných síl.

„Veríme, že to bude príkladom aj pre iné spoločnosti na Slovensku, ktoré sa chcú rozvíjať a byť pre svojich zamestnancov dlhodobo perspektívnym pracovným miestom.“

Pre Slovensko je to podľa PAS signál, že ľudia svoje schopnosti, znalosti a kvalifikáciu porovnávajú so zahraničím a žiadajú vyššie príjmy.

„Tento tlak bude pokračovať aj naďalej a je to signál pre vládu, že ak nechce ohroziť konkurencieschopnosť Slovenska ako priemyselnej lokality, musí sa pustiť do vážnych reforiem, zlepšovania podnikateľského prostredia a najmä znižovania daní a odvodov. To pomôže zvýšiť čisté príjmy zamestnancov bez toho, aby sa príliš zvýšila celková cena práce na Slovensku,“ dodal Kremský.

Zdieľať

Už o niekoľko desiatok minút budú mať Moderné odbory živé vysielanie o kolektívnom vyjednávaní vo Volkswagene, informovali na Facebooku.

Zdieľať

„Rokovanie stále prebieha, po ukončení vás budeme informovať,“ píšu moderné odbory na svojom Facebooku o aktuálnom stave rokovaní vo Volkswagene.

Zdieľať

Vláda by sa mala zapojiť do rokovaní vo Volkswagene. Nepriamo ju k tomu vyzval Boris Kollár (Sme rodina): „Ak chce predseda SNS Andrej Danko dávať trináste platy bez daní, prečo by vláda nemohla vyriešiť tento problém?“

Kollár argumentuje, že ak by sa zamestnancom automobilky podarilo vyrokovať navýšenie miezd o 14 percent, tak vlastne 5 percent z nich by išlo štátu. „Aj ovca by ostala celá, aj vlk by bol sýty,“ dodal Kollár v diskusnej relácii O 5 minút 12 RTVS.

Kollár kritizoval paušálne zavedenie trinástych platov pre všetky firmy, pretože tie to budú obchádzať.

Minister práce Ján Richter priamo na výzvu nereagoval, len konštatoval, že sa začal politický boj o moderné odbory, ktoré začali štrajk vo Volkswagene. Zároveň vyzval, aby sa „nerozbíjali“ staré odbory, pretože aj pre neho je to jeden z najväčších sociálnych partnerov.

Pripomenul, že práve tieto „staré“ odbory pomocou dialógu vyrokovali v automobilke Kia navýšenie platov o 10 percent.

Zdieľať

O 10:00 sa začalo ďalšie kolo vyjednávaní medzi odbormi a vedením závodu Volkswagen o platoch a pracovných podmienkach.

Zdieľať

Štrajk v bratislavskom Volkswagene môže ohroziť Škodu Auto. Zo Slovenska totiž dostáva časť prevodoviek.

Škoda odoberá z bratislavského závodu niektoré mechanické prevodovky pre modely Octavia a Superb. Zásoby má aktuálne do polovice budúceho týždňa.

Česká automobilka zatiaľ oficiálne o problémoch nehovorí. „Volkswagen Slovakia je jedným z našich dodávateľov prevodoviek. Výroba v Škoda Auto ide podľa plánu,“ uviedol hovorca Škoda Auto Zdeněk Štěpánek.

Podľa informácií iDNES.cz je automobilka pripravená riešiť prípadný nedostatok prevodoviek tým, že bude dočasne namiesto naplánovanej výroby vozidiel so slovenskými dielmi vyrábať iné.

Problém by sa mal navyše vyriešiť sám: O dva týždne sa začína v Škode dvojtýždňová celozávodná dovolenka. (tasr, idnes.cz)

Zdieľať

Musíme tlačiť na rast miezd, povedal Robert Fico. „Miera ziskovosti slovenských firiem je veľmi vysoká. Nemôžeme sa teraz obávať, že odídu. Na prvom mieste je človek, jeho požiadavky.“

Legitímna je preto podľa Fica aj požiadavka zamestnancov slovenského Volkswagenu na zvyšovanie platov, za ktorú už od utorka štrajkujú.

„Netvrdím, že platy robotníkov v bratislavskom VW majú okamžite skočiť na úroveň nemeckých robotníkov. Ale ak vieme, že v Bratislave je najvyššia produktivita, najvyššia kvalita, vyrábajú najluxusnejšie autá v celom koncerne, prečo má mať tretinový plat z platu toho istého robotníka v tej istej firme?“ spýtal sa Fico v Sobotných dialógoch RTVS.

Podľa vlastných slov však už nemôže vstupovať do toho, ako presne sa majú zvyšovať mzdy v konkrétnej firme. „O tom je kolektívne rokovanie,“ konštatoval Fico s tým, že ideu „jeden koncern, jeden plat“ otvárajú predstavitelia vlády aj na medzinárodnej úrovni. „Prečo by mali byť také obrovské rozdiely v  platoch?“ dodal premiér. (tasr)

Zdieľať

Dnešné rokovania medzi Volkswagenom a modernými odbormi zrejme spejú ku koncu. Odbory zvolávajú novinárov na brífing po 14:00.

Zdieľať

V týchto chvíľach by sa malo začať nové kolo rokovaní medzi vedením bratislavského závodu Volkswagen a modernými odbormi. Termín oznámil v noci na Facebooku šéf odborov Zoroslav Smolinský.

Zdieľať

Šéf Moderných odborov VW Zoroslav Smolinský opakuje, že je pripravený opäť rokovať s vedením bratislavského Volkswagenu. Zareagoval aj na kritiku manažérov automobilky, že odborári zavádzajú o tom, čo im ponúkli v posledných rokovaniach.

Volkswagen tvrdí, že ich návrh bol takmer totožný s požiadavkami odborov a odmietli ho. „Však presne, keď je tam ozaj taký malý rozdiel, tak otázka je, prečo nechce zamestnávateľ na našu požiadavku pristúpiť,“ povedal Smolinský.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať