Články
Minúta po Minúte
Na nemeckých železniciach hrozí ďalší rozsiahly štrajk rušňovodičov. Deutsche Bahn vyhlásili rokovania s odbormi GDL za skrachované. Odborári od vlaňajšieho novembra štrajkovali štyrikrát.
Od nedele sa bude meniť cestovný poriadok na železniciach, hlavnými novinkami sú však výluky. Územie na východe Slovenska, kde jazdia namiesto vlakov autobusy, sa ešte rozšíri a skomplikuje sa aj cestovanie do Viedne.
Firma Transprojekt, ktorá mala rekonštruovať bratislavskú hlavnú stanicu, je v konkurznom konaní, píšu Hospodárske noviny. Do konkurzu ju chce poslať jeden z veriteľov, firma Edyplus. (hnonline.sk)
Vo Vrbovom začali stavať cyklotrasu namiesto opustenej železničnej trate do Piešťan. Stavba bude stáť zhruba päť miliónov eur, zákazku dostala firma OHLA ŽS. O záchranu trate sa v minulosti snažili železniční nadšenci, ktorí organizovali jazdy cyklodrezín.
Od 4. marca čaká železničnú dopravu z Bratislavy do Viedne ďalšia rozsiahla výluka. Vlaky z hlavnej stanice do Marcheggu vôbec nepôjdu, nahradí ich len päť párov autobusov denne. Dôvodom je elektrifikácia trate. Obmedzenia potrvajú zrejme až do polovice decembra. (imhd.sk)
Železnice nasadili do prevádzky prvé tri zo štvorice veľkokapacitných elektrických vlakov od poľského Stadleru. Kúpili ich pomocou eurofondov za 77 miliónov eur, jeden vlak s kapacitou 611 miest na sedenie tak vychádza na zhruba 19 miliónov.
Urobíme všetko, aby sme vyčerpali eurofondy do posledného centu, tvrdí štátna tajomníčka rezortu dopravy Denisa Žiláková. Stav železníc sa podľa nej nezlepší bez dostatku pracovnej sily. „Chceme pripraviť rekvalifikačný projekt, ktorým vytrénujeme stovky nových rušňovodičov,“ hovorí.
Vláda schválila upravený nový zákon o strategických investíciách, od parlamentu žiada skrátené konanie. Minister dopravy Jozef Ráž navrhuje zrýchlené postupy pre projekty, ktoré kabinet označí za strategické. Vyčítalo sa mu, že nadmieru zasiahne do vlastníckych práv a oslabí Úrad pre verejné obstarávanie či Útvar hodnoty za peniaze.
Nákladní železniční dopravcovia sa sťažujú, že železnice nedokončili všetky opravy na tratiach, ktoré sľubovali za vlaňajšok. Chýba im aj harmonogram opráv na tento rok. Stav tratí na Slovensku je dlhodobo terčom kritiky.
Železniční odborári varovali pred nedostatkom zamestnancov na západnom Slovensku. V regióne podľa zástupcov výpravcov a dispečerov chýba zhruba 500 pracovníkov, jeden z dôsledkov je podľa nich nahradenie vlakov z Kútov do Skalice autobusmi.
Leo Express bude do konca marca prepravovať vo svojich vlakoch bezplatne lyže alebo snoubordy. Bežne si podľa svojho webu dosiaľ účtoval dve eurá. Štátna ZSSK vozí lyže bezplatne dlhodobo.
Štrajk na nemeckých železniciach sa v noci skončil, prevádzka sa dostáva do bežného režimu. Pôvodne mal štrajk rušňovodičov za vyššie mzdy trvať do dnešného večera, no Deutsche Bahn a odbory GDL sa dohodli na obnovení rozhovorov.
Počet cestujúcich vo verejnej doprave sa ani v novembri nedotiahol na predpandemickú úroveň. Medziročne bol vyšší o 5,9 percenta vďaka nárastu v MHD. Vo vlakoch ubudlo ľudí, ročný pokles bol najvyšší od jari 2021.
Štát chce do konca roka spustiť vlaky pre cestujúcich z Košíc na Ukrajinu po širokorozchodnej trati. Uvádza sa to v uznesení, ktoré prijala vláda. Trať sa dosiaľ využívala len na nákladnú dopravu, osobné vlaky jazdia cez Čiernu nad Tisou.
Podniky po zosnulom biznismenovi Michalovi Lazarovi môže prevziať jeho dcéra Michaela, ktorá už je v predstavenstve jeho najcennejšej firmy Tatravagónky. Okrem toho podnikateľ spoluvlastnil aj developerskú skupinu Immocap a domáceho predajcu áut Volvo.
ŽSR chcú do konca mesiaca odstrániť obmedzenia medzi Bernolákovom a Sencom, ktoré spomaľujú vlaky. Rýchlosť bola na jednej koľaji tejto hlavnej trate obmedzená na 10 kilometrov za hodinu na vyše kilometrovom úseku, neskôr ho skrátili. (zdopravy.cz)
V Nemecku odborári ohlásili ďalší štrajk rušňovodičov. Potrvá šesť dní, v osobnej doprave sa začne v stredu ráno a v nákladnej v utorok večer. Protestujúci sa snažia dosiahnuť zvýšenie platov a lepšie pracovné podmienky.
Banskobystrická župa hovorí, že dostavala cyklotrasu na najväčšej časti zrušenej železnice z Poltára do Rimavskej Soboty. Úsek z Hrnčiarskej Vsi po Rimavskú Sobotu však ešte nie je skolaudovaný, župa to očakáva do dvoch mesiacov.
ZSSK upozornila, že vlaky medzi Bernolákovom a Sencom môžu meškať pre zlý stav trate. Úsekom prechádzajú nielen osobné vlaky z Bratislavy smerom do Galanty, ale aj rýchliky Bratislava – Banská Bystrica či vlaky EC Praha – Budapešť.
ŽSR pred časom požiadali o povolenie zbúrať industriálne budovy z prelomu 19. a 20. storočia na Gemeri. Aktivisti a pamiatkari nesúhlasia, petíciu za ich zachovanie podpísalo už takmer 8-tisíc ľudí. „Na budovách vidieť klasické prejavy nezáujmu, ale to nie je dôvod na ich likvidáciu,“ upozorňuje Martin Lipták zo združenia Čierne diery.